De Beckeringh-kaart (1781)

  • frits_jager
    Message 1 of 12 , Jan 26, 2005
      Hallo,

      Wie weet of de De Beckeringh-kaart uit 1781 van de provincie Groningen
      ergens op internet te vinden is ?

      Ik bedoel de kaart met aan de linker en rechter kant van de kaart
      afbeeldingen van de verschillende borgen in de provincie Groningen.

      Is de kaart ergens op internet (in een goede resolutie) te downloaden ?
      Wie helpt ?

      Met vr. gr.
      Frits Jager
    • Harry van Deelen
      Message 2 of 12 , Jan 27, 2005
        Frits,
        Recent enige weken geleden heb ik een Duitse website laten plaatsen op de website van seniorweb, daarop staan veel oude kaarten. De URL is

        www.seniorweb.nl/gen

        En dan even zoeken bij de andere zaken, er staan overigens veel meer oude kaarten. Ik meen mij ook een site te herinneren met daarop Stinsen en Wierden waarop deze kaart staat.
        Harry van Deelen

        Message 3 of 12 , Jan 27, 2005
          Frits,

          Zoek eens op op Wegwijzer genealogie http://www.familiemolema.nl/links.htm onder Kartografie. Ik weet niet of hij ergens
          is te vinden, maar misschine vind je daar wat.

          Met vriendelijke groeten,
          Piet Molema
          Webmasters: Genealogie Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard, Wegwijzer Genealogie en Archieven in Nederland:
          http://www.familiemolema.nl
          Listowner Mailinglist NLD-Hoeksche-Waard:
          NL - http://www.familiemolema.nl/hwmail.htm
          Eng - http://lists.rootsweb.com/index/intl/NLD/NLD-HOEKSCHE-WAARD.html
          Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
          Mailinglist Genealogy Zeeland: http://www.familiemolema.nl/zemail.htm

        • J. van Bolhuis
          Message 4 of 12 , Jan 27, 2005
            Frits,

            Bij mijn weten is de Beckeringkaart niet op internet te vinden, maar een
            copie ervan is (was vroeger) te krijgen bij "het Groninger landschap".
            (ik gellof tenminste dat die organisatie zo heet. Ze zaten destijds op
            de Ossenmarkt. Anders weet een van de ingezetenen van Groningen
            misschien wel waar de kaart nu nog te krijgen zou zijn.

            m.vr.gr.
            Jan van Bolhuis

            Message 5 of 12 , Jan 27, 2005
              Even zoeken met google en hier staat die
              http://familytreemaker.genealogy.com/users/v/a/n/Pieke-Van-der-schaaf/PHOTO/0010photo.gif
              De naam in de URL zegt wel van wie die is ;-)

              At 09:56 PM 27-01-05, you wrote:

> [...]
              >de Ossenmarkt. Anders weet een van de ingezetenen van Groningen
              >misschien wel waar de kaart nu nog te krijgen zou zijn.

              http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free to
              discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
              http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen and
              Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
              http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea through
              Western Cartographic eyes
              http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/index.htm Genealogy
              http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
              Message 6 of 12 , Jan 27, 2005
                Oh ja, en hier zijn ze te koop
                http://64.233.187.104/search?q=cache:WznpLXWXvaEJ:www.profiel.nl/779451/profiel.nsf/0/bbcc5162ae0d791bc1256c6b0046a78d/%24FILE/info%2520beckeringh%2520-%2520coenderskaart.doc+Beckeringhkaart+&hl=en&start=3&client=firefox-a%20target=nw

                This is the html version of the file
                <http://www.profiel.nl/779451/profiel.nsf/0/bbcc5162ae0d791bc1256c6b0046a78d/$FILE/info%20beckeringh%20-%20coenderskaart.doc>http://www.profiel.nl/779451/profiel.nsf/0/bbcc5162ae0d791bc1256c6b0046a78d/$FILE/info%20beckeringh%20-%20coenderskaart.doc.
                G o o g l e automatically generates html versions of documents as we crawl
                the web.
                To link to or bookmark this page, use the following url:
                http://www.google.com/search?q=cache:WznpLXWXvaEJ:www.profiel.nl/779451/profiel.nsf/0/bbcc5162ae0d791bc1256c6b0046a78d/%24FILE/info%2520beckeringh%2520-%2520coenderskaart.doc+Beckeringhkaart+&hl=en&start=3&client=firefox-a%20target=nw

                Google is not affiliated with the authors of this page nor responsible for
                its content.
                These search terms have been highlighted: beckeringhkaart

                ----------
                Beckeringhkaart en Coenderskaart

                Uniek!

