Re: [groningen-genealogy] Jan Eppes x Antje Jans

  • Henk Sloots
    Message 1 of 19 , Oct 1, 2005
      Hallo,

      Op 14-401722 huwden te Veendam Jan Eppes van Veendam en Antje Jans van
      Pekel.
      Weet iemand voor en/of nageslacht van dit echtpaar ?

      Bedank Jan en ook Anne voor jullie antwoorden.
      Merkwaardig, dat ik geen Eppe bij de kinderen tegen kom.
      Ik vermoed daarom, dat ik op het verkeerde spoor zit. wat het Pekelder
      echtpaar betreft.
      Doordat het kerkelijk huwelijk ook in 1731 te Nieuwe Pekela is gesloten
      (deze had ik nog niet), is het duidelijk, dat het Veendammer huwelijk om een
      ander echtpaar gaat. Van daar, dat ik de vraag nu nog een stel.

      Groeten,
      Henk

      Message 2 of 19 , Oct 1, 2005
        De huw. index voor 1750 vermeldt twee huwelijken die
        relevant zijn:
        - Eppes, Jan, v Veendam, Veenda (26) 475 a 1722-02-14,
        Jans, Antje, v Pekela
        - Eppes, Jan, v Nieuwe Pekela, NPekel (27) 312 p
        1731-11-06, Jans, Antje, wed Jan Jans
        Duidelijk twee verschillende huwelijken. Vermelde huw.
        contract zal dus betrekking hebben op huwelijk van
        6-11-1731.

        De vermelde dopen kunnen dus heel goed uit twee
        volledig verschillende huwelijken zijn.

        Verder nog noemenswaard
        Voogdij-aanstellingen Wold-Oldambt, GrA 731-5618-f68
        vermeldt op 20-11-1731:
        Jurrien Jans, Harm Harms en Willem Willems (of Wiltes;
        slecht leesbaar) hebben angesworen als voormond en
        voogden over Jan Eppes Kinder. Pekel A.

        mvg,

        Geert Kamphuis

        Yahoo! Messenger - NEW crystal clear PC to PC calling worldwide with voicemail http://uk.messenger.yahoo.com
      • Henk Sloots
        Message 3 of 19 , Oct 1, 2005
          Bedankt Geert,
          Interessant dat er een voogdijaanstelling is van Jan Eppes kinderen ongeveer
          gelijk met het huwelijk in Nieuwe Pekela
          Je zou eigenlijk denken, dat het zou moeten gaan om de eventuele kinderen
          uit het eerdere huwelijk van Antje Jans met Jan Jans.
          Dit zou er dus op kunnen duiden, dat Jan Eppes ook eerder getrouwd was.
          Misschien toch het huwelijk in 1722.
          Weet jij, of iemand anders, ook of er kinderen worden genoemd in de
          voogdijaanstelling ?
          Zijn er dopen uit het huwelijk in 1722 bekend ?

          Alvast bedankt
          Henk
> [...]
          > vermeldt op 20-11-1731:
          > Jurrien Jans, Harm Harms en Willem Willems (of Wiltes;
          > slecht leesbaar) hebben angesworen als voormond en

        • Geert Kamphuis
          Message 4 of 19 , Oct 1, 2005
            Henk,

            Op dezelfde pagina van de voogdij-aanstellingen staat
            bij 30-10-1731:
            Jan Harms, Hindrik Jans en Peter Renkes hebben
            angesworen als voormond en voogden over het kind van
            Jan Jans.

            Uiteraard is het maar de vraag of dit de eerste man
            van Antje Jans is.

            Bij deze voogdijstellingen worden verder geen namen
            van kinderen vermeld of aantallen vermeld.

            mvg,

            Geert Kamphuis

            --- Henk Sloots <henk.sloots.genealogie@...>

            http://us.click.yahoo.com/sjgFUD/0lQLAA/a8ILAA/FvNolB/TM

            To help you stay safe and secure online, we've developed the all new Yahoo! Security Centre. http://uk.security.yahoo.com
          • Jan Schimmel
            Message 5 of 19 , Oct 1, 2005
              Henk en Geert,

              Zowel in Oude/Nieuwe Pekela als in Veendam/Wildervank zijn er geen
              kinderen gedoopt met als ouders Antje Jans en Jan Jans.

