Re: [groningen-genealogy] Re: Fokkinga

  • Rita Ritsma
    Message 1 of 14 , Sep 9, 2001
      Thank you very much, you've been very helpful. But please, tell me, how is it that you, in Canada, can find out thing about DTB in Middelstum, when I can't find them without going all the way up there?
      Greetings, Rita Ritsma
      Message 2 of 14 , Nov 18, 2002
        Hallo allemaal,

        Weet iemand of er een relatie is tussen de familie Fokkinga in Friesland (Achtkarspelen), en Groningen (Grootegast e.o.)?
        Mijn oma Fokkinga kwam uit Middelstum. Ik ontdekte via Genlias dat er in Grootegast kinderen woonden van Jochem Roels Fokkinga, en die namen komen ook bij de Friese familie voor. De voornamen heb ik in oma''s familie nog niet ontdekt, maar ik vraag me toch af of er een verband is. In oma''s familie komen namen voor als Geert, Pieter en Jacob.

        Groetjes, Rita.

      • Kristian A. Helmholt
        Message 3 of 14 , Nov 18, 2002
          Wat mijn voorouders betreft is er zo'n een verband. Een Fokkinga die in
          Friesland wordt geboren en sterft in Groningen. Overigens is de
          hemelsbrede afstand nou niet direct wereldschokkend.

          Op 8 mei 1861 trouwt er namelijk een Pieter Kornelis Sikkema met een
          Sytske Fokkes Fokkinga in de gemeente Tietjerksteradeel en op 8 juli
          1868 wordt hun kind Fokje Sikkema in Surhuizum geboren. Zij - een opoe
          van mij - trouwt later met Louwe Helmholt op 18 november 1892 in Aduard.
          Zij sterft op 31 december 1944 en uiteindelijk wordt zij met haar man
          uiteindelijk in Kommerzijl begraven.

          Ik heb het nog niet in het echte Ryksargyf gevonden, maar op
          www.tresoar.nl kan ik zien dat er op 25 april 1837 een Sytske Fokkinga
          wordt geboren met als ouders Fokke Roels Fokkinga en Aafke Jarings
          Schuurman. En dat lijkt wel familie van die Jochem Roels Fokkinga. Er
          zijn echter behoorlijk wat personen met het patroniem/achternaam Roels
          Fokkinga in die regio.

          Met vriendelijke groet,

          Kristian Helmholt

[...]

          Your use of Yahoo! Groups is subject to
          http://docs.yahoo.com/info/terms/
        • nathan pera
          Message 4 of 14 , Nov 19, 2002
            Beste Rita,

            Ik heb onderstaand fragment voor je:

            Roel Fokkinga
            geb. ong. in 1746 te Drogeham, Friesland
            gehuwd: 5 juli 1772 te Drogeham, Friesland met
            Tetje Jelkes
            geb. 29 sept. 1754 te Drogeham, Friesland
            dochter van Jelke Meijns
            gehuwd: met
            Maike Nicolai.
            Uit dit huwelijk:

            Jochem Roels Fokkinga
            geb. 11 aug. 1783 te Harkema, Opeinde, Friesland
            gehuwd: 31 mei 1807 te Harkema, Opeinde, Friesland
            Minke Tjerks.
            Uit dit huwelijk:

            Geeske Jochems Fokkinga
            geb. 1 apr. 1822 te Oldekerk
            gehuwd: 13 mei 1847 te Grootegast met
            Klaas Fokkes van Bolhuis
            geb. 4 juni 1822 te Grootegast
            zoon van Fokke Everts van Bolhuis
            geb. 7 apr. 1791 te Doezum, Grootegast,
            ged. 21 apr. 1791 te Grootegast
            gehuwd: 20 okt. 1814 te Grootegast met
            (zijn 1e vrouw)
            Antje Jacobs.

            Mocht je voor mij nog aanvullingen c.q. correctie's hebben, houd ik mij aanbevolen.

