Re: [groningen-genealogy] Iwema

  • Menne Glas
    Message 1 of 15 , Sep 1, 2005
      Frans,
      Dank voor deze Spanheim-vermelding.
      Mogelijk is het goed om te weten dat ik Spanheim thuis op de harde schijf
      heb staan, met nog verschrikkelijk veel meer. Wat niet iedereen weet is dat
      er erg veel te vinden is over de periode 1595-1632 (begin
      Spanheim-overzicht) in de zogeheten Kloosterrekeningen. Letterlijk maanden
      heb ik in die boeken, en aanverwante, zitten graven onderhand. Zie
      bijvoorbeeld mijn komende publikatie in Gruoninga, 40 kantjes vol over
      boeren ...:). Ook heb ik, samen met drie mede-archief-snuffelaars, een dikke
      700 bladzijdes getranscribeerd met de provincie-meijer-mutaties in de 17e
      eeuw tussen 1630-1685. Het resultaat is ruim 250 bladzijdes getikte tekst
      met boeren, boeren en nog eens boeren.
      Dit alles om aan te geven, dat ik het zeer waardeer dat je aan me denkt met
      deze Spanheim-vermelding. Maar net zoals die hr. Braber heb ik een 10-tal
      jaren geleden ook die floppies van de NGV gekocht. Ze zijn machtig handig om
      snel een algemeen beeld te krijgen. Daarna begint het échte spitwerk. In dit
      geval wel boeiend: je hebt je ongetwijfeld gerealiseerd dat de Aijlke
      genoemd een Wiersema is ...
      Als bonus deze keer een fragmentje uit mijn Iwema-materiaal betreffende één
      der genoemde echtparen .... Geinig is wel de namen van de kinderen te
      bekijken ...:)
      Groet, Menne

      *Abel Iwema*, begr. Den Ham 24 april 1690, zoon van Wolter Gerrits Stullink
      en Riemke Jansen Iwema <http://mail.google.com/mail/IwemaRiemkeJansen.htm>,
      tr. 1e *Jantien*, ovl. vóór 1674; *Abel Iwema * tr. 2e 1678 *Ailcke Wijrsema
      *, dochter van *Albert Garbrands Wiersema *en * Fockjen Eltjes*; *Aijlke
      Wijrsema* tr. 2e (otr. Westernieland 27 augustus 1693) Maarslag 24 september
      1693 *Tjeert Wiersema*, van Zijlbrugge, landbouwer te Zijlbrugge, zoon
      van *Eijsso
      Garbrands Wiersema *en *Aeilke Tjeerts*.

      In de administratie der provincielanden wordt in
      1669[1]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftn1>voor
      38 gras waar onder 9 gras pompland zijn aangetekend
      *Wolter Stullinge wed: Rempke dan nu door overdracht haer soone Abel Iwema
      ende Jantien sijn vrouwe volgens apostille vande 30 september 1669*, in 1674
      [2]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftn2>is
      het
      *Abel Iwema wedunaer, v*ervolgens in
      1678[3]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftn3>
      * Abel Iwema wedunaer dan nu wederom getrouwt an eenere Aijlcke genaemt*, in
      1681[4]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftn4>wordt
      het
      *Abel Iwema weduwe Aeijelke*, en in
      1694[5]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftn5>is
      genoteerd
      *Abel Iwema wed: Aijelke, nu Wolter Abels en consorten.* Het lijkt erop dat
      de administratie hier niet helemaal korrekt is geweest, *Abel Iwema* wordt
      begraven in 1690, dus is *Aijlcke* nog lang geen weduwe in 1681. Ook
      verkeerde lezing moet niet uitgesloten worden: stond er Abel Iwema
      weduwnaar?

      Bij de registratie van de doop van zijn twee laatste *kinderen* alsmede van
      zijn begravenis in het gecombineerde doop-, trouw- en begraafboek van Den
      Ham en Fransum, welke in 1684 begint, wordt *Abel Iwema* omschreven als
      schepper op Den Ham.

