Huwelijks Contract

  • Jan Hollander
    Message 1 of 8 , Dec 31, 2005
      Hallo,

      Is iemand van jullie in het bezit van het Huwelijks Contract opgemaakt bij
      het huwelijk van Nantje Harms Hollander en Aicke Edes. Het kerkelijk
      huwelijk is gesloten op 20 mei 1766 te Wedde.

      Ik ben erg benieuwd naar alle personen die worden genoemd in het huwelijks
      contract en hun relatie tot het bruidspaar.

      Vriendelijke groeten,

      Jan Hollander,
      Veendam.
      http://home.wxs.nl/~hollandr
    • GWSpelde
      Message 2 of 8 , Dec 31, 2005
        weet je wel zeker dat er een hc is opgemaakt of hoop je dat?
        Ik kan geen enkele aanwijzing vinden van het bestaan ervan.
        Geert W. Spelde

      • Jan Hollander
        Message 3 of 8 , Dec 31, 2005
          Hallo Geert,

          Ik weet niet of er een huwelijks contract is opgemaakt, maar ik hoop(te) van
          wel.

          Vriendelijke groeten,

          Jan Hollander,
          Veendam.
          http://home.wxs.nl/~hollandr

          > weet je wel zeker dat er een hc is opgemaakt of hoop je dat?
          > Ik kan geen enkele aanwijzing vinden van het bestaan ervan.
          > Geert W. Spelde

          > Yahoo! Groups Links
          >

          > __________ NOD32 1.1167 (20050713) Informatie __________
          >
          > Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
          > http://www.nod32.nl

        • Hans Homan Free
          Message 4 of 8 , Dec 31, 2005
            Hallo allemaal,

            Nog een laatste vraag (van mijn kant dan) in 2005:

            Wie heeft nadere info over Lucas Harms x Martje Tijmens. Zij laten te Ezinge
            een zoon dopen op 20-10-1748, Jan Lucas Smid.
            Deze ondertr. 23-4-1786 Midwolde/tr/14-5-1786 Leek met Jantje Hindriks.

            Tot nu toe heb ik nog geen andere kinderen van Lucas Harms of Martje
            Tijmens, een huwelijk of voorouders kunnnen vinden.

            Met de Beste wensen voor 2006,

            Met Vriendelijk Groeten
            Hans Homan Free
            http://home.hetnet.nl/~homanfree/

          • Teijo Doornkamp
            Message 5 of 8 , Jan 1, 2006
              De Wegmans noemen in Westerwolders deel 7 op pag 172 wel degelijk een hc
              20-5-1766 van Aijcke Edes en Naantje Harms Hollander, de tekst helaas niet.
              Ik ken het HC ook niet, het is in ieder geval niet van Wedde...

              Teijo
              > Ik weet niet of er een huwelijks contract is opgemaakt, maar ik hoop(te)
              > van
              > wel.
              >
              > Vriendelijke groeten,
              >
              > Jan Hollander,
              > Veendam.
              > http://home.wxs.nl/~hollandr

            • GWSpelde
              Message 6 of 8 , Jan 1, 2006
                Zowel in de
                'hc. van 1750-1811 op mans naam als op vrouws naam'
                is het hc helaas niet te vinden.
                Kunnen de Wegmannen misschien de oplossing aandragen?
                Geert W. Spelde

              • Menne Glas
                Message 7 of 8 , Jan 1, 2006
                  Ik ben bezig met de huwelijks-contracten van het Westerkwartier, ben nu
                  ongeveer op de helft. Mijn ervaring gebaseerd op die helft is dat zeker 15%
                  der huwelijkscontracten, aanwezig in de protocollatie (dus niet eens in
                  familie-archieven of zo) de index niet heeft gehaald.

                  Lijkt me lang niet onmogelijk dat de kwaliteit van de index zich over een
                  ruimer gebied uitstrekt dan het westerkwartier, oftewel mogelijk is dat
                  huwelijkscontract gewoon in de protocollatie aanwezig, maar niet in de

                  Menne

                  Op 1-1-06 heeft GWSpelde <gwspelde@...> het volgende geschreven:

> [...]
                  > 'hc. van 1750-1811 op mans naam als op vrouws naam'
                  > is het hc helaas niet te vinden.
                  > Kunnen de Wegmannen misschien de oplossing aandragen?

                • Jacob Boerema
                  Message 8 of 8 , Jan 1, 2006
                    On 1 Jan 2006 at 16:18, Menne Glas wrote:

> [...]
                    > zeker 15% der huwelijkscontracten, aanwezig in de protocollatie (dus
                    > niet eens in familie-archieven of zo) de index niet heeft gehaald.

                    Mogelijk dat de nauwkeurigheid per gebied verschilt want bij de huwelijkscontracten van
                    Nieuw Scheemda die ik bewerkt heb waren maar een paar fouten en omissies.

                    Groeten,

                    Jacob Boerema
                    http://home.wanadoo.nl/jgboerema/