Re: Van der Zwaag (bericht 366)

  • Jan Boven
    Message 1 of 2 , Jan 11, 2002

      > Ik meen dat de naam `van der Zwaag` een `echt` friese naam is. Ik zou heel
      > graag horen van kenners van het geslacht `van der Zwaag` of het inderdaad
      > fries is of dat er ook wezenlijk groningse wortels zijn.

      Helaas: deze familie Van der Zwaag komt, als ik me niet vergis, van orgine van
      Scheemderzwaag. Dat is tussen Nieuw Scheemda en Scheemda in. Volgens mij is een
      zwaag ook nog zoiets als verlaat of sluis.

      En wat de friese Van der Zwaag(en) betreft: Van een familie Van der Zwaag is een
      boek gemaakt dat in het RAF in Leeuwarden is. Deze familie Van der Zwaag komt
      uit Wouterswoude en omgeving (waar de voorouders van wijlen mijn pake Arnoldus
      Wiegersma ook vandaan komen).

      --
      groeten van/greetings from: Jan F. Boven
      homepage/thuispagina: http://home-5.worldonline.nl/~ac21639
      Message 2 of 2 , Jan 12, 2002
        L.S.

        Het is ook mogelijk, dat met een zwaag een zeis bedoeld is.
        Dat is een Grunnings woord.
        vr.gr.J.Hofman
> [...]

        Wiegersma ook vandaan komen).

        --
        groeten van/greetings from: Jan F. Boven

        Yahoo! Groups Sponsor