Familiewapens

  • Aiko Timmer
    Message 1 of 5 , Nov 30, 2004
      Hallo allemaal,
      Een kennis van mij, in de V.S., doet onderzoek naar de familienaam "van Tuyl / Tuijl / Tuyll" Hij is hierbij het familiewapen van de familie van Tuyll van Serooskerken tegengekomen, in twee versies. De ene versie is het "kale" wapenschild met daarop 3 hondekoppen. De tweede versie is hetzelfde wapenschild, geflankeerd door twee schaarsgeklede, bebaarde mannen met bladerenkransen rond hoofd en heupen die ieder een "geweer" vasthouden. Achter het wapenschild is veel rood te zien.
      Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen beide versies is?
      Mijn excuses voor de, waarschijnlijk, niet correcte benaming van verschillende onderdelen. Ik ben niet zo thuis in de heraldiek.
      Ik besef dat deze vraag misschien enigszins "off-topic" is, daarom mogen de eventuele antwoorden rechtstreeks naar mijn mailadres aikotimmer@... . Indien iemand duidelijke familiewapens heeft betreffende genoemde namen zijn deze ook zeer welkom! Alvast bedankt!
      Met hartelijke groet,
      Aiko Timmer
      http://home.tiscali.nl/famtimmer

      Message 2 of 5 , Dec 1, 2004
        Aiko,

        Ik heb 381 van Tuijl's op mijn website staan. Mogelijk dat hij er wat aan
        heeft. Ik heb echter geen antwoord op je vraag over de wapenschilden.
        Mogelijk dat je hier een antwoord kunt krijgen

        At 16:50 01/12/2004, you wrote:

> [...]
        >aikotimmer@... . Indien iemand duidelijke familiewapens heeft
        >betreffende genoemde namen zijn deze ook zeer welkom! Alvast bedankt!

        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free to
        discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen and
        Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea through
        Western Cartographic eyes
        http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr Genealogy
        http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
      • Harry van Deelen
        Message 3 of 5 , Dec 1, 2004
          Hallo Aiko,
          Wapens in de genealogie zijn familie gebonden en zijn derhalve onderdeel van de genealogie, je kunt dankzij wapens vaak familiare aansluitingen maken, wat zonder die heraldieke wapens niet goed mogelijk is.
          Je kunt simpel kijken op de site van het C.B.G. dat wil zeggen www.cbg.nl
          en dan bij heraldiek, dan kom je verschillende wapens op deze naam tegen.
          Echter de afkomst van de familie van Tuyll van Serooskerken kan hij bijna volledig vergeten.
          Je bent het of je bent het niet, zeggen ze wel bij adellijke families. In Gelderland zijn er meerdere families met als achternaam van Tuijl "hoe ook" geschreven. Er zitten ook oudere families bij die dankzij de werkzaamheden van hun voorvaderen in locale stads c.q. ambachts besturen zegelden met een wapen. Zonder dat deze families direct behoorde tot een edel geslacht. Overigens van bepaalde families zou je haast zeggen dat ze onderdeel uitmaakten van de sociale orde der "Herenboeren", c.q. eigenerfden.
          Het schild heeft niet zo maar honden (de soort hond wordt aangegeven). Ook de edele familie van Brakkel heeft drie honden koppen, dit zijn Brakken, je weet wel van die vechthonden vanaf Romeinse tijden. Dergelijke honden werden door de Romeinen gebruikt bij de grenzen. Toevallig dat er meerdere families afkomstig uit het Rivierengebied een dergelijk wapen hebben. De veronderstelling is te rechtvaardigen dat er mogelijk verbindingen zijn tussen dergelijke families? De wapendragers bij de heraldieke schilden zijn eigenlijk niet origineel Nederlands, maar zijn ingevoerd na 1813 door koning Willem I via de hoge raad van adel, vooral na Frans voorbeeld. Voor die tijd hadden de oude edele geslachten een eigenlijk simpel heraldiek wapen, hoe ouder hoe éénvoudiger. Bovendien werd er omdat verschillende leden van de familie wel eens meededen aan ridderlijke tournooien er helmtekens gedragen waardoor de personen uit één zelfde geslacht van elkaar waren te onderscheiden, daartoe werd door een zoon ook wel een half wapen afgedekt met een doek. Als nu zo een doek in de loop van het gevecht scheuren ging vertonen dan had je zo een breuk teken. Waarmee later een afstammeling werd aangegeven, dat was dus eigenlijk een latje die was vastgetimmerd om het doek op het wapen te houden. Het doek bestond na verloop van tijd slechts uit flarden. Voor de goede orde dit zijn dus adellijke wapens en die zijn bij de wet beschermd. D.w.z. niet zoals een handelsteken of Logo c.q. ander symbool is beschermd met copierecht tegen misbruik. Neen, adellijke en overheidswapens mogen niet zo maar worden gebruikt, zonder dat de drager een wettig erkende afstammeling is van het meestal befaamde edele geslacht welke dit wapen mag dragen. De familie van Tuyl van Serooskerken is een oer oud en edel geslacht bekend van voor 1500 na Chr. Ik heb al aangegeven dat er in Gelre een paar families met een klinkt alsof gelijke achternaam waren en die families hadden ook wapens. Als de betrokken Amerikaan nu een afkomst van een dergelijke wapen dragende familie kan aantonen, dan is er lijkt mij niks op tegen om dat specifieke geslachtswapen te dragen.
          Harry van Deelen
[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          Get unlimited calls to

          U.S./Canada

        • Aiko Timmer
          Message 4 of 5 , Dec 1, 2004
            Hallo Harry,
            Hartelijk dank voor de uitleg. Ik kan hem hiermee weer wat verder helpen.
            Hij heeft trouwens ook niet de pretentie om van de familie van Tuyll van
            Serooskerken af te stammen, vond het alleen aardig omdat de naam Tuyll erin
            voorkomt.
            Als ik het dus goed begrijp heb je dus een "gewoon" wapen (alleen het
            schild) en een heraldiek wapen (met diverse versieringen erom heen).
            Hartelijke groet,
            Aiko Timmer

[...]

          • Melle�van�der�Heide
            Message 5 of 5 , Dec 2, 2004
              Hallo Aiko e.a.

              Voor de wapendragers ('bebaarde mannen') gelden ook regels. Niet elk wapen heeft zomaar
              wapendragers of 'versierselen'. Het is dan ook incorrect om ze dusdanig te bestempelen. Vaak is
              het wel zo dat dingen als wapendragers, kronen, helmen etc. later zijn toegevoegd aan een al
              bestaand wapen (zoals elk stadswapen in Nederland tegenwoordig een kroon draagt). Vandaar dat je
              deze vaak los tegenkomt.

              Wat de precieze betekenis van deze specifieke wapendragers is zou ik uit mijn hoofd niet weten. In
              ieder geval kun je op www.wazamar.org een heleboel nakijken over heraldiek en alles daaromtrent.
              Veel, heel veel stadswapens e.d. vind je terug op www.ngw.nl

              Groeten,
              Melle van der Heide