leuke fout van analfabete ambtenaar

  • Olaf Duits
    Message 1 of 17 , Sep 26, 2005
      We posten hier wel eens leuke en opvallende dingen. Ik heb nog een leuke:
      mijn 4e overgrootvader heet Benedictus Duijsen. In een aantal akten wordt
      geschreven: Bennen Dikhuijsen
      "Bennen Dik" is dus van Benedict, Huijsen zal dan wel van Duijsen afkomen.
      Ach de goede man kwam uit Limburg, misschien verstond de Barneveldse
      ambtenaar hem niet goed vanwege zijn accent ;-)

      Olaf Duits

      NIEUWE WEBSITE: http://www.mypub.nl <http://www.mypub.nl/>
      neem aub eens een kijkje en doe mee aan de poll!!
    • Teijo Doornkamp
      Message 2 of 17 , Sep 26, 2005
        Ach dat komt zelfs nu nog voor. Ik heb ook al post gekregen op de naam van
        Theodorus Kamp...

        Teijo Doornkamp
> [...]
        >
        > Olaf Duits
        >
        > NIEUWE WEBSITE: http://www.mypub.nl <http://www.mypub.nl/>
        > neem aub eens een kijkje en doe mee aan de poll!!

      • Olaf Duits
        Message 3 of 17 , Sep 27, 2005
          Die is ook leuk, maar ik bedoel, als je Benne Dikhuijsen ziet staan tijdens
          je onderzoek, kom je er niet vanzelfsprekend zo mar achter dat dit familie
          van je is. Op mijn achternaam Duits, zijn vele varianten, zoals Duijts,
          Duitz, Duijsen, Duijsings etc. Maar bij Dikhuijsen ging echt geen lampje
          branden. Pas toen ik de ouders, echtgenote, kinderen en woonplaats vergeleek
          zag ik dat het Benedict Duijsen was.

          En over hedendaagse voorbeelden, ik heb wel eens brieven/faxen gehad t.a.v.
          Olaf Duif. Mijn vriendin heet Tsiftsis van achteren(is Grieks) en die heeft
          wel een Diepvries, Fiets-Fiets gehoord. Die zijn vaak wel erg leuk :-D

          Olaf Duits

          Message 4 of 17 , Mar 29, 2007
            Nog eentje waar ik geen touw aan vast kan knopen

            Ook vanuit Leen Lamain's ODP

            Coert Hendricx afkomstig uit het ambt Rane trouwt met Meentje
            Geerdts, op 23 Mei 1670 in Veendam
            ze hadden drie kinderen
            > 1. Hindrick Coerts, ged 16 April 1671 , Wildervank
            2. Anne Margeretha ged 14 March 1673 , Veendam
            3. Stoffer Coerts, ged 25 April 1675 , Veendam

            Heeft iemand enig idee waar Rane ligt. Het komt me zo bekend voor,
            maar ik kan het niet vinden.

            >----------

            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
            to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
            and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
            through Western Cartographic eyes
            http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
          • René Middel
            Message 5 of 17 , Mar 29, 2007
              Beste Henny,

              Misschien wordt er Ambt Rheine in Westfalen bedoeld.

              In het Westfaals is Rheine: Rene (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Rheine)

              Met vriendelijke groet,

              René Middel
              www.Middel.org
              r.k.middel@...

              _____

> [...]

              3. Stoffer Coerts, ged 25 April 1675 , Veendam

              Heeft iemand enig idee waar Rane ligt. Het komt me zo bekend voor,

              http://www.henny- <http://www.henny-savenije.pe.kr> savenije.pe.kr Portal to
              all my sites
              http://www.hendrick <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr>
              -hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
              to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
              http://www.hendrick
              <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm>
              -hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
              http://www.hendrick <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch>
              -hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
              http://www.vos. <http://www.vos.henny-savenije.pe.kr> henny-savenije.pe.kr
              http://www.cartogra <http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr>
              phy.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
              through Western Cartographic eyes
              http://www.hwasong. <http://www.hwasong.henny-savenije.pe.kr>
              henny-savenije.pe.kr Hwasong the fortress in Suwon
              http://www.oldKorea <http://www.oldKorea.henny-savenije.pe.kr>
              .henny-savenije.pe.kr Old Korea in pictures
              http://www.british. <http://www.british.henny-savenije.pe.kr>
              henny-savenije.pe.kr A British encounter in Pusan (1797)
              http://www.genealog <http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/>
              y.henny-savenije.pe.kr/ Genealogy
              http://www.henny- <http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard>
              savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies

              Message 6 of 17 , Mar 29, 2007
                Hallo René

                Bedankt voor de suggestie, maar dat had ik ook al
                bedacht, maar ik was benieuwd of er nog een
                andere mogelijkheid bestond. Ik was eigenlijk
                nieuwsgierig naar het oorspronkelijk document.
                Staat er werkelijk Rane? Tot slot Amt was niet
                iets wat overal in Duitsland gebruikt werd. (netzomin als in Nederland)

                Message 7 of 17 , Mar 31, 2007
                  Beste Henny,

                  In Leen Lamain’s ODP staat ook nog een Adam Adams uit Ampt Raner (Raner
                  staat hier met een vraagteken genoemd). Op internet vind ik een lijst met
                  dezelfde Adam Adams : http://home.wanadoo.nl/yinnar/varia/namen%20yinnar.doc

                  Hierin staat Ampt Ranen.

