Re: [groningen-genealogy] Rijpkes

  • Menne Glas
    Message 1 of 20 , Mar 3 6:24 AM
      Op 29 april 1792 is er in Leens een volwassen man gedoopt met de naam Jan Rijpkes.
      Ik kan niks bewijzen, maar ik kan de man wel als potentiële echtgenoot van Enje voorstellen.

      Als hij de gezochte is, zal het bepalen van zijn afkomst niet meevallen.
      Met een dag serieus onderzoek in het archief moet echter vast te stellen zijn of er enige hoop is zijn ouders te achterhalen.

      Groet, Menne

      .

      Message 2 of 20 , Mar 3 7:02 AM
        Bedankt Menne,

        Aan jou heb ik wat. Deze doop stond er bij!

        29-04-1792 Jan Rijpkes v: NN m: NN
        "is op afgelegde geloofsbelijdenis gedoopt
        omdat zijn doop in zijne jongheid verzuimd was"

        Een hele dag?

        Groeten,
        Anne Beukema

        .

        Message 3 of 20 , Mar 3 8:11 AM
          Beetje positief blijven Anne, anders doe ik in elk geval helemaal niets meer op vrijwillige basis met betrekking tot de vele vragen die jij altijd weet te stellen en waar je altijd als vanzelfsprekend antwoord op verwacht.

          Zo'n cynische opmerking als "Bedankt Menne, aan jou heb ik wat" schiet bij mij kompleet het verkeerde keelgat in. Echt helemaal, verpest gewoon de dag voor mij.

          Je boft, dat ik net speciaal voor jou naar het archief ben geweest, als ik het mailtje eerst had gelezen had ik dat zeker niet gedaan.

          Jan Rijpkes Meijer is als weduwnaar van Enje Simons in huis 68 te Leens overleden. Hij was dagloner, en volgens de aangevers (buren) 61 jaar oud, geboren 12 februari 1761 te Kloosterburen. Gek genoeg wosten de buren kennelijk die geboortedatum wel (dikke verjaardagsfeesten?) maar waren aan hun de ouders bekend.

          Een mogelijk ouderpaar is Rijpke Alberts x Anje Pieters te Hornhuizen. Deze lieten hun kinderen netjes dopen, en bij Jan werd vermeld "verzuimd". Mogelijk had hij dus gewoon nette gereformeerde ouders die het echt evrgeten waren, en was hij niet doopsgezind.

          Er is duidelijk nog genoeg over uit te zoeken, maar ik heb er geen zin meer in. Er zijn ook leuke dingen te doen, en er zijn ook mensen die positief reageren op mijn eerlijke en oprechte pogingen te helpen.

          Groet, Menne

          .

          Message 4 of 20 , Mar 3 8:27 AM
            Tja Menne,

            Je hoeft van mij de pest niet in te krijgen hoor! Bedankt, oprecht!!

            Groeten,
            Anne Beukema

          • Menne Glas
            Message 5 of 20 , Mar 3 8:35 AM
              Sijmen Aries, de vader van Enje Sijmens, stamt in elk geval uit doopsgezinde hoek, zie doop van Enje's zuster Ludewe.

              Menne

              .

              Message 6 of 20 , Mar 3 9:26 AM
                Hallo Menne,

                Inderdaad. En ook bij Anje en Aeleke:
                "van de moeder beantwoort omdat de vader een doopsgezinde is"
                Zie oorspronkelijke vraag.
                Niet boos worden hoor dat ik 't weer even inpeper, ha, ha.

