Re: [groningen-genealogy] Re: genealogie van der Wal

  • Harm Selling
    Message 1 of 8 , Aug 9, 2001
      Hallo Linda,

      >Met de genoemde Van der Wal-tak kan ik je helaas niet helpen. Wel
      >komt er in mijn gegevens een andere Van der Wal voor, namelijk
      >Geertje Reinders van der Wal, gedoopt op 19-12-1779 te Winschoten,
      >overleden op 07-06-1854 te Nieuwolda. Zij was getrouwd met Hindrik
      >Pieters Jager. Over haar voorouders weet ik niks.

      Geertje's voorouders van vaderskant kan ik aanvullen vanuit mijn
      Winschoten-bestand. Haar moeder was afkomstig uit Scheemda, maar daar heb
      ik nog niet verder naar gezocht. Mocht je belangstelling hebben, dan wil ik
      wel een poging wagen om ook het voorgeslacht van moederskant op te zoeken.

      I Geertie Reinders van der Wal, gedoopt te Winschoten op 26 december
      1779, dochter van Reinder Geerts (II) en Harmke Eltjes.

      II Reinder Geerts, gedoopt te Winschoten op 11 september 1740, overleden
      aldaar op 4 januari 1820, zoon van Geert Reinders (III) en Lamke
      Christiaans.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 16 mei 1762 (1) met Jantien Harms,
      afkomstig uit Winschoten, begraven aldaar op 13 juni 1768.
      Uit dit huwelijk:
      1 Lammigjen Reinders van Zweeden, gedoopt te Winschoten op 12
      december 1762, overleden te Nieuw-Scheemda op 8 april 1832.
      Zij is getrouwd te Winschoten op 28 september 1788 met Pieter
      Geukes Mulder.
      2 Anje Reinders, gedoopt te Winschoten op 21 oktober 1764, overleden
      rond 1765.
      3 Anje Reinders van der Wal, gedoopt te Winschoten op 16 maart 1766,
      overleden aldaar op 17 mei 1857.
      Zij is getrouwd te Scheemda op 2 december 1787 met Pieter Pieters
      van Zweeden, gedoopt te Scheemda op 8 augustus 1762, zoon van
      Pieter Berents en Stijntje Pieters.
      4 Geert Reinders, gedoopt te Winschoten op 27 maart 1768, begraven
      aldaar op 23 juni 1768.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 21 mei 1769 (2) met Harmke Eltjes,
      afkomstig uit Scheemda.
      Uit dit huwelijk:
      5 Martje Reinders, gedoopt te Winschoten op 1 april 1770.
      Zij is getrouwd te Winschoten op 15 januari 1792 met Willem Jans,
      afkomstig uit Winschoter Zuiderveen.
      6 Geert Reinders, gedoopt te Winschoten op 4 december 1772.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 20 november 1801 met Christina
      Jans, afkomstig uit Winschoten.
      7 Anna Reinders, gedoopt te Winschoten op 27 augustus 1775.
      Zij is getrouwd te Winschoten op 16 augustus 1801 met Jan Pieters
      de Vries, afkomstig uit Noordhorn.
      8 Geertie Reinders van der Wal, gedoopt te Winschoten op 26 december
      1779, zie I.
      9 Eiko Reinders, gedoopt te Winschoten op 6 april 1783.
      10 Pieterke Reinders, gedoopt te Winschoten op 6 november 1785.

      III Geert Reinders, gedoopt te Winschoten op 13 maart 1691, zoon van
      Reinder Jans (IV) en Eluwe Mennes.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 14 december 1731, huwelijkscontract
      opgemaakt aldaar op 13 december 1731 (1) met Jeltie Jans, gedoopt te
      Winschoten op 11 januari 1691, overleden tussen 14 december 1731 en 11
      september 1735, dochter van Jan Geerts en Octjen Geerts.
      h.c. 13-12-1731 Winschoten
      Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Jan Reinders,
      broer, Jakob Wubbes en Aaltjen Reinders, zwager en zuster,
      Geerdt Hindrix, volle neef, Aaltjen IJpes, volle nicht, Abel
      Luppes en Aaltjen Hindrix, aangetrouwde neef en volle nicht.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Oetje Geerts,
      moeder, Jan Geerts enTrijntje Okkes Vriese, oom en
      aangetrouwde moei, Tiddo Geersema, halve oom, Sebo Harms en
      Grietje Geerts, aangetrouwde halve oom en volle halve moei,
      Geert Wilkes en Albertje Wubbes, aangetrouwde halve neef en
      volle halve nicht, Jakob Wubbes en Aaltjen Reinders, volle
      halve neef en aangetrouwde halve nicht.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 11 september 1735 (2) met Lamke
      Christiaans, gedoopt te Winschoten op 9 mei 1710, dochter van
      Christiaan Jans en Gartie Berents.
      (Zij had van een onbekende man ‚‚n dochter.)
      Uit dit huwelijk:
      1 Harmke Geerts, gedoopt te Winschoten op 16 december 1735.
      2 Gartie Geerts, gedoopt te Winschoten op 29 juni 1738.
      3 Reinder Geerts, gedoopt te Winschoten op 11 september 1740, zie
      II.
      4 Geertien Geerts, gedoopt te Winschoten op 17 februari 1743.
      5 Christiaan Geerts, gedoopt te Winschoten op 19 juli 1750.

      IV Reinder Jans, afkomstig uit Winschoten.
      Hij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 22 maart 1680 met Eluwe
      Mennes, afkomstig uit Beerta, begraven te Winschoten op 10 september
      1731, dochter van Menne.
      Uit dit huwelijk:
      1 Lamke Reinders, gedoopt te Winschoten op 21 januari 1681.
      Zij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 27 maart 1706,
      huwelijkscontract opgemaakt aldaar op 27 maart 1706 met Reijnt
      Alberts, afkomstig uit Scheemda.
      h.c. 27-3-1706 Winschoten
      Aan de zijde van de bruidegom wordt genoemd: Jan Edes,
      neef.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Reijnder Jans en
      Eluwe Mennes, vader en moeder, Jan Reijnders, broer.
      2 Jan Reinders, gedoopt te Winschoten op 20 augustus 1682, begraven
      aldaar op 4 februari 1733.
      Hij is getrouwd te Winschoten op 5 mei 1712, huwelijkscontract
      opgemaakt aldaar op 4 mei 1712 met Aaltien Harms, afkomstig uit
      Winschoten, dochter van Harm.
      h.c. 4-5-1712 Winschoten
      Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Reinder Jans
      en Eluwe Mennes, vader en moeder, Reindt Alberts en Lamke
      Reinders, zwager en zuster, Geert Reinders, broer.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Jan Harmens,
      oom, Wessel Rentes, principaal voormond, Joachim Peters,
      vreemde voogd.
      3 Menne Reinders, gedoopt te Winschoten op 29 november 1685.
      4 Aeltien Reinders, gedoopt te Winschoten op 14 december 1688.
      5 Geert Reinders, gedoopt te Winschoten op 13 maart 1691, zie III.
      6 Aeltien Reinders, gedoopt te Winschoten op 1 december 1699,
      begraven aldaar op 2 februari 1764.
      Zij is getrouwd te Winschoten op 12 april 1726, huwelijkscontract
      opgemaakt aldaar op 5 april 1726 (1) met Jakob Wubbes, afkomstig
      uit Hoorn (Wedde), zoon van Wubbo Edes en Haijke Everts.
      (Hij is eerder getrouwd te Winschoten op 24 april 1718,
      huwelijkscontract opgemaakt aldaar op 1 april 1718 met Jantien
      Hindricks, gedoopt te Winschoten op 29 augustus 1697, begraven
      aldaar op 28 februari 1724, dochter van Hindrick Jans en Geeske
      Roelfs.)
      h.c. 5-4-1726 Winschoten
      Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Edo Wubbes,
      broer, Geert Wilkes en Albertjen Wubbes, zwager en zuster,
      Uko Jans, halve zwager, Teubke Jakobs, halfzuster, Jacob
      Edes, halve naneef.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Eluwe Mennes,
      moeder, Geert Reinders, broer, Egbert Tammes en Aaltjen
      IJbes, aangetrouwde neef en volle nicht.
      Zij is getrouwd te Winschoten op 1 juli 1742, huwelijkscontract
      opgemaakt aldaar op 30 juni 1742 (2) met Jacob Nannes, afkomstig
      uit Blijham, begraven te Winschoten op 27 april 1763, zoon van
      Nanne Jacobs.
      h.c. 30-7-1742 Winschoten
      Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Jan Nannes
      en Hindrik Nannes, volle broers, Karsjen Tomas, en
      Geertjen Berens, halfbroer van moederszijde en zijn
      huisvrouw, Grietje Jakobs, wed. van Albert Berens, volle
      moei van vaderszijde, Elizabeth Hindrix, huisvrouw van
      Albert Koerts, en Grietje Alberts, huisvrouw van Harm
      Derx, volle nichten van vaderszijde.
      Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Geert Hindrix,
      getrouwd met Wieje Kanis(?), en Harm IJpes, getrouwd met
      Aaltjen Jansz, volle neven, Aaltjen IJpes, getrouwd met
      Albert Berens, volle nicht van moederszijde, Teubke Jans,
      weduwe van Jan Edes, volle nicht zijnde dochter van bruids
      broer.

      Harm Selling (h.selling@...)

      Genealogie in Groningen

      http://www.genealogiegroningen.nl

    • Linda Kamp
      Message 2 of 8 , Aug 10, 2001
        Beste Harm Selling,

        Enorm bedankt voor de gegevens over de voorouders van Geertje
        Reinders van der Wal. En ik ben zeker geinteresseerd in meer gegevens
        over haar moeder. Als ik iets terug kan doen door iets voor u op te
        zoeken in het Rijksarchief van Zuid-Holland of in het CBG, dan hoor
        ik dat graag.

        Met vriendelijke groet,
        Linda Kamp.
      • Harm Selling
        Message 3 of 8 , Aug 11, 2001
          Linda,

          >Enorm bedankt voor de gegevens over de voorouders van Geertje
          >Reinders van der Wal. En ik ben zeker geinteresseerd in meer gegevens
          >over haar moeder.

          Ik heb inmiddels gezocht naar de afkomst van Harmke Eltjes. Volgens mij is
          zij gedoopt op 18-3-1742 in Nieuwolda, als dochter van Eltje Hitjes en
          Martjen Peters.
          Helaas heb ik nog niet het absolute bewijs kunnen vinden, hoewel ik
          behoorlijk zeker ben dat het klopt (maar ja, 100% zekerheid is pas echt
          bevredigend).

          Ik geef mijn voorlopige vondsten maar vast door. Misschien dat iemand
          anders op basis daarvan nog zaken kan aanvullen. Dinsdag ga ik zo goed als
          zeker naar de Groninger Archieven. Ik zal daar proberende ouders van Harmke
          Eltjes te bewijzen, bijvoorbeeld door haar overlijdensacte te raadplegen,
          aangenomen dat ze na 1811 overleden is. Reinder Geerts overleed in ieder
          geval in 1820.

          -- I --

          1 Harmke Eltjes, (ged. als Harmtje), gedoopt te Nieuwolda op 18 maart
          1742.
          (Zij is getrouwd te Winschoten op 21 mei 1769 met Reinder Geerts,
          gedoopt te Winschoten op 11 september 1740, overleden aldaar op 4
          januari 1820, zoon van Geert Reinders en Lamke Christiaans. (Hij is
          eerder getrouwd te Winschoten op 16 mei 1762 met Jantien Harms,
          afkomstig uit Winschoten, begraven aldaar op 13 juni 1768.))

          -- II --

          2 Eltje Hitjes, afkomstig uit 't Waar.
          Hij is getrouwd te Nieuwolda op 13 januari 1737 met
          3 Martjen Peters, afkomstig uit Nieuwolda, geboren rond 1710.
          h.c. 11-1-1737 Nieuwolda
          Bruidegom: Jurgjen Jans Nap en Anna Hitjes, zwager en zuster,
          Edzo Fockes en Anna Cornellijs, neef en nicht.
          Bruid: Pieter Jannes en Aafke Hillebrants, vader en moeder, Jan
          Jacobs, neef, Trijntjen Eppes, getrouwd met Brond Jacobs, nicht,
          Lubke Jacobs, getrouwd met Frerik Tjapkes, nicht.
          Uit dit huwelijk:
          - Jan Eltjes, (ged. als Jan Hittjes), gedoopt te Nieuwolda op 29
          december 1737, zie 1a.
          - Aaltjen Eltjes, gedoopt te Nieuwolda op 4 maart 1739, zie 1b.
          - Harmke Eltjes, (ged. als Harmtje), gedoopt te Nieuwolda op 18 maart
          1742, zie 1.
          - Anna Eltjes, geboren rond 1744, zie 1d.

          -- III --

          4 Hitje.
          Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
          - Eltje Hitjes, afkomstig uit 't Waar, zie 2.
          - Anna Hitjes, afkomstig uit 't Waar.
          Zij is getrouwd te Nieuw-Scheemda op 6 mei 1736 met Jurjen Jans Nap,
          afkomstig uit Nieuwolda.
          6 Peter Jannes, geboren rond 1680.
          Hij is getrouwd te Nieuwolda op 22 april 1707 met
          7 Aafke Hillebrants.
          h.c. 16-3-1707 Nieuwolda
          Bruidegom: Jacob Cornelis en Aefke Jacobs, stiefvader en moeder,
          Fokko Hommes, voormond, Tjakko Rotgers, voogd.
          Bruid: Hillebrants Alberts en Annieske Boekholdt, vader en
          moeder, Jetze Reitzes en Martjen Alberts, oom en moei.
          Uit dit huwelijk:
          - Martjen Peters, afkomstig uit Nieuwolda, geboren rond 1710, zie 3.
          - Hillebrant Peters, gedoopt te Nieuwolda op 19 november 1713.
          - Margreta Peters, gedoopt te Nieuwolda op 25 december 1716.
          - Aafke Peters, gedoopt te Nieuwolda op 31 juli 1718.

          -- IV --

          12 Joannes Jacobs.
          (Hij was weduwnaar van Salome.)
          Hij was gehuwd (2) met
          13 Aefke.
          (Zij was later gehuwd met Jacob Cornelis.)
          Uit dit huwelijk:
          - Jacob Jannes, gedoopt te Nieuwolda op 15 februari 1674.
          - Salome Jannes, gedoopt te Nieuwolda op 8 augustus 1675.
          - Marretien Jannes, gedoopt te Nieuwolda op 24 september 1678.
          - Peter Jannes, geboren rond 1680, zie 6.
          - Gerrit Jannes, gedoopt te Nieuwolda op 8 maart 1685.
          - Jannes Jannes, gedoopt te Nieuwolda op 22 oktober 1688.
          14 Hillebrant Alberts.
          Hij was gehuwd met
          15 Annieske Boekholdt.
          Uit dit huwelijk:
          - Aafke Hillebrants, zie 7.

        • dikjager@freeler.nl
          Message 4 of 8 , Aug 13, 2001
            --- In groningen-genealogy@y..., "J.H van der Wal"
            <jh_van_der_wal47@h...> wrote:
            > Hallo iedereen
            >
            > Ik zoek gegevens van Freerk Klasens van der Wal geboren in de Rijp
            ( ost-friesland) Freerk is gehuwd als 1e met Jacobje Wierts op 25-5-
            1755 te Nieuw Scheemda en ten 2e met Ida Lammerts op 25-12-1757 te
            Nieuw Scheemda en ten 3e met Hilke Hindriks op 23-5-1768, graag zou
            ik uit zijn derde huwelijk iets meer weten over zijn zoon Hindrik en
            de rest van zijn kinderen.
            > Verder heeft Freerk nog een broer Isebrandt Klasens en een
            halfzuster Bieke Klasens. Wie o Wie kan mij helpen aan verdere
            gegevens van deze tak van Fam. van der Wal.
            > Bijvoorbaat dank
            > Marga
            > email jh_van_der_wal47@h...

            Misschien is een aanknopingspunt te vinden in Gens Nostra 1994. Daar
            staat dacht ik een parenteel van Derk Reinders o.a. met Klaasen erin
            e Van der Wal.

            Dik Jager
            dikjager@...