Re: [groningen-genealogy] naar aanleing van

  • Menne Glas
    Message 1 of 18 , Sep 2, 2005
      Beste Anne,
      Je vraag was naar ik begreep, en ik citeer:
      *In dit geval concreet, in de Lulof-uitdraai zou ook nageslacht van
      halfbroers meegenomen moeten kunnen worden. Dat lukt dus niet,*
      Einde citaat.
      Dit gewenste resultaat kan eenvoudig met Legacy.
      Ongetwijfeld zul je iets kunnen vinden wat met Legacy niet kan. Bijvoorbeeld
      nageslacht van partner van hoofdfiguur uit eerder huwelijk. Maar zo kun je
      altijd wel wat verzinnen.
      Snelheid van invoer is voor mij niet belangrijk. Tenslotte kost kontrole op
      juistheid toch al zoveel verschrikkelijk meer tijd dan het intikken van
      gegevens, dat het mijns inziens secundair is.
      Als je liever met het ietwat verouderde PAF werkt, ieder zijn meug.
      Doe mij maar Legacy.
      Tik ze, Menne

      Op 2-9-05 heeft Anne Beukema <abeukema@...> het volgende geschreven:

      > Legacy
      >
      > Menne, Sigrid,
      >
      > Bedankt voor de reacties. Het probleem wat ik aangekaart heb wordt met
      > Legacy niet opgelost. Legacy heeft zeker meer mogelijkheden qua uitvoer. Aan
      > de invoerkant vind ik PAF veel handiger en daar zit tijdwinst. Als je
      > foutjes herstellen meerekent werk ik met PAF anderhalf keer sneller. Ik denk
      > dat ik teveel vraag van genalogische software.
      >
      > Groeten,
      > Anne Beukema

    • Anne Beukema
      Message 2 of 18 , Sep 2, 2005
        Dit gewenste resultaat kan eenvoudig met Legacy.

        Hallo Menne,

        Daar ben ik natuurlijk wel gevoelig voor; dat bekijk ik nog een keer. Er is vaker reclame voor Legacy gemaakt, daarom heb ik het ook, en ook sinds een jaar. Maar deze faciliteit heb ik niet onderkend. Alsnog dan.

        >Tik ze>

        Wat tikken betreft, ik werk graag met de muis. Dus "250 bladzijdes getikte tekst
        met boeren, boeren en nog eens boeren" en vervolgens "dik 700 overgetikte bladzijdes" dat zal mij niet overkomen.

        Groeten,
        Anne Beukema

      • Menne Glas
        Message 3 of 18 , Sep 2, 2005
          Anne,
          Betreffende je reaktie: daar kreeg ik privé een reaktie op die ik je niet
          wil onthouden:
          citaat:
          *Menne,*
          * *
          *Vermoedelijk heeft Anne je niet helemaal goed begrepen... Transcripties tik
          je niet over... Die tik je voor het eerst.*
          *Hij rooft het liever van het Internet.*
          Einde citaat.
          Hmmm ..... om begrijpelijke reden laat ik de afzender maar achterwege. Ik
          kan me er wel in vinden. Zo'n opmerking van
          citaat
          Dus "250 bladzijdes getikte tekst
          met boeren, boeren en nog eens boeren" en vervolgens "dik 700 overgetikte
          bladzijdes" dat zal mij niet overkomen.
          einde citaat
          is natuurlijk niet een echt lekkere. Gelukkig zijn er mensen die
          transcripties maken, of bijvoorbeeld al de gegevens van Genlias intikken.
          Dat jij zelf niets bijdraagt, behalve het samenvoegen van gegevens van
          anderen, is tot daar aan toe. Maar je hoeft je niet zo neerbuigend uit te
          laten over mensen die wel hard werken om gegevens in te voeren.
          "dat zal mij niet overkomen"
          Nee, dat was onderhand wel bekend, dat je liever sier maakt met andermans
          noeste arbeid.

          Message 4 of 18 , Sep 3, 2005
            Laten we het een beetje fatsoenlijk houden. Ik denk dat ik alleen
            maar onderzoek kan doen dankzij al die anderen die gegevens intikken,
            Ik probeer iedereen daarvoor ook mijn dank uit te spreken door en
            zelfs als het onderzoek echt helemaal van mezelf is en ik kopieen van
            de originele documenten hier heb liggen, kan ik het niet nalaten
            genlias te citeren., Geeft een beetje meer kleur aan het geheel .
            (gebreken in de software heeft er echter voor gezorgd dat mijn hele
            bron vermelding in de war is en heel vaak ontbreekt, maar het stond
            er oorspronkelijk wel)