                  Helaas heb ik geen scan van de aktes en kan daarom geen oordeel geven over
                  wat er werkelijk staat.

                  Met vriendelijke groet,

                  René Middel
                  www.Middel.org
                  r.k.middel@...

                  _____

                  <http://nl.wikipedia.org/wiki/Rheine> .org/wiki/Rheine)

                  >Met vriendelijke groet,
                  >
                  >René Middel
                  >www.Middel.org
                  >r.k.middel@orange. <mailto:r.k.middel%40orange.nl> nl
                  >
                  > _____
                  >
                  >Van: groningen-genealogy <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>
                  @yahoogroups.com

                  -hamel.henny-savenije.pe.kr>
                  <http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr> phy.henny-savenije.pe.kr>
                  <http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard> savenije.pe.kr/bboard>

                  Message 8 of 17 , Mar 31, 2007
                    Beste René

                    Helaas ook Raner bestaat niet (en ook niet in
                    varianten Rhaner, Rahner) Ik probeer me enigszins
                    voor te stellen hoe het in Dialect zou worden
                    uitgesproken maar ook daar loop ik op stuk. Ik
                    hou het voorlopig op Rheine temeer daar er meer
                    mensen in mijn database uit Rheine komen,
                    mogelijk dat er een verbinding was tussen Groningen en Rheine.

                    Het is een monnikenwerk om al die plaatsen te
                    localiseren en het is al een hele lijst geworden
                    http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/places-oneletter.php?psearch=&tree=&stretch=1&pgo=Go
                    Ik ben er nog niet klaar mee, maar ik ben al bij de sch ;-)

                  • heikoahlers@t-online.de
                    Message 9 of 17 , Mar 31, 2007
                      Hallo,
                      in het dialect rond Hannover/Braunchweig wordt het "ei" als "aa" gesproken. De stad peine b.v. heet dus "Paane". Maar ik vind toch geen Raner/Rane/Ranen.

                      Heiko
                      Message 10 of 17 , Mar 31, 2007
                        Hallo Heiko,

                        Maar dat zou ons precies bij Rheine uit laten komen. Dus toch goed
                        gegokt. Bedankt voor de info.

                        Message 11 of 17 , Mar 31, 2007
                          Maar..... ik keek net mijn oude verzameling kaarten door
                          http://genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/showmedia.php?mediaID=6325
                          en vindt daar een Rahe bij Aurich.

                        • Wilma Heeres
                          Message 12 of 17 , Mar 31, 2007
                            Hallo,

                            Ik ben de huwelijken van Noordbroek aan het controleren en kom daarin iemand tegen die afkomstig is van Raan uit Brandenburg. Maar degene die de huwelijken heeft ingevoerd heeft er tussen haakjes Oldenburg achter gezet. Misschien dat je daar iets aan hebt??

                            Groetjes, Wilma Heeres

                            Message 13 of 17 , Mar 31, 2007
                              Beste Wilma en Henny,

                              Brandenburg in de mail van Wilma Heeres doet me direct denken aan
                              Brandenburgerland waar mijn voorouders vandaan komen.

                              In Lamain’s ODP zie ik nog een Coert Hendricx “uijt Brandenburger landt”
                              (=omgeving Minden) die als weduwe in 1675 trouwt met Iteke Seerts.

                              Als deze Coert dezelfde als die jij zoekt, dan zou dit weer pleiten voor
                              Rheine.

                              Met vriendelijke groet,

                              René Middel
                              www.Middel.org
                              r.k.middel@...

                              _____

                              Henny Savenije <adam-eve@henny- <mailto:adam-eve%40henny-savenije.pe.kr>

                              Message 14 of 17 , Mar 31, 2007
                                Hallo Rene

                                Coert Hendricx staat er drie keer in. In ieder
                                geval gaat het in EEN Coert om een andere, want
                                die trouwt (even uit mijn blote hoofd) voordat de
                                kinderen geboren worden uit het ander huwelijk.
                                De andere twee had ik ook al overwogen, maar
                                omdat er niets bekend is over ouders e.d. kan ik
                                die aanname niet sterk maken. Voorlopig hou ik
                                het echter ook op Rheine, het argument dat de ei
                                als aa wordt uitgesproken was voor mij overtuigend genoeg.

                                Message 15 of 17 , Mar 31, 2007
                                  Dit is overigens ook een grote hulp bij het zoeken van plaatsen omdat
                                  het niet op de exacte spelling gaat en soms zelfs benaderingen geeft
                                  die goed zijn

                                  http://www.jewishgen.org/ShtetlSeeker/

                                    Message 17 of 17 , Apr 2, 2007
                                      Mijn vrouw stamt van hem af..Via De Vreede naar Annechien Edzes Pot, geb. Veendam 7-12-1794. Nader contact mogelijk.

                                      P.de Ridders