Jan Eltjes x Janneke Tjabbes, Zuidbroek/Muntendam

  • Hans Homan Free
    Message 1 of 9 , Jan 3, 2003
      Hallo allemaal,

      Wie heeft nadere gegevens en voorgeslacht van het onderstaande gezin:

      I Jan Eltjes, geboren circa 1680 te Zuidbroek.

      Gehuwd voor de kerk op 19-12-1706 te Zuidbroek met

      Janneke Tjabbes, geboren circa 1680 te Muntendam,

      dochter van Tjabbe Hiddes.

      Uit dit huwelijk:

      1. m Ocke Jans, geboren op 17-07-1703 te Muntendam,

      gedoopt op 11-08-1703 te Zuidbroek.

      Onecht. De moeder geeft als vader Jan Eltjes aan.

      2. m Eltje Jans, geboren op 22-04-1707 te Muntendam,

      gedoopt op 25-04-1707 te Zuidbroek.

      3. m Ebbe Jans, geboren op 10-12-1708 te Muntendam,

      gedoopt op 16-12-1708 te Zuidbroek.

      4. m Pieter Jans, geboren op 13-03-1711 te Muntendam,

      gedoopt op 15-03-1711 te Zuidbroek.

      Er is een Pieter ged. 13-3-1711, z.v. Jan Eltjes

      en Janneke Tjabbes.

      Gehuwd voor de kerk op 30-04-1740 te Zuidbroek

      met Anje Jans, geboren circa 1715 te Woldendorp.

      De enige Anje Jans te Woldendorp gedoopt is een

      dochter van Jan Sjabbes en Hilke Hindirks. (doop

      7-2-1717)

      5. m Tjabbe Jans, geboren op 19-09-1713 te Muntendam,

      gedoopt op 24-09-1713 te Zuidbroek.

      Met de beste wensen voor 2005:

      Hans Homan Free
      http://home.hetnet.nl/~homanfree/

    • Hans Homan Free
      Message 2 of 9 , Jan 3, 2003
        Wie kan mij helpen aan verdere gegevens over Israel Jans Vinkelius?. Hij tr.
        1720 te Oude Pekela met Aaltje Pieters.
        Uit dit huwelijk te O.P. : Jan, Pieter, Harm, Abraham, en Fennigje.

        Met Vriendelijk Groeten
        Hans Homan Free
        http://home.hetnet.nl/~homanfree/

      • Anne Beukema
        Message 3 of 9 , Jan 2, 2005
          Hoi Kristian, Menne,

          Dank voor de reacties. Het ging niet op mijn vraag in (verband?). Ik laat het hierbij.

          Groeten,
          Anne beukema

        • Kristian A. Helmholt
          Message 4 of 9 , Jan 3, 2005
            Hans,

            ook al vastgelopen met die man? (Staat trouwens jouw klok wel goed? Ik
            heb hier 2003 staan als jaartal. Klopt dat?)

            De ouders van Israel Jans heb ik niet, maar wel heb ik een lead mbt de
            ouders van zijn vrouw. Waarschijnlijk heb je die ook al (ik heb het ook
            van het Internet), maar voor alle zekerheid:

            1. Pieter Hendriks
            sp: Fenne Jansen (m.27 Mar 1678, Oude Pekela, Groningen, Nederland)
            2. Aaltje Pieters (c.4 Dec 1692-Oude Pekela,Groningen,Nederland)
            sp: Israel Jans Finkeles (b.Abt 1695;m.25 Feb 1720)
            2. Klaas Peters (c.7 Dec 1679-Oude Pekela,Groningen,Nederland)
            2. Geesjen Peters
            2. Hendrik Peters (c.13 Nov 1681-Oude Pekela,Groningen,Nederland)
            2. Antje Peters (c.7 Feb 1686-Oude Pekela,Groningen,Nederland)
            sp: Lutgert Gerrits (m.Bef 27 Mar 1678)

            Dit heb ik van
            http://www.familyorigins.com/users/b/u/g/Daniel-G-Bugelshunra/FAMO1-0001/d534.htm#P1338
            en van
            http://users.otenet.gr/~mhalta/kwst/info12.htm#ID13

            Een andere view kun je krijgen op de site van Klaas Jansen, het
            nageslacht van Fenne Jansen:
            http://www.geneal.ch/family/parentelen/pfenne.htm

            Van Pieter Hendriks en Fenne Jansen heb ik ooit het huwelijkscontract
            gevonden in het archief. Ik moet het nog verwerken in mijn PAF zie ik nu
            net helaas....Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik moet de stapel
            'onverwerkt' toch nog door...dus als je even geduld hebt ;-)

            Verder nog de hints naar mogelijke voorouders (maar had ik die al niet
            eens van jou gehad?):

            - volgens Ligterink in "tussen Hunze en Lauwers op blz. 318: "Kerkelijk
            was Grootegast na de Reformatie met Doezum verenigd. De eerste
            predikant, beroepen in 1598, was Ds. Israel Vinckel.".
            - volgens www.archieven.nl in de inleiding van *Inventaris van het
            archief van de hervormde gemeente Ezinge, 1564-1977 "*Garnwerd was na de
            Reductie aanvankelijk samengevoegd met Feerwerd en Oostum onder
            respectievelijk Thomas Stalman, die in 1595 kwam, Jesrëel Vinkelius en
            Hajo Ilberi."
            - idem als boven, maar dan bij lijst van predikanten: J. Vinkelius
            Datering 1601-1603 (Garnewerd-Oostum).
            - het gerucht dat Israel Vinkelius in Loppersum is overleden......ik kan
            me niet meer herrinneren waar ik het heb gevonden.....maar even zoeken
            levert (nog) niets op.