      Uit het huwelijk van *Abel Iwema* en *Ailcke Wijrsema*:

      *1. **Jantjen Abels Iwema <http://mail.google.com/mail/IwemaJantjeAbels.htm>
      ** *

      *2. **Wolter Abels Stolling<http://mail.google.com/mail/StollingWolterAbels.htm>
      ***

      *3. **Albert Abels Wiersema<http://mail.google.com/mail/WiersemaAlbertAbels.htm>
      *, geb. 1686**

      *4. **Garbrand Abels Wiersema<http://mail.google.com/mail/iwema6.htm#Garbrand>
      *, ged. Den Ham 3 augustus 1687**

      *5. **Jan Abels*, ged. Den Ham 16 februari 1690

      ------------------------------

      [1]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftnref1>SA
      2418

      [2]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftnref2>SA
      2428

      [3]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftnref3>SA
      2434

      [4]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftnref4>SA
      1440

      [5]<http://mail.google.com/mail/?&ik=019d24c516&view=cv&search=inbox&th=1061064d7c27d611&lvp=0&cvp=0&qt=&zx=m6ycp7i4bsh8#_ftnref5>2466

      Op 1-9-05 heeft F.I Krom <f.i.krom@...> het volgende geschreven:

      > Hallo Menne,
      > Tijdens het snuffelen op internet kwam ik het volgende tegen.
      > Aduard Fol:30 vso
      > Tonnis Jacobs en Wijpke gebr: 38 gra: waar onder 9 gra: pomplandt sijn.
      > Ao:1649 Wolter Stullink en Rienke
      > Ao:1669 de soon Abel Iwema en Jantie
      > Ao:1678 is Abel Iwema getr: an Aijlke
      > Ao:1694 Wolter Abels
      > Het stond op deze site
      >
      > http://www.den-braber.nl/bronnen/grn/spanheim4.html
      >
      > Groetjes.
      > Frans

    • Anne Beukema
      Message 2 of 15 , Sep 1, 2005
        >Maar net zoals die hr. Braber heb ik een 10-tal jaren geleden ook die floppies van de NGV gekocht. >

        Hallo Frans,

        Het is maar de vraag of "die hr. Braber" die floppies wel heeft gekocht, en wanneer. Het is Hans den Braber, naar eigen zeggen op zijn website:
        "heeft diverse bestuursfuncties vervuld bij de Nederlandse Genealogische Vereniging; bestuurslid van de Computerdienst van 1984 t/m 1992, waarvan Hoofd van Dienst in 1991 en 1992, voorzitter van de afdeling Computergenealogie van 1992 t/m 1996 en lid van het landelijke Hoofdbestuur van 1988 t/m 1991. De NGV heeft hem daarvoor onderscheiden met de zilveren NGV-speld in 1996."

        "die hr. Braber" heeft de transcripties van zowel Spanheim als diverse andere Groningse bronnen, allen gemaakt door H.R.A. Wessels, zoals op iedere pagina vermeld, op zijn website. Niet toevallig misschien, beiden werkten bij het KNMI, en beiden woonden in Bilthoven. En beiden lijken mij grote voorstanders van openbaarheid/-making van brongegevens.

        Groeten,
        Anne Beukema

      • Menne Glas
        Message 3 of 15 , Sep 1, 2005
          Verhip,
          Ik dacht te reageren op een prive-mailtje.
          Mijn tekst was zeker niet voor de groep bedoeld.
          Mijn excuses.
          Zelf ben ik voor openbaarheid van brongegevens, in zoverre dat het aan de
          producenten van transcripties en dergelijke is om hun noeste arbeid al dan
          niet om nop ter beschikking te stellen. Zo is mijn ledematen-site voor
          iedereen toegankelijk, en is het de bedoeling daar met gezamelijke
          inspanning wat moois van te maken.
          Maar bijvoorbeeld de genoemde transcriptie van meijer-mutaties, dik 700
          overgetikte bladzijdes dus bedenk zelf maar hoeveel werk dat was, die geef
          ik niet zomaar weg ...
          Ik heb erg veel moeite met mensen die bronbewerkingen zoals tegen een
          redelijke vergoeding door bv. de heer S. Abels/T. Wagenaar ter beschikking
          worden gesteld, zomaar kopieren en verspreiden. Lijkt mij diefstal, maar ik
          besef dat er mensen zijn die dat anders zien.
          Groet, Menne

          Op 1-9-05 heeft Anne Beukema <abeukema@...> het volgende geschreven:

> [...]
          > werkten bij het KNMI, en beiden woonden in Bilthoven. En beiden lijken mij
          > grote voorstanders van openbaarheid/-making van brongegevens.