            Met vriendelijk groet, Truus Pera, Rotterdam.

          • J. van Bolhuis
            Message 5 of 14 , Nov 19, 2002
              Mijn gegevens wijken hiervan af.
              Als ouders van Geeske Jochems Fokkinga staan op dit moment in de concept genealogie [Vanb] Bolhuis genoteerd:
              Jochem Roelfs Fokkinga, * Drogeham 1786, + Sebaldeburen 30.3.1857, x Mattje Pieters Harkema * Sebaldeburen 1796, + Sebaldeburen 18,.3.1791.
              Als grootouders: Roelf Takes Fokkinga en Teetje Jelkes, en Pieter Ynjes Harkema en Jantje Garmts Renkema.
              Kinderen van Klaas van Bolhuis een Geeske Jochems heten: Martje, Fokko, Antje, Jochumina en Evert. Er is dus duidelijk vernoemd. De oudste dochter, Martje is vernoemd naar moeders moeder, de oudste zoon naar vaders vader, de tweede dochter naar vaders moeder, de derde dochter naar moeders vader, en de naam Evert komt weer van vaderskant (vaders oudste broer). Gezien de vernoeming denk ik dat deze opgave de juiste is, en niet de naamgenoot x Minke Tjerks. Maar verificatie is niet moeilijk, Geeske is in 1822 geboren, en dan zullen haar ouders genoemd worden in de geboorte akte.

              Aanvullend: Geeske J. Fokkinga + Sebaldeburen 3.3.1899, Klaas van Bolhuis, grutter, later landgebruiker, + Sebaldeburen 3.2.1892.
              Fokko Everts Bolhuis + Grootegast 17.3.1864, x Antje Jacobs Bolhuis wed Fokke Jannes Hofsteede, ged Grootegast 9.4.1786, + Grootegast 28.9.1844, landbouwersche, dv Jacob Harms en Aafke Hindriks.

[...]

              Yahoo! Groups Sponsor

            • nathan pera
              Message 6 of 14 , Nov 20, 2002
                Beste Rita en Jan,

                Ik heb e.a. even bij GenLias nagekeken.

                1.
                Jochem Roelfs Fokkenga (Fokkinga)
                zoon van Roel(f) Fokkes Fokkenga en Tettje (Teetje) Jelkes Nicolai
                weduwnaar van Henke (Menke/Minke?) Tjerks
                geb. 1783/1784 te Harkema, Opeinde, Achtkarspelen, Fr.
                gehuwd 22 mrt. 1821 te Oldekerk met
                Mattje (Martje) Pieters Harkema
                geb. 1795/1796 te Sebaldeburen, Grootegast, Gr.
                dochter van Pieter IJnjes Harkema en Jantje Garmts (Renkema)
                weduwe van Jan Jans Bastiaan(s).

                Jochem bij huwelijk 37 jaar oud en Mattje 25 jaar oud.

                2.
                Martje Pieters Harkema
                dochter van Pieter IJnjes Harkema en Jantje Garmts (Renkema)
                geb. 11 sept. 1795
                gehuwd 21 mei 1818 te Grootegast, Gr. met
                Jan Bastiaans
                geb. 13 okt. 1793
                zoon van Jan Bastiaans en Jantje Jans.

                3.
                Dus Geeske, geb. 1 apr. 1822 te Oldekerk, Gr. is inderdaad een dochter van Fokkenga/Harkema.

                4.
                Verdere kinderen, behalve de door Jan genoemde, volgens GenLias:
                Tetje, Grietje, Hendriktje, Pieter.

                5.
                GenLias noemt:
                Tjerk Jochums Fokkinga
                gehuwd 21 juni 1851 te Kollumerland, Fr. met
                Stientje Klazes Hoekstra.

                Kan dit een zoon zijn uit het 1e huwelijk van
                Jochem Roelfs Fokkenga met Henke (Menke/Minke?) Tjerks?

                6.
                GenLias noemt:
                Roel Fokkes Fokkinga
                overl. 11 mrt. 1837 te Achtkarspelen, Fr.
                87 jaar oud, weduwnaar
                (dus geb. in 1749/1750)

                Kan dit de vader zijn van Jochem Roel(f)s Fokkenga/Fokkinga?

                Mijn excuses voor de eerdere onjuiste gegevens.
                In ieder geval, bedankt Jan voor de aanvullende gegevens.
                Alleen de overlijdensdatum van Martje Pieters Harkema lijkt mij niet juist, je geeft 18 mrt. 1791 op.
                Aangezien ik in Rotterdam woon, moet ik het doen met de gegevens van GenLias.
                Indien deze afwijken van dat wat op de oorspronkelijke akten staat, hoor ik het graag.

                Met vriendelijke groet, Truus Pera, Rotterdam.

              • J. van Bolhuis
                Message 7 of 14 , Nov 20, 2002
                  Sorry Typefout. Correct overlijdensjaar van Martje Harkema 1891.

                  Jan
[...]

                • Rita Veeken - Ritsma
                  Message 8 of 14 , Nov 20, 2002
                    Hallo Jan en Truus,

                    De familie waar jullie het over hebben is helaas niet die van mij. Ik heb hier ook geen gegevens over. Mijn vraag was of deze familie en de mijne met elkaar verbonden zijn. Fokkinga klinkt Gronings, dus het zou kunnen dat een gedeelte van de familie ooit naar Friesland is gegaan, en later weer terug gekomen is. Mijn familie is waarschijnlijk in Groningen gebleven. Het is maar een theorie hoor!

                    Groetjes, Rita.

                  • Gerben Bulthuis & Clara Leenstra
                    Message 9 of 14 , Nov 21, 2002
                      Lieve Rita en Truus,

                      Jochum Roels Fokkinga is (inderdaad) in 1807 getrouwd met H(!)inke Tjercks
                      Poppinga. Zij overleed echter 9 april 1820.

                      Hij trouwde in 1821 te Oldekerk met Martje Pieters Harkema, gedoopt in
                      Sebaldeburen op 11 sept 1795.

                      Geeske zal dus wel een dochter zijn van Jochum en Martje.

                      Hartelijke groet,

                      Gerben Bulthuis

                      :
[...]
                      : [Non-text portions of this message have been removed]
                      :
                      :
                      :
                      : To unsubscribe from this group, send an email to:
                      :
                      :
                      :
                      :
                      :
                      :
                    • nathan pera
                      Message 10 of 14 , Nov 21, 2002
                        Beste Gerben,

                        Bedankt voor je meedenken.
                        Helaas was het niet Rita"s familielijn, dus kunnen we niet verder bouwen.

                        Groetjes, Truus Pera, Rotterdam.

> [...]
                        > Sebaldeburen op 11 sept 1795.
                        >
                        > Geeske zal dus wel een dochter zijn van Jochum en Martje.

                      • Rita Veeken - Ritsma
                        Message 11 of 14 , Feb 17, 2006
                          Hallo allemaal,

                          De ouders van Pieter Fokkinga (1766) waren Jan Hindriks en Trientje Pieters. Wie weet meer over hen? Hadden ze meer kinderen? Pieter trouwde met Anje Jans Schipvaart en ze hadden (minstens) 8 kinderen.

                          Groetjes, Rita

                        • Rita Veeken - Ritsma
                          Message 12 of 14 , Mar 29, 2008
                            Hallo allemaal,

                            Een paar weken geleden heb ik een mailtje gehad van een mevr Fokkinga, waar ik de voornaam niet meer weet. Ze stuurde me informatie over háá'r familie Fokkinga en waar die misschien aan de mijne zou kunnen passen. Helaas is mijn computer gecrashed en ben ik dat mailtje kwijt.
                            Ik hoop dat ze ook lid van deze groep is, en wil haar vragen kontakt met haar op te nemen.

                            Groetjes, Rita