Evert Jans, schrijver Rommerinks meijer

  • Wilma Heeres
    Message 1 of 6 , Jun 30, 2005
      Hallo allemaal,

      Bij een van de doopinschrijvingen van Evert Jans en Geesjen Jans in 1706 te Haren staat erbij vermeld: ouders aan de straat, de vader schrijver Rommerinks meijer. Weet iemand of hier achtergrond informatie over te vinden was.
      Wat houdt dit in? Was hij schrijver? Wat hield dat toentertijd in? Of werkte hij voor Rommerinks meijer. Maar betekent Meijer niet boer of dat je op een boerderij woonde?

      Evert Jans en Geesjen Jans kregen:

      Roelf (tenminste dat hoop ik dat is de lijn die ik volg)
      Trijntien 25-04-1706
      Albert 25-12-1707
      Geesjen 08-11-1711
      Jan Odink 14-01-1714
      Jan Ueenk 26-12-1716

      Weet iemand wie de ouders zijn van Evert of Geesje of weet iemand iets meer over een Jan Odink? Evert zou afkomstig zijn van Glimmen.

      Met vriendelijke groet,

      Wilma Heeres

      Jan Odink

    • Menne Glas
      Message 2 of 6 , Jun 30, 2005
        Hoi Wilma/Jan,
        Ik denk dat je "schrijver Rommerincks meijer" moet lezen als "meijer van de
        schrijver Rommerinck" oftewel de vader was een meijer (huurder) op
        boerderij/land in eigendom van de schrijver Rommerinck. De funktie van
        schrijver ken ik zelf begin/midden 17e eeuw als min of meer synoniem met
        solliciteur: degene die ervoor moest zorgen dat de soldij bij de compagnies
        te velde kwam.
        Maar als iemand meer kan vertellen over schrijver en/of solliciteur, dan
        zou ik daar blij mee zijn!
        Groet, Menne
        .
        Op 30-6-05 heeft Wilma Heeres <gaopzoek@...> het volgende geschreven:

> [...]
        >
        > Weet iemand wie de ouders zijn van Evert of Geesje of weet iemand iets
        > meer over een Jan Odink? Evert zou afkomstig zijn van Glimmen.

      • Wilma Heeres
        Message 3 of 6 , Jul 1, 2005
          Hallo Menne,

          Er is geen Jan. Er is iets fout gegaan bij het typen van het berichtje. Opeens staat de naam van Jan Odink een van de kinderen van Evert Jans als afzender. Niet goed opgelet dus.
          Jouw verklaring klinkt me wel heel logisch in de oren. Bedankt! Hopelijk weet iemand nog iets over deze schrijver.

          Groetjes, Wilma Heeres

          Menne Glas <menne.glas@...> wrote:
> [...]
          >
          > Weet iemand wie de ouders zijn van Evert of Geesje of weet iemand iets
          > meer over een Jan Odink? Evert zou afkomstig zijn van Glimmen.

          Genealogy research Groningen Family research Family home Family genealogy Family search internet genealogy service

        • Hans Homan Free
          Message 4 of 6 , Jul 1, 2005
            In een van de Gruoninga's is een uitgebreid artikel verschenen over de
            Rommering's. Ik meen mij te herinneren dat dat in 1986 was. Ik heb het
            vermoeden dat zijn beroep landschrijver was, ofwel een soort griffier.

            Zie:

            http://www.coevorden.nl/web/show/id=136382/textonly=76704

            Omdat de Rommering "belangrijke" functies had heeft hij zeer waarschijnlijk
            zijn boerderij(en) verpacht, en zal jouw Evert Jans meijer oftewel pachter
            geweest zijn van de landschrijver Rommering.

            Met Vriendelijk Groeten
            Hans Homan Free
            http://home.hetnet.nl/~homanfree/

            Menne Glas <menne.glas@...> wrote:
> [...]

            Genealogy research Groningen Family research Family home Family genealogy
            Family search internet genealogy service

            Service.

          • Piet Molema
            Message 5 of 6 , Jul 2, 2005
              Hans,

              Gruoninga 1986 klopt.

              Het artikel heet:
              Drs. O.D.J. Roemeling Het schultengeslacht Rummerink te Haren (Gr.). p. 18

              Zie de inhoudsopgave van Gruoninga op mijn Groninge site.

              Met vriendelijke groeten,
              Piet Molema
              Webmasters: Genealogie Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard, Wegwijzer Genealogie en Archieven in Nederland:
              http://www.familiemolema.nl
              Listowner Mailinglist NLD-Hoeksche-Waard:
              NL - http://www.familiemolema.nl/hwmail.htm
              Eng - http://lists.rootsweb.com/index/intl/NLD/NLD-HOEKSCHE-WAARD.html
              Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
              Mailinglist Genealogy Zeeland: http://www.familiemolema.nl/zemail.htm

            • Wilma Heeres