        • F.I Krom
          Message 4 of 15 , Sep 1, 2005
            Hallo Menne en Anne,
            Ik was er even tussenuit, koffie drinken bij mijn moeder.
            Menne, als jouw artikel klaar is over boeren, boeren, boeren en boeren, wil ik graag dat blad kopen. Mijn schoonvader heeft er interesse voor, 'n oud-land- en tuinbouwvoorlichter.

            Vanaf morgen ben ik twee weken off-line, weg. Misschien ga ik langs 1 of 2 archieven in het zuiden van het land. Ik neem de laptop wel mee om achterstallig werk te verrichten zoals 250 Wiersema's bekijken mbt de site van Willem Hovinga, grafzerken. Deze pagina is een aanrader om je stamboom wat meer "kleur" te geven.
            Mvg.
            Frans

            Message date : 01-09-2005 11:43
            From : "Menne Glas"
            To : groningen-genealogy@yahoogroups.com
            Copy to :
            Subject : Re: [groningen-genealogy] Iwema
[...]

            Op 1-9-05 heeft Anne Beukema het volgende geschreven:

> [...]
            > werkten bij het KNMI, en beiden woonden in Bilthoven. En beiden lijken mij
            > grote voorstanders van openbaarheid/-making van brongegevens.

            YAHOO! GROUPS LINKS

            Visit your group "groningen-genealogy" on the web.

          • Menne Glas
            Message 5 of 15 , Sep 1, 2005
              Frans,
              Heb je geen abonnement op Gruoninga en je wilt onderzoek doen naar
              Wiersema?
              Ik zou me maar gauw bij Menno de Lange vervoegen.
              En zoveel mogelijk nog niet uitverkochte nummers inslaan.
              Even Googelen en je hebt zo een website en/of emailadres en/of
              telefoonnummer te pakken.
              Redmer Alma als redacteur weet er ook wel het fijne van ...:)
              De site van Willem ken ik uiteraard. Grafstenen van de voor mij
              interessante periode, voor de burgelijke stand, heeft de hr. Pathuis echter
              reeds bij mijn weten redelijk uitputtend beschreven in zijn onmisbare
              standaardwerk Groninger Gedenkwaardigheden (GDW). Daarmee wil ik op geen
              enkele wijze afbreuk doen aan Willem zijn werk, integendeel het is meer dan
              geweldig!
              Plezierige vakantie!
              Groet, Menne

            • Hans den Braber
              Message 6 of 15 , Sep 1, 2005
                Hallo Anne en andere geïnteresseerden in Groningse bronnen.

                Het lijkt mij handig als ik zelf even reageer op de diverse vragen rond de
                Spanheim-bron.
                De Groningse bronnen, zoals de vele klappers op DTB-huwelijken en de
                Spanheim-bron zijn gemaakt door Herman Wessels. Herman was inderdaad een
                collega van mij op het KNMI (hij is inmiddels met VUT). Hij is - evenals ik
                - een groot voorstander van het publiekelijk beschikbaarstellen van
                brongegevens. Zo heeft hij deze bronnen aangeboden aan de NGV maar ook wilde
                hij het op het Internet plaatsen. Dat heeft hij aan mij gevraagd aangezien
                hij daartoe zelf niet de mogelijkheid had. Ik stel dus gewoon de ruimte op
                mijn website hiervoor ter beschikking.

                Met vriendelijke groet,
                Hans den Braber

                Message 7 of 15 , Sep 1, 2005
                  Beste Hans,

                  Dat wordt door amateurs zoals ik ten zeerste gewaardeerd.
                  Mvg.
                  Frans

                  Message date : 01-09-2005 20:44
                  From : "Hans den Braber"
                  To : groningen-genealogy@yahoogroups.com
                  Copy to : "'Anne Beukema'"
                  Subject : [groningen-genealogy] Spanheim en andere Gronignse bronnen (was: Re: Iwema)

                  Message 8 of 15 , Sep 1, 2005
                    Dank je Frans. En wie er nog zelfbewerkte bronnen op het Internet wil
                    plaatsen; mijn webserver is nog lang niet vol.

                    Groeten,
                    Hans den Braber

                    Message date : 01-09-2005 20:44
                    From : "Hans den Braber"
                    To : groningen-genealogy@yahoogroups.com
                    Copy to : "'Anne Beukema'"
                    Subject : [groningen-genealogy] Spanheim en andere Gronignse bronnen (was:
                    Re: Iwema)
> [...]

                    bij het KNMI, en beiden woonden in Bilthoven. En beiden lijken mij grote
                    voorstanders van openbaarheid/-making van brongegevens.

                    family home insurance American family home