RE: [groningen-genealogy] Elderwolt

  • s.krijger@hccnet.nl
    Message 1 of 6 , Mar 1, 2005
      Bedankt Redmer,

      ik denk ook dat het die Theso Cater is.
      Ik wil graag weten hoe Elderwolt genealogisch tot Hermanus Pricker staat, hier de briefschrijver. Als ik het allemaal goed lees, zou Prickers vrouw ofwel een dochter van Hindrick zijn, of een dochter van een zuster van Hindrick.
      Theso Cater heeft er maar zijdelings mee te maken, omdat die kennelijk uit de nalatenschap van Elderwolt land gekocht heeft, waarop Pricker meent recht te hebben.
      En waarom de kwestie aan Johan van Ewsum voorgelegd is, begrijp ik ook niet helemaal. Ik meen dat Johans vrouw een Cater is (heb mijn database niet bij de hand), misschien daarom?
      Zowel Theso als Elderwolt zijn voor 1557 overleden.

      Groet,

      Sigrid

    • sigrid krijger
      Message 2 of 6 , Mar 1, 2005
        Redmer e.a.,

        Wat de Caters betreft, heb ik wel meer duidelijkheid, nu ik thuis mijn database weer goed bekijken kan.
        Johan van Ewsum hertrouwde in dit jaar 1557 met een kleindochter van Theso Cater, Anna van Burmannia. Dochter van Joest van Burmannia en Baef Tisse Cater.
        Maar ik ben nieuwsgierig, Redmer, wat jij over Hindrick Elderwolt vertellen kan.
        Ik vind zelf alleen maar informatie over ene Johan, Jacob en Herman Elderwolt. Hindrick kom ik niet tegen.

        Groet,

        Sigrid
        _______________________________________

        website: www.degrave.name

        Message 3 of 6 , Mar 2, 2005
          Beste Sigrid,

          Baef Tisse Cater is een malle spelling die uit Friese handschriftgenealogieën en De Haan Hettema/Van Halmael afkomstig is. Zij heet gewoon Bauwe Cater en is dochter van These of Theso Cater. Van Hindrick E. heb ik wel het nodige, maar voor ik dat allemaal uitwerk is het makkelijker te weten wat je precies van hem zoekt. Familierelaties?

          Groeten,
          Redmer

          Message 4 of 6 , Mar 2, 2005
            Hoi Redmer,

            Ja, Bawe/Bauwe kon niet missen natuurlijk. Ik weet dat wel, maar ik noteer zoveel mogelijk de spelling zoals ik die in een bron gevonden heb. Dat zoekt in digitale bestanden makkelijker terug.
            Van Hindrick Elderwolt zoek ik in eerste instantie zijn familierelaties (ouders, broers/zusters/echtgenoten en evt. kinderen). Maar ik wil natuuuuurlijk ook wel weten wat ie deed (in 't kort), ik zie de personen altijd graag in een groter geheel.

            Groetjes,

            Sigrid

            website: www.degrave.name