            mvg,
            Kristian

          • Hans Homan Free
            Message 5 of 9 , Jan 4, 2005
              Hallo Kristian,

              In Duinkerken wordt Israel Vinkelius genoemd. Zie onder. Het h.c. van Pieter
              Hindriks en Fenne staat ook in onderstaande gegevens. Ik hoop nog steeds
              ergens de link te vinden tussen Israel Vinkelius en mijn Jan Israels
              Vinkelius, maar ik kan niemand met namen die hier op lijken terugvinden in
              de huwelijken. Mogelijk moet ik nog eens in Groningen stad kijken.
              Israel Jans zal ergens rond 1690 geboren zijn, Israel Vinkelius rond
              1550-1570. Daar tussen in passen dus ca. 4 generaties, en dat is nog een
              heel gat.

              Met Vriendelijk Groeten
              Hans Homan Free
              http://home.hetnet.nl/~homanfree/

              I Pieter Hindriks, geboren circa 1650.

              Gehuwd op 26-02-1678 te Oude Pekela (h.c.), gehuwd voor

              de kerk op 27-03-1678 te Oude Pekela met Fenne Jans,

              dochter van Jan N.N.

              Getuigen h.c.:

              Zijn kant: Berent Hindriks, broer; Peter Willems, oom.

              Haar kant: geen getuigen

              Andere getuigen: Jan Eltjes, Willem Tonnis.

              Uit dit huwelijk:

              1. m Klaas Pieters, gedoopt op 07-12-1679 te Oude

              Pekela.

              2. m Hindrik Peters, gedoopt op 13-11-1681 te Oude

              Pekela.

              Gehuwd voor de kerk (1) op 11-05-1721 te Oude

              Pekela met Henrickje Hermans.

              Gehuwd (2) op 22-03-1730 te Oude Pekela (h.c.)

              met Eltje Hindriks, dochter van Hindrick Edzerts.

              Getuigen h.c.:

              Zijn kant: Jan Geerts en Antje Pieters, zwager en

              volle zuster; Israe"l Jans en Aeltje Pieters,

              zwager en volle zuster; Geert Harms en Swaantie

              Harms, (zwager en voormond) en zuster; Geert

              Gerrijts, neeve; Harm Hindrix, neeve.

              Haar kant: Hindrick Edserts, vader; Edsert

              Hindrix, broeder; Grietje Pieters, moije; Jan

              Eltjes, neeve.

              getuigen:Jurjen Jurjens, getuige en vreemde

              voogd.

              3. v Antje Pieters, gedoopt op 07-02-1686 te Oude

              Pekela.

              Gehuwd voor de kerk op 20-04-1721 te Oude Pekela

              met Jan Geerts Stavast.

              4. v Geeske Peters, geboren circa 1690 te Oude Pekela.

              Gehuwd op 01-02-1713 te Oude Pekela (h.c.),

              gehuwd voor de kerk op 05-02-1713 te Oude Pekela

              met Herman Jans Mouw, gedoopt op 04-01-1689 te

              Oude Pekela, zoon van Jan Alberts Mouw en Aaltje

              Hermans.

              Getuigen h.c.:

              Zijn kant: Aaltje Hermans, wed. Peter Bronnens,

              moeder; Tielke Jans, zuster; Peter Klaasen en

              Geesje Peters, tante en aangeh. oom; Bene Hermans

              en Stijntje Beenes, oom en aangeh. tante.

              Haar kant: Fenne Jansen wed. Peter Hendriks,

              moeder; Hendrik Peters, broer; Anje en Aaltje

              Peters, zusters; Gerrit Klasen, halfbroer;

              Hendrik Hendriks en Lubbe Hendriks, oom en

              aangeh. tante.

              5. v Aaltje Pieters, gedoopt op 04-12-1692 te Oude

              Pekela.

              Gehuwd voor de kerk op 25-02-1720 te Oude Pekela

              met Israel Jans Vinkelius, geboren circa 1695.

              Er is een predikant Israe"l Vinckelius (DUIN pg

              478), die predikant was te Grootegast (ber.

              14-8-1598) en te Loppersum (Aug. 1604 - ovl.).

              Overleden Loppersum 5-2-1618. Mogelijk afkomstig

              uit Vechten (Oldenburg).

              Gezien de namen is hij ongetwijfeld familie

              (Betovergrootvader?).

              [Hans Homan Free]

              Message 6 of 9 , Jan 6, 2005
                Hallo Allemaal,

                Ik ben op zoek naar nadere gegevens over Aafje Pieters van Stedum, die
                20-12-1711 te Stedum tr. met Everwijn Victors (Boekholt) uit Veldhuizen.

                Uit dit huwelijk te Gieten, dr. Otto, Hindrik, Harm en Trijntje. Van de
                namen zijn Hindrik Harm en Trijntje mogelijk afkomstig uit de familie van
                moederszijde.

                Wie heeft nadere informatie?