Jan Rijpkes

  • Anne Beukema
    Message 1 of 2 , Mar 2, 2005
      Beste mensen,

      Heeft iemand enig idee wie onderstaande Jan Rijpkes is?

      In Genlias vind ik hem verder als Jan Rijpkes Meijer.

      Groeten,
      Anne Beukema
      ->
      Leens:
      20-05-1792 Jan Rijpkes, jm
      tr Inge Sijmens, jd, beide van Leens

      23-04-1792
      den 23 April
      is op belijdenis des geloofs tot lidmaat aangenomen Jan Rijpkes

      29-04-1792 Jan Rijpkes v: NN m: NN
      "is op afgelegde geloofsbelijdenis gedoopt
      omdat zijn doop in zijne jongheid verzuimd was"

      07-05-1793 z: Sijmen v: Jan Rijpkes m: Inge Sijmens
      08-05-1796 z: Jan v: Jan Rijpkes m: Inge Sijmens
      17-12-1797 d: Martje v: Jan Rijpkes m: Inge Sijmens
      24-01-1802 z: Aries v: Jan Rijnkes m: Inge Sijmens
      31-03-1805 z: Kornelis v: Jan Rijpkes m: Enje Sijmons
      "17 Maart 1805 is geboren"
      02-10-1808 d: Geertruid v: Jan Rijpkes m: Enje Sijmons
      "geboren 16 Sept"
      05-05-1811 d: Ludewe v: Jan Rijpkes m: Enje Simons
      "geboren 20 April"

      Inge/Enje Sijmens hoort hier vermoedelijk bij:
      16-03-1760 Sijmen Arijs, van Leens
      tr Geertruit Samuels, van Souwert
      11-12-1763 z: Aris twl v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels
      11-12-1763 d: Anje twl v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels
      "welke van de moeder sijn beantw(oord omdat de vader)
      doopgesinde is"
      16-11-1765 z: Aeleke v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels
      "van de moeder beantwoort omdat de vader een doopsgezinde is"
      12-06-1768 d: Ludewe v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels
      "van de moeder beantwoort omdat de vader een doopsgezinde is"
      30-04-1770 z: Jeije v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels
      01-03-1772 d: Grietje v: Sijmen Arijs m: Geertruit Samuels
      29-01-1775 z: Cornellis v: Sijmen Aris m: Geertruit Samuels

      Haar doop dus niet hierbij, maar vanwege:
      28-03-1727 Samuel Derkx, van Wijrum
      cop Eenje Waalkes, att Garwert

      (08-06-1725 Samuel Derkx, att Wijrum
      cop Trijnje Heres, van Winsum)

      en andere namen, ook bij nageslacht is dit wel waarschijnlijk.

    • Anne Beukema
      Message 2 of 2 , Mar 3, 2005
        Hallo groep,

        Het is vaker zo geweest, als ik niets uit de groep krijg met al die honderden mensen, dan moet ik zelf nog maar eens beter kijken. Maar ik kom er niet uit, wie deze Jan Rijpkes is. Binnen mijn bereik heb ik de mogelijkheden nagegaan waarbij dan de volgende resteren:

        1) zoon van Rijpke, gedoopt Leens 11-08-1709 vader: Fredrik Garmts moeder: Sijbentie Berents (deze was tweeling met Garmt, eveneens gedoopt 11-08-1709)

        2) zoon van Rijpke, gedoopt Vliedorp Den 13 Julij 1738 , soone van Bebbe Jans en Geertjen Derks op Houwerzijl

        3) in Winsum gevonden: doop 25-07-1759 van Aaltje, dochter van Rijpke Cornellijs Trijntje Geerts; mogelijk in Winsum of elders een zoon Jan van deze.

        Binnen Beukema heb ik dan nog:
        Ulrum Rijpke Pieters (536) (deze was twl met 535 Grietje, +Ulrum 5-2-1818, tr Ulrum 25-1-1767 Olgert Thomas, schipper, zv Thomas Olcherts van Houwerzijl, Niekerk 16-7-1741 Trijntje Rienjes van Warffum)
        Ulrum. Eodem dato 2 feb 1744 nog gedoopt twee kinderen van Pieter Rijpkes en Aaltien
        Egberts, een zoontien genaamt Rijpke en een dogtertien genaamt Grietje.
        Van Rijpke Pieters Beukema. geen nadere gegevens kunnen vinden.

        Wat betreft mogelijkheid 3) noem ik nog even de naamgenoot? te Niekerk/Vierhuizen, met de inmiddels welbekende Stijntje Sijgers:
        Niekerk/Vliedorp:
        15-04-1731 Rijpke Kornellis, van Vierhuisen cop Stijnje Sijgers, van Nijkerk
        Den 24 Augusti 1732 Mentje dogter van Rijpke Kornellis en Stijnje Sijgers tot Nijkerk
        Den 26 Junij 1735 Grietje dogter van Rijpke Cornellis en Stijnje Sijgers tot Nijkerk

        Iedereen die hier iets van heeft, ook BBB-boek stelt Rijpke Kornellis gelijk aan Rijpke Jans:

        Vierhuizen:
        Den 20 October 1738 gedoopt Anje, dogter van Rijpke Jans en Stijnje Sijgers
        Den 12 Junij 1742 gedoopt Jan, soon van Rijpke Jans en Stijnje Sijgers
        Den 20 1744 dito gedoopt Sijger, soon van Rijpke Jans en Stijnje Sijgers

        Velen hebben dan ook nog: Kornelis Rypkes, waarvan doop niet gevonden.

        Mentje, Grietje en Antje hiervan heten Boijkema, Jan, Sijger en ook Kornelis gaan verder met de achternaam Bos.
        De Jan Rijpkes hier, Jan Rijpkes Bos, trouwt Eilke Balsters, en overlijdt 27-06-1812 te Wehe. Hun kinderen Rijpke Jans Bos, Anje Bos, Stientje Jans Bos, Aaltje Jans Bos, als laatst bekende, gedoopt in 1786.
        Het lijkt mij vrijwel uitgesloten dat deze Jan Rijpkes de onderhavige zal kunnen zijn.

        Dat de groep z'n staart moge roeren,

        Vriendelijke groet,
        Anne Beukema
        -> volledigheidshalve: