Re: [groningen-genealogy] Hoedenborgh/jansen

  • sigrid krijger
    Message 1 of 16 , Feb 2, 2005
      Pieke,

      Focko Hodenborch behoort tot de groep uitgewekenen die in de kroniek van Abel Eppens op p. 49 van deel 1 vermeld wordt.
      Groninger, Thomas Hodenborch verliest in 1585 bij Nuyst 37 paarden, die door Drost Ocko Vrese en Berendt Muller opgeeist werden. (p. 230, deel II)

      Sigrid
      _______________________________________

      website: www.degrave.name

      Message 2 of 16 , Feb 2, 2005
        Hallo Pieke,

        Iwema-schoonfamilie, en ook nog Rosingh/Bavinck schoonfamilie. De laatste twee de families waarnaar ik onderzoek doe.
        Dus de Hoedenborgjes zijn behoorlijk bekend, in elk geval té bekend om alles hier zo maar eventjes te publiceren.
        Mocht je echt brandende of specifieke vragen hebben, dan kan ik wel eens kijken wat ik buiten de groep om voor je kan doen.

        Details betreffende zoon J(oh)an Hoedenborgh vind je op mijn site terug, www.menneglas.nl/iwema , maar dat zul je al wel gelezen hebben. Te vinden via zijn eerste vrouw Anna Iwema, die in de familie-index voorkomt.

        Ajolt Hoedenborgh, overleden 24 juli 1655, was een zoon van Hoijke Hoedenborgh x Trijne Jansen Nanning, welke laatsten op 25 februari 1598 hun huwelijk lieten aantekenen (Hoijke Hoedenborch, present, ende Trijne Jansen, Johan Wannijnge dochter, absendt, is den 25 februarij die publicatioen geaccorderth, iss geloegerth bij Jacob de weerde in't Jadt bij Berendt Tandt.). Zo te zien mag ik die huwelijks-transcriptie nog wel eens nalezen, dat Wannijnge dat weet ik zo niet zeker ... !!

        Hoop dat dit zo al iets aanvult. Vanwaar deze interesse? Weet je meer over nageslacht van één der Hoedenborgjes? Want daar ben ik erg in geïnteresseerd .....

        Groet, Menne

        .

        Message 3 of 16 , Feb 2, 2005
          Hallo,

          Nog eventjes waarom ik aan mezelf twijfel met betrekking tot die familienaam Wannijnghe uit de huwelijks-publicatie. Ik denk dat daar wel eens Nannijnghe kon hebben gestaan (of had moeten staan). En wel vanwege het volgende fragmentje uit het Grafboek van de A-kerk:

          [ Graven A-kerk 195 ]

          - Nu tegenwoordich op de arfgenamen van vrou Trijntien Nanninghe wed. van wijll. Hoicke Hoedenborch den 19 Julij 1651.

          - 1716 den 8 jul. is dit graf geteijkent op de naeme van Johanna Hoedenbergh wed. van de Hr. Pastor Hindrick Schainck sijnde Trijntien Nanninge haer grootmoeder geweest en dit graf haer in scheidinge ten dele gevallen.

          Groet Menne

          .

          Message 4 of 16 , Feb 3, 2005
            Beste Pieke,

            De familie Hoedenborg voert die achternaam sinds de tweede helft van de
            zestiende eeuw en stamt uit vier broers Jurgen, Focke, Thomas en Ailt
            Hoikens, die in 1561 vermeld worden. De naam Hoedenborg verschijnt voor
            zover mij bekend in 1568 voor het eerst in de bronnen en wordt door al
            deze broers (behalve Ailt, die ik verder niet aantrof) gevoerd. Focke
            Hoikens/Hoedenborg heeft zonen Willem, Harmen, Jurgen, Heertien en Hoike
            (lid van het brouwersgilde in 1588). Hoe deze uitgebreide familie verder
            aansluiting vindt bij Ajold of Aylt Hoedenborg, weet ik niet; de
            voornamen van zijn kinderen geven geen aanwijzingen, maar hij kan heel
            goed een zoon van een van de kinderen van Focke zijn, of een kleinzoon
            van een van diens broers.

