VIM

  • t.bais
    Message 1 of 5 , Feb 2, 2005
      Wie kent de betekenis van VIM. In een boek over boerenfamilies las ik de het volgende: 2 vim knoflook en 3 vim knoflook. Zo waren er ook andere producten die met vim werden aangeduid. Deze uitdrukking kwam ca. honderd jaar geleden al voor en wel in no. Overijssel. In het gebied Hardenberg/Gramsbergen/Coevorden. Ik vermoed dat het hier om een inhoudsmaat ging, maar het kan ook een gewichtsmaat zijn. Wie wet hier meer van?

      Vriendelijke groet,

      Tom Bais

    • Harry van Deelen
      Message 2 of 5 , Feb 2, 2005
        Zou het een teentje kunnen zijn? Knoflook is opgebouwd uit meerdere bollen teentjes genaamd, ieder met een eigen kern waaruit een nieuwe bol kan ontstaan.
        Harry van deelen
[...]

      • Bert Wijnstra
        Message 3 of 5 , Feb 2, 2005
          Tom,

          Volgens mijn woordenboek is een vim een hoeveelheid van honderd en vier bos:
          een vim stro.
          Dus een aantal.

          Groet
          Bert Wijnstra

          Message 4 of 5 , Feb 2, 2005
            Hallo Tom

            Het helpt niet veel, maar in mijn middel nederlands woordenboek staat Vim,
            zie Vimme, en daar staat: een stapel of hoop van een bepaalden omvang,
            Vimmen betekende dan, op stapels leggen. De dikke van Dale geeft echter
            meer: 1:Hoeveelheid van honderd en vier bost toe, dus 104 of 120 bos: een
            vim stro, hout, rijzen, rogge; een halve vim; - dikke of grote vim, 156
            bossen en ;-
            2: mijt, regelmatige stapel of hoop (veend.) langwerpige hoop te drogen
            gezette turven.

            At 03:17 AM 03-02-05, you wrote:

> [...]
            >Hardenberg/Gramsbergen/Coevorden. Ik vermoed dat het hier om een
            >inhoudsmaat ging, maar het kan ook een gewichtsmaat zijn. Wie wet hier

            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free to
            discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen and
            Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea through
            Western Cartographic eyes
            http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/index.htm Genealogy
            http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
          • t.bais
            Message 5 of 5 , Feb 3, 2005
              Hallo allemaal,

              Ik wil iedereen bedanken voor het antwoord op mijn vraag wat VIM betekent.
              Het zijn duidelijke antwoorden die licht in de duisternis gebracht hebben.

              Vriendelijke groet,

              Tom Bais