                Voor het eerst twee historisch belangwekkende kaarten in kleur.

                De oudste wandkaart van de provincie Groningen, de Coenderskaart uit
                1675, en de bekendste wandkaart van Groningen, de Beckeringhkaart uit 1777.

                De kaarten zijn elk verkrijgbaar in 2 formaten, verpakt in een koker met
                toelichting.

                Voor beide kaarten gelden de volgende prijzen:

                formaat 50 x 70 cm € 12,50

                formaat 70 x 100 cm € 17,50

                Beckeringhkaart

                Coenderskaart

                Beckeringhkaart

                De kaart van Theodorus Beckeringh, ‘Nova Totius Provinciae
                Groningo-Omlandiae Tabula’, ‘Nieuwe kaart van de gehele provincie Groningen
                en Ommelanden’, is de meest uitgebreide en gedetailleerde kaart van de
                provincie Groningen in de 18e eeuw. De officiële naam luidt: ‘Kaart of
                Land Tafereel der Provincie van Groningen en Ommelanden.’

                Voor de vervaardiging van de kaart reisde Beckeringh door de hele provincie
                Groningen. Dit leverde nauwkeurige metingen op. Tevens baseerde de tekenaar
                zich op diverse oude schetskaarten. In 1777 voltooide Beckeringh zijn werk;
                zeven jaar later, in 1784, werd de kaart uitgegeven.

                De kaart heeft een schaal van circa 1 : 85.000 en is in koper gegraveerd op
                het formaat 104 maal 135 cm. Beckeringh drukte de kaart af op vier
                afzonderlijke bladen, die een geheel vormen en bedoeld zijn als wandkaart.

                Het werk is opgedragen aan stadhouder Willem V. Het wapen van de stadhouder
                treffen we tweemaal op de kaart aan: rechtsonder en links in de bovenrand.
                Rechts in de bovenrand staat het wapen van Stad en Lande. Het cartouche
                linksonder is versierd met het wapen van de Stad Groningen en De Ommelanden.

                Linksonder op de kaart zijn twee schaalstokken afgebeeld; de een vermeldt
                de Duitse mijlen, de ander geeft aan hoe lang een wandelaar over een
                bepaalde afstand doet. Midden onder is een gezicht op de stad Groningen
                afgebeeld. De inzet rechtsboven laat een deel van de wadden zien en de
                eilanden Schiermonnikoog en Rottumeroog.

                In de randen links en rechts staan afbeeldingen van 24 Groninger borgen,
                ook wel adelhuizen genoemd.

                Achtereenvolgens zijn dit de borgen:

                Asinga, Ulrum

                Starkenborgh, Wehe

                Onstaborgh, Wetsinge

                Dyksterhuis, Pieterburen

                Euwsum, Middelstum

                Rensuma, Uithuizermeeden

                Fraeylema, Slochteren

                Farmsum, Farmsum

                Bijma, Faan

                Rikkerda, Lutjegast

                Vredenburg, Hoogezand

                Emdaborg, Haren

                Englumborg, Oldehove

                t 'Huis te Lellens

                t 'Huis te Aduard

                Nienoord, Midwolde / Leek

                Hankema, Zuidhorn

                Nittersum, Stedum

                Luinga, Bierum

                Scheltkema Nyenstein, Zandeweer

                Menkema, Uithuizen

                Tammingaborg, Bellingeweer

                Lulema, Warfhuizen

                Verhildersum, Leens

                Coenderskaart

                De oudste wandkaart van de provincie Groningen is in ca. 1678 vervaardigd
                door de gebroeders Wilhelm en Frederik Coenders van Helpen. Zij baseerden
                zich op de kaarten van Barthold Wicheringe en De Witt, en voegden er rondom
                elementen aan toe. De schaal is plm.

                1 : 88.000.

                De kaart is opgedragen aan stadhouder Hendrik Casimir de
                Tweede. Linksonder is de titel vermeld: ‘Geographische Beschrijvinghe van
                de Pr. Stadt En Oml.’ In het midden, onderaan, zijn afgebeeld twee
                schaalstokken, met vermelding van Duitse en Franse mijlen. De wapens
                bovenin zijn van de stadhouder (links) en de provincie (rechts).