                groeten,
                Anne Beukema

              • Redmer Alma
                Message 7 of 20 , Mar 3 11:34 PM
                  Symen Aries, van Leens, tr. Leens (huwelijkscontract 13 maart) 6 apr. 1760 Geertruit Samuels, van Sauwerd, dochter van Samuel Derks en Eenje Waalkes.
                  Getuige bij het huwelijkscontract aan bruidegomszijde: Onne Arijs, Cornellis Arijs en Reinje Lues, broers en zwager; aan bruidszijde: Enje Waalkes, moeder, Derk en Waalke Samuels, broers .
                  Symen was zoon van Aries Onnes, van Maarslag, † Baflo 6 febr. 1756, en (tr. 1o Baflo (huwelijkscontract 23 sept.) 27 sept. 1722) Anje Cornelis, van Baflo, † vóór 1744; Aries tr. 2o (huwelijkscontract 24 nov. 1744) Anje Cornellis (sic), weduwe van Berent Hiddes.
                  Aries was zoon van Onne Wibbes, van Kloosterburen, landbouwer, † vóór 1722, tr. Ludewe Aries, geb. 1672/1673, † Baflo 8 febr. 1748; zij tr. 2o Heerke Cornelis, zoon van Cornelis Simens en Grietje Heerkes.
                  Deze familie was inderdaad doopsgezind.
                  Aries Onnes is stamvader van een familie Wiersum, zie Gron. Kwst.b. I, kwartierstaat Alma (inderdaad, het zijn voorouders van mij).

                  Redmer

                  Message 8 of 20 , Mar 3 11:40 PM
                    Redmer,

                    Weet je ook welke van de twee Anjes de dochter van Cornellis Sijmens x
                    Grietje Heerkes was?

                    Gr., Menne

                    .

                    Message 9 of 20 , Mar 3 11:51 PM
                      Beste Menne,

                      De eerste, van wie ik afstam...

                      Groeten,

                      Message 10 of 20 , Mar 4 12:00 AM
                        Tuurlijk, ik ben een sukkel, staat gewoon in hun HC.

                        Sorry, Menne

                        Message 11 of 20 , Mar 4 12:39 AM
                          >Een mogelijk ouderpaar is Rijpke Alberts x Anje Pieters te Hornhuizen. >

                          Hallo Menne, anderen ook,

                          Hieronder het gezin van Rijpke Alberts ontleend aan BBB-boek. Deze gegevens sluiten een zoon Jan, geboren 12 februari 1761 te Kloosterburen (Hornhuizen), dus tussen Menne en Klaas, niet uit. Voor naam Jan geen directe ondersteuning. Hoewel van Anje Pieters geen verdere gegevens kan toch wel aangenomen worden dat Jan van Rijpke's kant komt. Na vernoeming reeds van Albert is Jan verder weg wel aanwezig, zowel Jan Boijckema als Albert Jans, vader van Albert Alberts.

                          Tot eventueel nader bewijs blijft deze optie volledig open.

                          Groeten,
                          Anne Beukema
                          ->
                          Rijpke Alberts Beukema (zv Albert Alberts en Coertie Rijpkes Boijkema) was christened 21 Oct 1725 in Hornhuizen.
                          Landbouwer op De Kolken, Hornhuizen.

                          Rijpke married (1) Anje Pieters on 1 Jan 1748 in Hornhuizen. Anje was born in Hornhuizen. Anje Pieters died between 26-12-1763 and 16-12-1768.
                          They had the following children:

                          F i. Grietje Rijpkes Beukema was christened 7 Mar 1748 in Hornhuizen. She died 10 Apr 1826 in Maarslag.
                          Grietje married Sieuwke Mennes, son of Menno Sieuwkes and Anje Eltjes, on 1773. Sieuwke was born 23 Oct 1729 in Middelstum. He died 1785 in Vierhuizen.
                          winkelier te Vierhuizen

                          F ii. Geeske Rijpkes Beukema was christened 20 Sep 1750 in Hornhuizen.
                          Geeske married (1) Eppe Hajes, son of Haje Eppes and Pieterke Rijkes Boykema. Eppe was christened 7 Mar 1762 in Hornhuizen.
                          Geeske also married (2) Writser Eisses on Jan 1782 in Mensingeweer. Writser was born in van Pieterburen.

                          M iii. Pieter Rijpkes Beukema was christened 4 Feb 1753 in Hornhuizen.