            Groeten,
            Redmer

[...]

            Yahoo! Groups Links
          • Redmer Alma
            Message 5 of 16 , Feb 3, 2005
              Beste Pieke en Menne,

              Kijk eens aan! Dat geef mooi aansluiting op mijn gegevens: Ajolt zal dus een kleinzoon van Focke Hoedenborg zijn, hoewel niet uit te sluiten is dat zijn vader een neef van de door Menne genoemde Hoike was, omdat de stamvader immers Hoike geheten moet hebben en dus wel meer gelijknamige kleinzoons kan hebben.

              Groeten,
              Redmer

              Message 6 of 16 , Feb 3, 2005
                Redmer,

                Kun je zo 1-2-3 de bron voor die 1568-vermelding reproduceren? Evenzo de 1561 vermelding 4 broers?
                Ben wel benieuwd en wil best eens verder kijken naar die oudste generaties.

                Het lijkt me zo, dat Hoijke Hoedenborgh x 1598 Trijne Jansen Nanning, best wel eens dezelfde zou kunnen zijn als de door jou genoemde zoon van Focke. En anders een neef, zoon van de door jou verder niet gevonden Ailt kan natuurlijk ook best ....

                Overigens: met de corrector en 2e auteur van het huwelijken-boekje uit Groninger Bronnen de originele inschrijving nauwkeurig bestudeerd. Degenen die in het bezit zijn van het boek kunnen "geauthoriseerd" de W in Wannijnge vervangen door een N ... :)

                Groet, Menne

                .

                Message 7 of 16 , Feb 3, 2005
                  Menne,

                  Thomas Hoedenborgh wordt vermeld in Harkenroths Oostfriesche oorspronkelykheden. Groningen 1781, p. 366-371. Daar maakt hij melding van een lijst met 160 vluchtelingen die opgeroepen worden voor Alva te verschijnen in Groningen. Die lijst dateert uit 1569.
                  Bron: OSB Leer reformiert, Band 1, p. 133.

                  Sigrid
                  _______________________________________

                  website: www.degrave.name

                  Message 8 of 16 , Feb 3, 2005
                    Kijk eens, zo komen we samen een heel eind nietwaar? Dat zal toch wel de Thomas door Redmer genoemd zijn, één van de vier broers.
                    Is die lijst van 160 ergens elektonisch beschikbaar? Anders zal ik hem morgen proberen te vinden, dat zal toch wel in de RAG-bibliotheek terug te vinden zijn neem ik aan ....

                    Groet, Menne

                    .

                    Message 9 of 16 , Feb 3, 2005
                      De lijst is opgenomen in de OSB Leer. Ik kan morgen wel even een scan van die pagina maken.

                      Sigrid

                      _______________________________________

                      website: www.degrave.name

                      Message 10 of 16 , Feb 3, 2005
                        Bij de huwelijken te Leer wordt ook nog een Focke Jurgens genoemd. Hij sterft voor 27 februari 1620. Dan hertrouwd zijn weduwe Griete met Hinrich Herichen, een soldaat onder commandeur en drost Coenders.

                        Jurgen Focken trouwt op 13 okt 1615 de weduwe van Brandt Timmerman, genaamd Grietie.

                        Dit zijn ongetwijfeld verschillende personen en hoeven geen Hoedenborchs te zijn, maar de namen zijn opvallend.

                        Sigrid
                        _______________________________________

                        website: www.degrave.name

                        Message 11 of 16 , Feb 3, 2005
                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Pieke & Frouwkje"

> [...]
                          >
                          > Indien u meer gegevens heeft over het bovengenoemde echtpaar en hun
                          > voorouders, houd ik mij ten zeerste aanbevolen.