              Ook zijn er in Oude Pekela en in Veendam/Wildervank geen kinderen gedoopt
              van het echtpaar Jan Eppes en Antje Jans. Wel 3 in Nieuwe Pekela, zoals ik
              al eerder aangaf. Deze drie dopen zijn dus afkomstig uit 2 verschillende
              huwelijken. Omdat er in 1731 een voogdij-aanstelling is van de kinderen
              van Jan Eppes, en omdat Jan Eppes (her ?)trouwt met Antje Jans lijkt het
              mij dat dit dezelfde Jan Eppes is.

              Volgens Geert Kamphuis komt Jan Eppes bij zijn huwelijk (1731) uit Nieuwe
              Pekela, er is echter geen Eppe gedoopt in Nieuwe en Oude Pekela. Ook dit
              lijkt erop dat Jan Eppes (met zijn 1e vrouw Antje Jans ?) uit Veendam al
              in/voor 1727 naar Nieuwe Pekela kwam (in 1727 werd zoon Jan gedoopt in NP)

              Mijn inziens lijkt het dat de gegevens er als volgt uitzien:

              Jan Eppes, gedoopt op 18 september 1701 te Veendam, mogelijk overleden in
              1748/1749 te Nieuwe Pekela, zoon van Eppe Hansen en Antje Harms, getrouwd
              (1) op 14-02-1722 te Veendam met Antje Jans, uit de Pekel A

              Kinderen:
              1. Eppe (???, geen doop gevonden !)
              2. Jan Jans, gedoopt 5 Augustus 1727 te Nieuwe Pekela
              3. Jurjen Jans, gedoopt 18 juni 1730 te Nieuwe Pekela

              Jan Eppes is getrouwd (2) op 6 november 1731 te Nieuwe Pekela (Hc. 7 dec.
              1731) met Antje Jans [Hindriks] Cappen, weduwe van Jan Jan. Gedoopt op 4
              november 1688 te Oude Pekela, dochter van Jan Hindriks Cappen en Grietje
              Hindriks

              Kind:
              4. Hindrik Jans, gedoopt 12 maart 1734 te Nieuwe Pekela

              Mogelijk is Jan Eppes getrouwd (3) ca 1738 met Trientje Geerts, hieruit 4
              kinderen.

              Message 6 of 19 , Oct 1, 2005
                Hallo Jan en Geert,

                Hartelijk bedankt voor jullie meedenken.

                We komen weer verder.

                Jan Eppes heeft dus kinderen en Antje Jans heeft bij Jan Jans dus 1 kind in
                leven bij hun 2e huwelijk.
                Is de doop en/of naam van dat kind misschien ergens vermeld ?

                De doop van een Eppe heb ik in mijn vorig mailtje als theretisch kind
                gesteld omdat het voor de hand ligt. Ik hou er nog rekening mee of hij er
                geweest is.

                Verder vind ik de opzet van Jan prima.

                Groeten,
                Henk

> [...]
                > 4. Hindrik Jans, gedoopt 12 maart 1734 te Nieuwe Pekela
                >
                > Mogelijk is Jan Eppes getrouwd (3) ca 1738 met Trientje Geerts, hieruit 4

              • Geert Kamphuis
                Message 7 of 19 , Oct 1, 2005
                  Jan,

                  Even voor de goede orde. De vermelding dat bij Jan
                  Eppes bij zijn huwelijk in 1731 uit Veendam komt, is
                  niet mijn mening maar is overeenkomstig de vermelding
                  in de huw. indexen Groningen voor 1750.

                  http://us.click.yahoo.com/ncM4OD/ZbOLAA/a8ILAA/FvNolB/TM

                  Message 8 of 19 , Oct 1, 2005
                    Geert,

                    Met de zin "Volgens Geert Kamphuis komt Jan Eppes bij zijn huwelijk
                    (1731)uit Nieuwe Pekela" bedoel ik ook dat jij diegene was die dit uit 'de
                    boeken' wist te halen, niet dat het je persoonlijke mening is.

                    Henk,

                    De zoon Eppe is bij mij ook hypothetisch, maar zal er vast en zeker
                    geweest zijn. Het lijkt mij vreemd dat Jan Eppes meerdere zonen heeft,
                    zonder dat ééntje naar zijn vader is genoemd (of hij had een vreselijke
                    aversie tegen zijn vader).

                    Groetjes, Jan.

                  • Henk Sloots
                    Message 9 of 19 , Oct 1, 2005
                      Hallo Jan en Geert,

                      De opmerking, dat Jan Eppes van Veendam kwam, is door mij ingebracht.
                      In de Oedipusfile's van Leen Lamain inzake Veendam versie 2.5 wordt het zo
                      vermeld
                      Ook de Pekela file van Dick Kuil geeft dit aan. 100 % zekerheid hebben we
                      natuurlijk niet, maar het lijkt er wel op, dat het om dezelfde Jan Eppes
                      gaat.

                      Ben nog steeds benieuwd naar de naam van het kind van Antje Jans bij Jan
                      Jans.

                      Groeten,
                      Henk

> [...]
                      > geweest zijn. Het lijkt mij vreemd dat Jan Eppes meerdere zonen heeft,
                      > zonder dat ééntje naar zijn vader is genoemd (of hij had een vreselijke

                    • Jan Schimmel
                      Message 10 of 19 , Oct 1, 2005
                        Henk,

                        Waarom denk jij dat Antje Jans en Jan Jans een kind hebben ?

                        Geert meldde het volgende:
[...]

                        Er staat al bij dat het onzeker is dat dit de juiste Jan Jans is, het is
                        natuurlijk wel een heel erg algemena naam.

                        Groetjes, Jan

                      • Henk Sloots
                        Message 11 of 19 , Oct 1, 2005
                          Jan,

                          De namen Antje Jans en ook Jan Eppes zijn vrij algemeen. Maar...
                          Op 6-11-1731 vind een huwelijk plaats tussen Jan Eppes en Antje Jans
                          Op 20-11-1731 worden voogden aangesteld over de kinderen van Jan Eppes
                          Op 30-10-1731 idem over het kind van Antje Jans.
                          Dit is wel erg toevallig.
                          Om 10.18 mailde Geert, dat Antje de weduwe was van een Jan Jans

                          Heb het huwelijkscontract van Jan Eppes en Antje Jans CAPPEN van 7-12-1731
                          er nog even bij gepakt.
                          Nergens wordt verwezen naar bestaande kinderen of eerdere huwelijken. Ik
                          weet niet, of dit in de Groninger huwelijkscontracten normaal is.
                          Feit is, dat Antje al over de 40 moest zijn (ALS het dezelfde is, die ik
                          eerder heb opgevoerd.)
                          Dat er nog een kind is geboren, is al een prestatie.

                        • Jan Schimmel
                          Message 12 of 19 , Oct 1, 2005
                            Henk,

                            Op 30-10-1731 worden er geen voogden aangesteld over het kind van Antje
                            Jans, maar van een Jan Jans. De naam van Antje Jans wordt niet genoemd.

                            De voogdij-aanstelling van 30-10-1731 lijkt mij meer van een Jan Jans, die
                            weduwnaar is geworden. in "ons" geval is het precies andersom.

                            Ook denk ik bij nader inzien niet dat Jan Eppes en Antje Jans Cappen nog
                            kinderen krijgen. In het doopboek van Nieuwe Pekela staat:
                            12-03-1734: Hindrik, zv. Jan Eppes en Annegijn Hindriks

                            Deze Hindrik is echter zo goed als zeker een zoon van Jan Egberts (x
                            28-02-1729 NP) Annigje Hindriks

                            In de huwelijkscontracten staat vaak geen verwijzing naar een eerder
                            huwelijk of bestaande kinderen; maar bijna altijd wordt er een
                            huwelijkscontract opgemaakt als een (of allebei) van de partners eerder
                            getrouwd is geweest.

                            Groetjes, Jan

                          • Henk Sloots
                            Message 13 of 19 , Oct 2, 2005
                              Hallo Jan,

                              Bedankt voor de correctie van Hendrik op 12-3-1734.
                              Dan gaat het waarschijnlijk wel om de Antje Jans Cappen, welke op 4-11-1688
                              is gedoopt.

                              Ik ben het met je eens, dat op 30-10-1731 voogden werden aangesteld over het
                              kind van een Jan Jans (ik koppelde Antje er aan vast vanwege de vermelding
                              bij haar huwelijk en de data liggen vlak bij elkaar)
                              Inderdaad zou je kunnen stellen, dat Jan nog leefde als weduwenaar.
                              Of..... kan het een gebruik zijn geweest dat men de naam van de vader altijd
                              in de voogdijakte bezigde, ook al was hij overleden ? Dit is alleen maar
                              theoretisch- in Groninger zaken ben ik eigenlijk nog een groentje.

                              Overigens, zou het interessant zijn te weten, of er een kind is van een Jan
                              Jans met een Antje Jans (Cappen)
                              Gezien de leeftijd van Antje zou ze best eens eerder gehuwd kunnen zijn
                              geweest.