                          M iv. Albert Rijpkes Beukema was christened 5 Jul 1755. Albert married Wijtske Kornellis. Wijtske died 15 Apr 1780 in Hornhuizen.

                          M v. Menne Rijpkes Beukema was christened 30 Sep 1759 in Hornhuizen. He died 14 Sep 1825 in Warfhuizen.
                          Menne married Frouke Everts Musch on 10 Jan 1790 in Hornhuizen. Frouke was born in Bellingeweer. She died 17 Jun 1826 in Warfhuizen.

                          M vi. Klaas Rijpkes Beukema was christened 26 Dec 1763 in Hornhuizen. He died in Vierhuizen.

                          Rijpke also married (2) Anje Beerents after 1763.
                          They had the following children:

                          F vii. Pieterke Rijpkes Beukema was christened 16 Oct 1768 in Hornhuizen.

                          M viii. Pieter Rijpkes Beukema was born 13 Jun 1773. He died 27 Dec 1835 in Baflo.
                          Pieter married Wijtske Eisses Dijkema, daughter of Eisse Hommes and Jantje Goeijtjes. Wijtske was born 19 Jul 1772 in Hornhuizen. She died 27 Oct 1855 in Den Andel.

                        • Redmer Alma
                          Message 12 of 20 , Mar 4 1:37 AM
                            Beste Menne,

                            Dat klopt. Dat het in het HC staat, bedoel ik :)

                            Gr.,R.

                            Message 13 of 20 , Mar 4 9:30 AM
                              Valt me niks tegen dat het Beukema-boek zich bij slechts 1 doop verschreven heeft....:)

                              Het jaar van doop van Pieter was 1772, niet 1773. Overigens betrof 13 juni de doopdatum, niet de geboorte-datum. Dat heeft BBB ook niet zo netjes opgeschreven, toch al weer 2 foutjes in één gegeven .......

                              groet, Menne

                              .

                              Message 14 of 20 , Mar 5 2:40 AM
                                Hallo Anne (en anderen)

                                Bij het tweede huwelijk van Rijpke Alberts zette ik voroheen reeds mijn twijfels. Er is namelijk geen registratie van. En ook geen huwelijkskontrakt. Evenmin is er iets van voogdij te vinden, of van een boedel-inventaris. Kortom, ik dacht vroeger reeds dat "Anje Berents" wel eens een verschrijving van dominee voor "Anje Pieters" kon wezen.

                                Vandaag overlijdens-akte van Pieter Rijpkes Beukema opgezocht. Daarin wordt als moeder Anje Pieters genoemd, wat tesamen met het bovenvermelde in elk geval voor mij voldoende is om aan te nemen dat Rijpke slechts 1x gehuwd was.

                                Ook nog even Pieter zijn doop nagekeken. Dat was toch in het jaar 1773, dus BBB het het jaar in elk geval goed.

                                In de protocollatie van Hornhuizen onderstaand aangetroffen betreffende Rijpke Alberts en zijn broers/zusters:
                                fol. 42v Erfscheiding 3-7-1773

                                Rijpke Alberts, Jan Alberts, Rijke Alberts alsmede Willem en Albert Juirts als repr. van wijlen haar moeder Geeske Alberts, nog Garmt Clasen x Aaltjen Hindriks maken erfscheiding van goederen aangeerfd van hun ouders.

                                1) Rijpke Alberts en Anje Pieters 518 cgl. 5 st zoals schuldig aan boedel, verder tot egalisatie van Garmt Clasen 200 cgl. 1 st. 7 duiten, nog te goed 507 cgl.

                                2) Jan Alberts 974 cgl. 13 st. als schuldig aan boedel, tot egalisatie van Garmt Clasen 50 cgl. 13 st., tegoed 200 cgl.

                                3) Rijke Alberts 840 cgl. 5 st. als schuldig aan boedel, van Garmt Clasen 50 cgl. 1 st., tegoed 335 cgl.