                De drie wapens onderin zijn v.l.n.r. van de belangrijkste Zijlvesten:
                Aduarder Zijlvest, Winsumer en Schaphalsterzijlvest en het Delfzijlster
                Zijlvest. Daartussen staan gezichten op de stad Groningen en Appingedam.

                Aan beide zijden van de kaart staan afbeeldingen van 24 Groninger borgen en
                de wapens van de bewoners / families uit die tijd.

                Gezien vanaf links, van boven naar beneden

                Fraam, Huizinge

                Nienoord, Midwolde / Leek

                Billingeweer, Bellingeweer

                Onsta, Wetsinge

                Verhildersum, Leens

                Asinga, Ulrum

                Lulema, Warfhuizen

                Dyxsterhuys, Pieterburen

                Ompta , ’t Zandt

                Lellens, Lellens

                Harsens, Harsens

                Snelgersma, Appingedam

                Rechts, van boven naar beneden:

                Nittersum, Stedum

                Farmsum, Farmsum

                Tammaingahuysen, Ten Post

                Fraeylenborch, Slochteren

                Holwinda, Nansum

                Fraylema, Losdorp

                Warffumborg, Warffum

                Meyma, Baflo

                Duirsum in den Ham, Loppersum

                Andringaborg, Feerwerd

                De Eest, Doezum

                Luinga, Bierum

                Message 7 of 12 , Jan 27, 2005
                  En hier hebben we nog een prachtig fragment
                  http://www.schripsema.nl/westerkwartier.htm

                • Kristian A. Helmholt
                  Message 8 of 12 , Jan 27, 2005
                    Henny Savenije wrote:

                    > En hier hebben we nog een prachtig fragment
                    > http://www.schripsema.nl/westerkwartier.htm
                    >

                    > At 09:56 PM 27-01-05, you wrote:

                    Je kunt de kaart natuurlijk ook gewoon op de Borg Verhildersum kopen in
                    Leens ;-) Dat heb ik gedaan.

                    mvg,
                    Kristian
                  • Arend Biewenga
                    Message 9 of 12 , Jan 27, 2005
                      Hallo
                      even aansluitend op de Beckeringhkaart, er is overigens ook een
                      kaartenatlas uitgegeven in 2003

                      Atlas van Kooper, oude kaarten van de prov. Groningen

                      ISBN 90 5294 276 5

                      toendertijd verkrijgbaar bij Boekhandel Godert Walter in Groningen.

                      weet niet of het nog voorradig is en wat de prijs is.

                      m.vr.gr.

                      Arend
                    • Piet Remeijer
                      Message 10 of 12 , Jan 28, 2005
                        Aansluitend op het vorig bericht,

                        De nieuwprijs van dit boek is 47,50 euro.

                        Ik heb er nog een liggen voor de liefhebber: 37,50 euro
                        (excl. Eventuele verzendkosten)

                        Mail dan wel even buiten de groep om:
                        piet@...

                        mvg
                        Piet Remeijer

                        Message 11 of 12 , Feb 2, 2005
                          Hallo,

                          Allereerst hartelijk bedankt voor alle reactie's op mijn vraag.

                          Ik heb inmiddels twee kaarten op de kop kunnen tikken.
                          (In kleur en zwart/wit.)

                          Een kennis van mij had ze nog liggen, en kwam ze tot mijn stomme
                          verbazing gewoon gratis voor niets bij mij langs brengen.

                          Het ging mij trouwens om de "Oude Drieborgh" die vlakbij Zuidwending
                          (Gem. Veendam) heeft gestaan.

                          Er deden allerlei geruchten over deze borg de ronde, volgens de een
                          had de borg nooit bestaan en volgens de ander was dit wel degelijk het
                          geval.

                          Hoog tijd om dit dus eens grondig te onderzoeken.

                          Een collega van mij, ontdekte dat de borg op de Beckeringh kaart stond.
                          We hebben nu eindelijk bewijs dat de borg wel degelijk heeft bestaan.

                          Met vr. gr.
                          Frits Jager
                        • René Middel
                          Message 12 of 12 , Feb 2, 2005
                            Beste Frits,

                            Als je nog een digitale versie zoekt van de kaart met daarop de Oud
                            Drieborg,
                            dan kan ik je verwijzen naar mijn site: www.Middel.org onder de knop
                            landkaarten.

                            Met vriendelijke groet,

[...]