            Ik denk dat mensen die gegevens bij elkaar sprokkelen van het
            internet bestaansrecht hebben mits ze hun bronnen maar noemen. Ik
            waardeer het werk van mensen die al die transcripties maken en
            gegevens in Genlias intikken enorm ik weet hoeveel tijd dit vergt en
            werk dit is. In principe wil ik ook iedereen die dat wil mijn gedcom
            ter beschikking stellen. Heb ik helemaal geen moeite mee. (stuur me
            een mailtje en ik stuur het je toe) Ik zou er wel moeite mee hebben
            als iemand anders dan weer claimt dat hij dat gemaakt heeft maar hij
            mag er vrijelijk gebruik van maken. Uiteindelijk is mijn doel dat
            mijn database eens door een openbaar orgaan wordt beheerd.

            Ach en zo kunnen we wel even door gaan. Ik weet niet waar de
            kinnesinne nu over gaat, maar laten we het liever stoppen. We hebben
            een actieve club en als we niet zo actief waren zouden we elkaar
            ook niet kunnen citeren en helpen.

            Schluss dus.

            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
            to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
            and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
            through Western Cartographic eyes
            http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/index.htm Genealogy
            http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
          • Vera Witteveen
            Message 5 of 18 , Sep 3, 2005
              Ik sluit me hier bij aan en wil daar nog aan toevoegen dat als ik mijn
              gegevens met iemand kan delen die daar wat aan heeft dan doe ik dat met alle
              plezier.
              Ik snap dat geneuzel totaal niet van mensen die hun gegevens niet willen
              delen ,,wees blij dat je een ander een plezier kunt doen ermee.

              En als laatste de bron vermelden van waar je je gegevens vandaan hebt vind
              ik persoonlijk het beste wat je kunt doen.

              Vriendelijke groeten,
              Vera

[...]

              YAHOO! GROUPS LINKS

              Visit your group "groningen-genealogy" on the web.

            • Albert Prins
              Message 6 of 18 , Sep 5, 2005
                Hallo,

                Jullie maken me geinteresseerd in Legacy maar voor ik daar weer in duik
                enkele vragen. Op dit moment gebruik ik vnl. Brother's Keepers 6 en soms
                Aldfaer om uitdraaitjes te maken. Hebben jullie ervaring met Brother's
                Keepers en hoe is dat vergeleken met Legacy?

                Groeten,
                Albert Prins

                Message 7 of 18 , Sep 5, 2005
                  Destijds heb ik alles geprobeerd, om eerst op Family Origins uit te komen
                  maar na verloop van tijd ben ik overgeschakeld op Legacy.
                  Brothers Keeper staat in mijn geheugen (niet recent gezien) als wel aardig,
                  maar na een middagje weggegooid.
                  Aldfaer hoor ik goede verhalen over, voornamelijk kwa rapporten. Maar ik
                  geef per definitie de voor keur aan een Amerikaans programma boven een
                  Nederlands. Domweg omdat de Engels begrijpende genealogische wereld
                  onvergelijkbaar veel groter is dan de Nederlands begrijpende. Oftewel, het
                  aantal gebruikers is vele vele malen groter, en daarmee dus(?) ook het
                  bedrijf dat erachter zit ....
                  Vergelijk het voor de gein met een computer: koop je er liever eentje van
                  Dell of ga je naar het mannetje op de hoek wat er wel eens een paar in
                  elkaar gezet heeft?
                  Groet, Menne

                  Op 5-9-05 heeft Albert Prins <aprins@...> het volgende geschreven:

> [...]
                  > Aldfaer om uitdraaitjes te maken. Hebben jullie ervaring met Brother's
                  > Keepers en hoe is dat vergeleken met Legacy?

                • sigrid krijger
                  Message 8 of 18 , Sep 5, 2005
                    Hallo Albert,

                    ik heb verschillende programma's uitgeprobeerd. Begon met Legacy, die was toen alleen nog maar in het engels. Voor mijn minder engels lezende familieleden, toen overgeschakeld naar een nederlandstalig programma. Daar de keuze tussen PAF en Aldfaer. Aldfaer werkt prettig, maar is niet altijd even stabiel gebleken. (Althans niet bij mij). PAF was me te beperkt, dus nu weer terug bij Legacy, alwaar ik nooooit problemen heb. Daar is nu dus ook een Nederlandstalige versie van.
                    Van Brother's Keeper staat me bij, dat die uitstekend geschikt is voor het uitprinten van stamboomschema's, verder weet ik er weinig van.

                    Sigrid
                    _______________________________________

                    website: www.degrave.name

> [...]