                                4) Willem en Albert Juirts wegens overl. moeder Geeske Alberts 941 cgl. 19 st. zoals schuldig aan boedel, van Garmt Clasen 196 cgl. 10 st., nog tegoed 86 cgl. 17 st.

                                Daar en tegen is Garmt Clasen en Aaltjen Hindriks te deele gevallen de plaatse met de Landerijen zoals Coertje Rijpkes heeft gebruikt met diens lusten en lasten, met nog 31½ jukken eigen land onder deese plaatse met de eigendom der halve quelder van Rijpke Alberts en Anje Pieters zoals dieselve die als beklemde meijers gebruiken.

                                Dat was het voor vandaag betreffende deze man,

                                Groet, Menne

> [...]

                                Pieter married Wijtske Eisses Dijkema, daughter of Eisse Hommes and Jantje Goeijtjes. Wijtske was born 19 Jul 1772 in Hornhuizen. She died 27 Oct 1855 in Den Andel.

                              • Hans Schripsema
                                Message 15 of 20 , Mar 5 3:03 AM
[...]

                                  Menne,
                                  staat er in de GenLias overlijdensakte dan een foutgeschreven vader? Daar
                                  worden zijn ouders genoemd Pieter Alberts en Anje Pieters.
                                  Zal wel Riepke Alberts moeten wezen.

                                  Zucht...

                                  Hans
                                • Menne Glas
                                  Message 16 of 20 , Mar 5 3:14 AM
                                    Als dat zo in Genlias staat, staat dat er fout Hans, kan ik ook niks aan doen....
                                    Maar ik kan dat helemaal niet vinden in Genlias.

                                    Geef jij de fout (?) door aan Cees Tromp? (C.Tromp@...)

                                    Groet, Menne

                                    Message 17 of 20 , Mar 5 3:25 AM
                                      Hij staat als Buikema...

                                      Bron Burgerlijke stand - Overlijden (Overledene)
                                      Archieflocatie Groninger Archieven

                                      Algemeen Gemeente: Baflo
                                      Soort akte: overlijden
                                      Aktenummer: 32
                                      Aangiftedatum: 28-12-1835
                                      Overledene Pieter Riepkes Buikema
                                      Geslacht: M
                                      Overlijdensdatum: 27-12-1835
                                      Leeftijd: 63
                                      Overlijdensplaats: Baflo
                                      Vader Pieter Alberts
                                      Moeder Anje Pieters
                                      Partner Wietske Eises Dijkema
                                      Relatie: echtgenoot
                                      Nadere informatie geboortepl: Hornhuizen; beroep overl.: dagloner; beroep
                                      vader: landbouwer; beroep moeder: landbouwster

                                      Ik geef het wel even door aan GenLias, dan kan iedereen weer door met z'n
                                      core-business.

                                      Groeten,
                                      Hans
                                    • Menne Glas
                                      Message 18 of 20 , Mar 5 3:29 AM
                                        Even wachten Hans, dat klopt toch?

                                        Volgens mij staat dat er inderdaad, al dacht ik Beukema gelezen te hebben maar ik zal me vergist hebben.

                                        Anje Pieters als moeder dus, de buren zullen zich met Pieter Alberts (moet zijn Rijpke Alberts) vergist hebben ... Maar Pieter Alberts heb ik ook als vader genoteerd.

                                        Groet, Menne

                                        .

                                        Message 19 of 20 , Mar 5 4:23 AM
                                          Olaf,

                                          Ik heb wel een website betreffende Ledematen. Daar staat best veel op, onderhand.
                                          Ook iets meer andere informatie, maar het merendeel heb ik onlangs, wegens "diefstal", toch maar weer verwijderd. Het is tenslotte niet leuk als andere mensen als hun informatie presenteren wat jij zelf met veel pijn en moeite hebt opgezocht.

                                          Voor de ledematen zie:

                                          http://www.menneglas.nl/ledematen/index.htm

                                          Groet, Menne

                                          .