                          Hello Pieke,

                          Op een cd gevonden: (doop datum - kerk - naam kind - naam ouders -
                          woonplaats.
                          1641 02 07 MK AGNETIEN AIJLT HOEDENBORCH GEESJEN GELTINGESTR
                          1644 06 13 AK JANTIEN AIJLT HOEDENBORCH GEESJEN GELTINGESTR
                          1661 04 02 AK GRIETJEN JAN HOEDENBORCH ANNA IWEMA CAROLIWECH
                          1664 12 08 NK ANNA JAN HOEDENBORCH HILLEGONDA ROSINCK CAROLIWECH
                          1666 10 25 AK GEESJEN HOICKO HOEDENBORGH ELTEKE MUNTINCK GELT:STR
                          1668 09 18 NK HEILE JAN HOEDENBORGH HILLETJEN HOEDENBORGH

                          HOEDENBOVEN, Annetien Christening
                          Gender: Female
                          Birth Date: 7 Feb 1641
                          Recorded in: Groningen, Groningen, Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Aijlt HOEDENBOVEN
                          Mother: Geertjen
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORCH, Jantien Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 13 Jun 1644 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Aijlt HOEDENBORCH
                          Mother: Geesjen
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORCH, Grietjen Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 2 Apr 1661 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Jan HOEDENBORCH
                          Mother: Anna IWEMA
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORCH, Anna Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 20 Mar 1663 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Hoiko HOEDENBORCH
                          Mother: Elteke MUNTINCK
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORCH, Anna Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 8 Dec 1664 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Jan HOEDENBORCH
                          Mother: Hillegonda ROSINCK
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORGH, Geesjen Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 25 Oct 1666 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Hoicko HOEDENBORGH
                          Mother: Elteke MUNTINCK
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678

                          HOEDENBORGH, Heile Christening
                          Gender: Female
                          Christening Date: 18 Sep 1668 Recorded in: Groningen, Groningen,
                          Netherlands
                          Collection: Nederlands Hervormde
                          Father: Jan HOEDENBORGH
                          Mother: Hilletjen HOEDENBORGH
                          Source: FHL Film 109091 Dates: 1640 - 1678
                        • hanhugosmit
                          Message 12 of 16 , Feb 3, 2005
                            Beste Menne en andere Hoedenborgh-geinteresseerden,

                            Via www.archieven.nl komen we Thomas Haudenborch nog tegen
                            onder "Vonnis van de Raad van Beroerten van 10 januari 1570" (Stukken
                            afkomstig uit het archief van de Hollandse Rekenkamer betreffende de
                            provincie Groningen, 1538-1579; Bijlagen; Bijlage II).

                            Even terug naar de vrouw van Aylt Hoedenborgh, Geesje Jansen. Zij is
                            een dochter van een Johan Reiners (comparant bij hun huwelijk). Ik
                            acht het heel goed mogelijk (maar kan nog niet bewijzen!) dat het
                            hier gaat om Johan Reiners Goldenstein. Op 10-08-1623 huwt namelijk
                            te Groningen-Stad een Geesijen Jansen met Casper Cornelis. Hierbij is
                            haar vader Johan Reiners GOLDENSTEIN comparant. Misschien is deze
                            Geesje identiek aan de Geesje die 5 jaar later met Aylt trouwt.

                            Genoemde Johan Reyners Goldenstein huwt (1) 17-11-1599 te Groningen
                            met Trijne Karssiens en (2) op 17-07-1613 te Groningen met Lysebeth
                            Pellenrock.

                            In 1610 worden genoemd "Johan Reyners Koeckenbacker, anders
                            Goldenstein, met syn twee soens Karst Jansen en Harmens Jansen,
                            anders Blieker" Dit moeten kinderen zijn uit het eerste huwelijk. Ook
                            uit het huwelijk met Lysebeth Pellenrock zijn kinderen geboren,
                            blijkens voogdijaanstelling d.d. 24-01-1639: Tomas Warmolts wordt
                            voormont over wijlen Jan Reijners en Lysebeth Pellenrocks
                            minderjarige nagelaten kinderen". (Tomas Warmolts was gehuwd met
                            Trijntie Reijners, vermoedelijke zus van Johan Reiners Goldenstein).

                            Elke aanvullende informatie over de namen Goldenstein en Pellenrock
                            is zeer gewenst.

                            Hartelijke groet,

                            Hugo Smit
                            Amsterdam

                            Terms of Service.

                            > c.. Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms
                            of Service.

                            Service.

