Staal

  • Arend Biewenga
    Message 1 of 60 , Jun 30 10:37 PM
      Hallo Erick en Anne

      Ben na alle berichten er weer in gedoken, dwz mijn archief controleren met mijn oorspronkelijke bronnen.
      hierbij vond ik toch nog enkele wijzigingen die nader onderzoek vergen.

      Het overzicht van Erick (zie hieronder) komt bij mij geloofwaardiger over dan mijn
      eigen overzicht in Files onder AB, gezien de naamsopvolging zoals Anne al aangaf,
      maar ook Floris zoals bij mijn overzicht als zoon van Jan Bartelds was voor mij vooraf
      al niet geloofwaardig. Om maar niet te spreken over een geboortedatum van Jan Bartelds.
      Zoals ik al aangaf ik had het zelf niet gecontroleerd. Bij het controleren van de gegevens zou ik daarom het
      overzicht van Erick maar als leidraad nemen

      Tevens heeft een van de bronnen van mijn oorspronkelijke gegevens een iets ander adres en zijn daar
      sinds mijn laatst bezoek (lang geleden) kennelijk enige gegevens veranderd.
      hierbij het goede adres: http://members.home.nl/gvanspijkstaal/ homepage van Coos van Spijk

      m.vr.gr.

      Arend

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Peize:

      I Floris Staal, tr. N.N. (Dit is de Florijs Staal uit de akte van 1742).
      Uit dit huwelijk:

      1. Jan Floris Staal, volgt II

      II Jan Floris Staal, begraven Peize 18 juni 1778, landbouwer. Tr. Aaffien
      Gerbrands, begraven Peize, 21 maart 1796, dr.v. Gerbrand Pieters en Hotske
      Hillebrands.
      Uit dit huwelijk:

      1. Floris Jans Staal, volgt IIIa
      2. Garbrand Jans (Staal), volgt IIIb.
      3. Lammegien Jans Staal, geb. Peize 2 juli 1769, ovl. Peize 19 februari
      1833, tr. Gerard Willems Arkis, geb. Peize, 10 januari 1771; ovl. Peize, 13
      juli 1842, landbouwer, zn.v. Willem Engbers en Jantien Berends.
      4. Hilbrand Jans Staal, volgt IIIc.

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Roden:

      I Barteld N., tr. N.N.
      Uit dit huwelijk:

      1. Jan Bartelds Staal, volgt IIa.
      2. Harm Bartelds Staal, volgt IIb.

      IIa Jan Bartelds Staal, ovl. Roden, 1780, tr. Bouchien/Bauchien Garbrands,
      ovl. Roden, 1806
      Uit dit huwelijk:

      1. Barteld Jans Staal, volgt IIIa.
      2. Hiske Jans Staal, ged. Roden, 9 juni 1759; overl., tr. Jan Kruims, geb.;
      ovl. Peize, 2 december 1807, zn.v. Geert Kruims en Henderkien Jans.
      3. Garbrand Jans Staal, volgt IIIb.
      4. Abraham Jans Staal, volgt IIIc.

      Het lijkt me niet waarschijnlijk dat Barteld Jans Staal de zoon is van een Jan
      Alberts (nr. 8 in de kwartierstaat) omdat de naam Albert nergens verder
      voorkomt in vernoemingen.
      Een groot probleem bij het onderzoek in Peize en omgeving is dat de DTB boeken
      bij een brand in het gemeentehuis van Peize verloren zijn gegaan op enkele
      stukken na. Dus moeten alle archieven uit het Noordenveld worden aangeboord
      om eea sluitend te krijgen. Wordt (hopelijk) vervolgd.

    • wiersemafred
      Message 60 of 60 , Dec 24, 2011
        Bedankt, Geert en Erick ... de speurtocht wordt vervolgd ... mvg, FredW