                            • Anne Beukema
                              Message 14 of 19 , Oct 2, 2005
                                >Jan Eppes is getrouwd (2) op 6 november 1731 te Nieuwe Pekela (Hc. 7 dec. 1731) met Antje Jans [Hindriks] Cappen, weduwe van Jan Jan. Gedoopt op 4 november 1688 te Oude Pekela, dochter van Jan Hindriks Cappen en Grietje Hindriks>

                                Hallo Jan, Henk,

                                In de kwartierstaat Van Tiddens die ik reeds noemde is de Antje Jans getrouwd Oude Pekela 27-12-1705 met Abraham Hindriks dochter van Jan Hindriks en Grietje Hindriks (zonder doopdatum of nadere gegevens). Abraham Hindriks leeft nog 1 februari 1744 en is overleden voor 13 april 1745, alsdan "de erven van Abraham Hindrix en Antje Jans, zijnde Jan Jacobs Kappen, Peter Roelofs Schuiring, Jan Beerents nove Uxori caverende voor de E. Berent Klaasen en Hendrik Cornelis ...enz." Ik kan verder geen uitsluitsel geven wat al dan niet correct is.

                                Google op Frederika Petronella VAN TIDDENS zul je deze staat gemakkelijk kunnen vinden.

                                Groeten,
                                Anne Beukema

                              • Jan Schimmel
                                Message 15 of 19 , Oct 2, 2005
                                  Hallo Henk en Anne,

                                  De lijn in de kwartierstaat TIDDENS lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
                                  Als Antje Jans in december 1705 trouwt, is ze slechts 17 jaar, 1 maand
                                  oud; dit is niet gebruikelijk, maar toch mogelijk.

                                  Abraham Hindriks overlijdt in april 1744, zijn echtgenote Antje Jans ca 1746.
                                  Er zijn een tiental Huwelijkscontracten uit Nieuwe Pekela van
                                  (klein)kinderen van Jan Hindriks Cappen en Grietje Hindriks. Tussen 1739
                                  en 1760 wordt er geen enkele keer melding gemaakt van de gezochte Antje
                                  Jans Cappen; terwijl haar nog levende broers/zussen wel vermeld worden.
                                  Ook eventuele kinderen van Antje Jans worden niet genoemd.

                                  Ook de huwelijkscontracten van de kinderen Abraham Hindriks/ Antje Jans
                                  geven geen enkele vermelding naar de familie Kappen. Alleen hun dochter
                                  Grietje Abrahams hertrouwd in 1742 met Jan Jacobs Kappen (waardoor hij
                                  genoemd wordt als een van de erven)

                                  Grietje Hindriks, de echtgenote van Jan Hindriks Cappen overlijdt in
                                  oktober 1745. Ze wordt tot die tijd in bijna alle Hc's van haar
                                  kleinkinderen genoemd; bij de kinderen van Abraham Hindriks/Antje Jans
                                  word ze niet genoemd.
                                  Mijn conclusie: Antje Jans (x Abraham Hindriks) is geen dochter van Jan
                                  Hindriks Cappen en Grietje Hindriks.

                                  In het huwelijkscontract van 7 december 1731 tussen Jan Eppes en Antje
                                  Jans Cappen wordt zij duidelijk met haar familienaam aangeduid; en er is
                                  maar 1 Jan Cappen in omgeving Pekela, m.i. moet dit haar vader zijn.
                                  Hindrik Jans die optreedt als getuige is haar broer Hindrik Jans Kappen.

                                  Mijn mening is dat Antje Jans Cappen voor 1739 sterft, en kinderloos is
                                  uit haar beide huwelijken. Zoals ik al eerder meldde is er geen enkele
                                  doop in de Pekela's met als ouders Jan Jans en Antje Jans (en varianten).

                                • Henk Sloots
                                  Message 16 of 19 , Oct 2, 2005
                                    Hallo Anne,

                                    Hartelijk dank voor de opmerking en de website.
                                    Heel interessant vanwege de vele info over Pekela. Moet dit nog eens goed
                                    bestuderen i.v.m. andere vragen. Wie weet heb ik daar nog wat aan.

                                    Inderdaad staat onder 123 Antje Jans en onder 246 en 247 Jan Hindriks en
                                    Grietje Hindriks.
                                    Ik hou echter een slag om de arm.
                                    Op het huwelijkscontract van Jan Eppes en Antje Jans wordt ze in 1731 CAPPEN
                                    genoemd.
                                    Helaas staan er maar weinig andere namen in het contract.

                                    Groeten,
                                    Henk