                    >als hoofdprogramma in gebruik. Legacy kan veel, maar is iets complexer in

                  • Chris
                    Message 9 of 18 , Sep 5, 2005
                      Aldfaer heeft nu ook een engelstalige versie,en er zijn nu ook meerdere talen beschikbaar
                      Groeten uit Ermelo
                      Chris Geitenbeek

                      Message 10 of 18 , Sep 5, 2005
> [...]

                        >als hoofdprogramma in gebruik. Legacy kan veel, maar is iets complexer in

                      • Fred Reenders
                        Message 11 of 18 , Sep 5, 2005
                          Persoonlijk koop ik liever bij dat mannetje op de hoek dan bij Dell. Kwestie
                          van ervaring.
                          Ik weet dat dat mannetje er zijn hele ziel en zaligheid in legt en dat hij
                          service geeft tot hij erbij neervalt. Ik heb invloed en krijg wat ik wil. En
                          hij zorgt dat het perfect werkt.
                          Dat alles kun je van een grootmacht als Dell niet zeggen. Kwestie van
                          ervaring...

                          Ik gebruik Pro-Gen. Heb ook Legacy en andere programma's (w.o. LaFam; bah!)
                          geprobeerd maar ze vallen in het niet bij Pro-Gen. Input en Uutput
                          configureerbaar in alle gewenste talen; er schijnt zelfs een groningse
                          versie te bestaan.
                          Het is een DOS programma (jawel!) waardoor je razendsnel in kunt voeren!
                          Niet met de muis schuiven en klikken en dan wat typen. Dan weer schuiven en
                          klikken en dan weer typen.. Nee, gewoon met het keyboard! Wat een rust voor
                          mijn overmuisde RSI schouder!
                          Bovendien heeft Pro-Gen een PATRONIEM veld. Geen geklungel met een twee
                          voornaam of quasi-achternaam. Een echt eigen veld voor het patroniem! Heel
                          erg handig bij het zoeken. En een must voor de genealoog die voornamelijk
                          zoekt in gebieden en een tijd waarin de achternamen dun gezaaid zijn.
                          Kwestie van ervaring... ;-)

                          Deze discussie tamelijk off-topic... Sorry maar als groot-PC inkoper en
                          enthousiast Pro-Gen gebruiker ik moet er even inspringen.

                          Fred Reenders
                          www.reenders.com

                          ________________________________

> [...]

                          en soms
                          > Aldfaer om uitdraaitjes te maken. Hebben jullie ervaring met

                          <knip>
                        • Albert Prins
                          Message 12 of 18 , Sep 5, 2005
                            Hallo allemaal,

                            Bedankt voor jullie reacties omtrent Legacy. Het klinkt mij positief genoeg
                            toe om het een uit te proberen. Ik neem aan dat Legacy de gedcom files van
                            Brothers accepteert.

                            Groeten,
                            Albert Prins

                          • Menne Glas
                            Message 13 of 18 , Sep 5, 2005
                              Legacy vreet alle Gedcom-files op die volgens de Gedcom definitie in elkaar
                              zitten. En nog een heleboel meer ook.
                              ProGen heb ik ook gebruikt. Een ouwe-lullen programma voor mensen die niet
                              met een muis overweg kunnen, en liever lekker control-codes uit hun kop
                              leren. Je kent ze wel, liever WP met ALT-F, CTRL-P en ALT-159 voor een e met
                              een streepje ....
                              Probeer Progen mijn bestand van 1.300.000 eens te voeren? Kan die
                              natuurlijk niet aan .... Iemand die eerst boer en dan winkelier was? Ach
                              jammer nou, er kan maar 1 beroep in. Gedateerde beroepen, eigen feiten,
                              dacht je dat dat kon? Nee dus.
                              Maar toegegeven, leuke rapportjes kun je er wel mee maken, als je een
                              beetje programmeren kunt.
                              Nee Fred, ProGen zal ik niet als slecht typeren maar wel erg antiek. Ikke
                              never nooit meer! Een programma wat geen dubbelen kan samenvoegen is voor
                              mij ten enenmale totaal onbruikbaar ....
                              Enne, ik houd wel van 4 generaties kwartierstaat in één klap op mijn
                              scherm. En dan direkt omschakelen naar familiescherm en zo. Nee, klooi jij
                              maar lekker op je computer van het mannetje om de hoek met eeen
                              Dos-programmaatje, dan red ik me wel met wat moderner speelgoed ....:)
                              Ga je ook mee naar Sloss huppeldepup?

                            • Moderator
                              Message 14 of 18 , Sep 5, 2005
                                Hallo allemaal,

                                Deze discussie heeft zo langzamerhand niets meer met het onderwerp van deze
                                groep te maken.

                                Graag deze discussie beëindigen.

                                Harm Selling
                                Moderator Groningen-genealogy