                          • Menne Glas
                            Message 13 of 16 , Feb 4, 2005
                              Dank Han, die vader van Geesje had ik niet eens ingevuld, onder het motto van "moet de Hoedenborgjes nog eens doen". Nu misschien wel een aardig moment, zal vandaag in elk geval eens aan ze besteden.

                              Je wilde informatie over Pellenrock? Onderstaand een fragmentje uit mijn weeskamer-index, die onderhand aardig vordert .... :). Ik heb nog wel meer over deze club geloof ik, maar dit is al een heel verhaal.

                              Groet, Menne

                              - boek 16, fol. 46 - 2 maart 1614 - Inventaris van goederen van Johan Reijners Goldensteen Koeckenbacker 3 moederlose kinderen bij Trijne Karstiens zijn gewesen vrouw geprocreerd, afkomstig van moeder en van bestemoeder Alijt Reijners wed. van zalige Reijner Goldensteen, daarover Claes Remmers voormond, Berendt Popkens en Johan Jurijens voogden. Anno 1614 rond pasen accoord Johan Reiners en Elizabet Pellenrocks echtelieden met voorstanders van Johan Reijners voorkinderen.

                              Vermeld: Kempe Koopslager, Joh. Buirinck, Elizabeth Jans, Harmen Gerts Backer, Eelincks Hindrickien, Jacob Pieters to Eppingehuisen, zalige Johan Bartels, Jurijen Rijckels to Vierhildersum.

                              - boek 16, fol. 146 - 13 januari 1617 - Rekening van Joh. Reijners Goldensteen moederlose kinderen moederlijke en bestemoederlijke goederen, daar Claes Remmers voormond over is. Mede voogden Berent Popkens en Johan Jurijens. Rekening vanaf 9 november 1515.

                              Vermeld: Buringk, Harmen Gherts Backer.

                              - boek 16, fol. 146 - 27 maart 1618 - Jantien Jacobs de weduwe van Claes Remmers als gewesen voormond over Jan Reijners Goldensteen 3 voorkinderen Gese, Hans en Harmen genoemd bij zalige Trijne Karstiens geprocreerd heeft de mede voogden rekening gedaan

                              - boek 15, fol. 156 - 24 april 1620 - Boumester Berent Popkens heeft als voormond over Johan Reiners Goldenstein en Trine Kerstens drie kinderen in presentie van vader en mede voogd Johan Juriens rekening gedaan vanaf 8 april 1619.

                              - boek 16, fol. 47 - 30 april 1621 - Boumester Berent Popkens heeft als voormond over Johan Reiners Goldenstiens kinderen in mede voogds Johan Juriens presentie rekening gedaan.

                              - 15 mei 1622 - Berent Popkens heeft in mede voogden presentie rekening gedaan.

                              - 19 mei 1623 - Berent Popkens heeft rekening gedaan.

                              - 28 mei 1624 Berent Popkens in presentie Johan Reiners heeft rekening gedaan.

                              - 14 juni 1625 - Jurjen Cornellijs heeft als voormond in des vaders Jan Reiners presentie rekening gedaan.

> [...]

                              Trijntie Reijners, vermoedelijke zus van Johan Reiners Goldenstein).

                              Elke aanvullende informatie over de namen Goldenstein en Pellenrock

                              Service.

                            • Menne Glas
                              Message 14 of 16 , Feb 4, 2005
                                Beste Pieke (en anderen),

                                Wat ik tot op heden verzameld heb mbt. de familie Hoedenborg heb ik op mijn site gezet. Begint met als startgezin Ajolt Hoedenborg x Geesje Jans. Morgen ben ik van plan dat nog iets naar het verleden uit te breiden, daarvan heb ik onderhand ook wat bijeen gesprokkeld, net genoeg om het op te schrijven. Bovendien verwacht ik nog eerdaags enige aanvullingen van onze Gruoninga-redacteur ....:)

                                Onder het kopje "Diversen" twee na onderste in de linkerkolom op mijn site http://www.menneglas.nl/iwema/ heb ik een link neergezet. Het wijst zich hopelijk vanzelf .....

                                Nu wacht ik vol spanning op de talloze correcties, aanvullingen en uitbreidingen aan/op het gepubliceerde. Wie schiet?

                                Groet, Menne