Re: [groningen-genealogy] Jan Eppes x Antje Jans

  • Jan Schimmel
    Message 1 of 19 , Oct 2, 2005
      Hallo Henk en Anne,

      De lijn in de kwartierstaat TIDDENS lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
      Als Antje Jans in december 1705 trouwt, is ze slechts 17 jaar, 1 maand
      oud; dit is niet gebruikelijk, maar toch mogelijk.

      Abraham Hindriks overlijdt in april 1744, zijn echtgenote Antje Jans ca 1746.
      Er zijn een tiental Huwelijkscontracten uit Nieuwe Pekela van
      (klein)kinderen van Jan Hindriks Cappen en Grietje Hindriks. Tussen 1739
      en 1760 wordt er geen enkele keer melding gemaakt van de gezochte Antje
      Jans Cappen; terwijl haar nog levende broers/zussen wel vermeld worden.
      Ook eventuele kinderen van Antje Jans worden niet genoemd.

      Ook de huwelijkscontracten van de kinderen Abraham Hindriks/ Antje Jans
      geven geen enkele vermelding naar de familie Kappen. Alleen hun dochter
      Grietje Abrahams hertrouwd in 1742 met Jan Jacobs Kappen (waardoor hij
      genoemd wordt als een van de erven)

      Grietje Hindriks, de echtgenote van Jan Hindriks Cappen overlijdt in
      oktober 1745. Ze wordt tot die tijd in bijna alle Hc's van haar
      kleinkinderen genoemd; bij de kinderen van Abraham Hindriks/Antje Jans
      word ze niet genoemd.
      Mijn conclusie: Antje Jans (x Abraham Hindriks) is geen dochter van Jan
      Hindriks Cappen en Grietje Hindriks.

      In het huwelijkscontract van 7 december 1731 tussen Jan Eppes en Antje
      Jans Cappen wordt zij duidelijk met haar familienaam aangeduid; en er is
      maar 1 Jan Cappen in omgeving Pekela, m.i. moet dit haar vader zijn.
      Hindrik Jans die optreedt als getuige is haar broer Hindrik Jans Kappen.

      Mijn mening is dat Antje Jans Cappen voor 1739 sterft, en kinderloos is
      uit haar beide huwelijken. Zoals ik al eerder meldde is er geen enkele
      doop in de Pekela's met als ouders Jan Jans en Antje Jans (en varianten).

      Met vriendelijke groet,
      Jan Schimmel
      Website: http://www.xs4all.nl/~toby48/

    • Henk Sloots
      Message 2 of 19 , Oct 2, 2005
        Hallo Anne,

        Hartelijk dank voor de opmerking en de website.
        Heel interessant vanwege de vele info over Pekela. Moet dit nog eens goed
        bestuderen i.v.m. andere vragen. Wie weet heb ik daar nog wat aan.

        Inderdaad staat onder 123 Antje Jans en onder 246 en 247 Jan Hindriks en
        Grietje Hindriks.
        Ik hou echter een slag om de arm.
        Op het huwelijkscontract van Jan Eppes en Antje Jans wordt ze in 1731 CAPPEN
        genoemd.
        Helaas staan er maar weinig andere namen in het contract.

        Groeten,
        Henk