Re: [groningen-genealogy] Hamminga/Schneiders Slochteren

  • Harm Selling
    Message 1 of 7 , Jul 22, 2001
      Beste Matt,

      >I am researching my wife's family from Slochteren and Nuiewe Pekela.
      >I am looking for any info on Hamminga, Schneiders, ter Laan, Smid.
      >My information is very limited. My wife's mother is Alida Hamminga,
      >her father Boele Hamminga (first wife Jacoba Folkertsma, second wife
      >Grietje Schneiders) b. 1886, his father Garmt Hamminga married to
      >Hendrikje Lenting b. 1846

      Garmt Hamminga en Hindrikje Lenting trouwden in Slochteren op 31 januari
      1874. Hindrikje Lenting is geboren op 17 juni 1846 in Slochteren als
      dochter van Klaas Thomas Lenting en Zwaantje Meertens Tuinema (Zie:
      http://www.geocities.com/Heartland/Estates/5510/ onder "database
      searchable") voor verder voorgeslacht van Hindrikje.

      Garmt Hamminga en Hindrikje Lenting hadden ook nog een zoon Fokke die
      overleed in Anloo (Drenthe) op 16 juni 1934. Hij was 60 jaar oud, geboren
      in Slochteren en getrouwd met Hinderika Slagter.
      (Bron: GenLias: http://www-lias.rad.archief.nl/ ).

      Het boek
      Parenteel Slagter / W.G. Doornbos, R. Slagter en G.C.M. Slagter-de Groot. -
      Groningen, 1998
      geeft nog wat meer informatie over dit gezin:

      Fokke Hamminga, geb. Siddeburen (= gemeente Slochteren) 22 maart 1874,
      dagloner, arbeider, overl. Anloo 16 juni 1934, begraven aldaar, zn. van
      Garmt Hamminga en Hendrikje Lenting, tr. Slochteren 29 april 1899 Hinderika
      Slagter, geb. Siddeburen 9 oktober 1878, dienstmeid, overl. Anloo 15
      februari 1960, dr. van Klaas Slagter en Kornelia Briek.
      Kinderen uit dit huwelijk:
      1. Garmt Hamminga, geb. Slochteren 21 augustus 1899.
      2. Klaas Hamminga, geb. Slochteren 2 januari 1901.
      3. Hendrikje Hamminga, geb. Slochteren 23 februari 1904.
      4. Kornelis Hamminga, geb. Slochteren 4 oktober 1905, overl. 4 december 1969,
      begraven te Anloo, tr. Egbertje Kors.
      5. Boele Hamminga, geb. Slochteren 17 oktober 1907.
      6. Hendrik Hamminga, geb. Slochteren 21 november 1909.
      7. Fokke Hamminga, geb. Slochteren 29 december 1911.
      8. Hinderikus Hamminga, geb. Anloo 29 december 1914.
      9. Aaldert Hamminga, geb. Anloo 27 oktober 1917.

      >Grietje Schneiders' mother was Aantje Smid, father not sure.

      Grietje's vader was Geert Schneiders, die op 26 juni 1880 in Slochteren
      trouwde met Antje Smid.

      >Aantje Smid's Parent's were Beno Smid b. 1834 and Grietje ter Laan b 1837.
      >Does anyone have the ter Laan family tree and can tell me how Grietje
      >ties into it?

      Beno Smid en Grietje ter Laan trouwden in Slochteren op 4 juli 1857.

      >Garmt Hamminga is decended from Helena Regina Piccardt, however, I am
      >missing the intervening generations. Does anyone know Helena's
      >Husband and children?

      De volgende gegevens, uit GenLias, zijn misschien een begin om hier meer
      duidelijkheid over te krijgen:

      Fokke Hamminga, overl. 22-6-1942 Anloo, 91 jaar, weduwnaar van Martje van
      der Velde en van Antje IJtsma, geboren te Slochteren, zn. van Pieter Fokkes
      Hamminga en Helena Regina Hamminga.

      Fokke Hamminga trouwde met Antje Eitzema (IJtsma zal een spelfout zijn) in
      Groningen op 15 juli 1877.

      Hinderikus Hamminga, overl. 19-11-1865 Yde (Vries), zn. van Pieter Fokkes
      Hamminga en Helena Regina Hamminga, geb. Yde (Vries) 3-12-1864.

      Pieter Fokkes Hamminga en Helena Regina Hamminga trouwden in Slochteren op
      22 januari 1853.

      Jan Arnolt Piccardt Hamminga, 29 jaar geboren te Slochteren, zoon van Jan
      Arnolt Piccardt Hamminga en Sieben Meertens Woldhuis, tr. Muntendam 28 mei
      1859 Annechien Freerks Bakker, 26 jaar, weduwe van Rijnko Roelfs Meijer,
      dochter van Freerk Willems Bakker en Hindrikjen Hindriks Schrage.

      >Ik lees Nederlands zonder probleem, maar ik schrijf het
      >niet zo graag. Dus antwoord maar in het Nederlands.

      Bij deze....

      Harm Selling (h.selling@...)

      Genealogie in Groningen

      http://www.genealogiegroningen.nl

    • Hans Homan Free
      Message 2 of 7 , Jul 22, 2001
        Hallo Allemaal,

        Ik ben op zoek naar de voorouders van Harm Roelofs (Stel) en Jacoba Jans
        (zie deelgen. onder). Wie heeft nadere informatie over dit echtpaar?

        Met Vriendelijk Groeten

        Hans Homan Free
        http://home.hetnet.nl/~homanfree/

        I Roelof Harms.
        Kinderen:
        1. Harm Roelofs, gedoopt op 28-06-1722 te Foxhol (zie
        II).

        Generatie II

        II Harm Roelofs, gedoopt op 28-06-1722 te Foxhol, zoon van
        Roelof Harms (zie I).
        Ondertrouw op 07-09-1754 te Groningen, gehuwd voor de
        kerk op 29-09-1754 te Westerbroek met Jacoba Jans,
        geboren te Aduard.
        Uit dit huwelijk:
        1. Grietje Harms, gedoopt op 25-01-1756 te
        Westerbroek, overleden op 20-05-1816 te Middelbert.
        Gehuwd voor de kerk op 09-05-1779 te Engelbert met
        Hilbrant Jans, gedoopt op 27-12-1751 te Middelbert,
        overleden op 18-07-1790 te Engelbert, zoon van Jan
        Hillebrants en Grietje Derks.
        2. Frouke Harms, gedoopt op 16-10-1758 te Westerbroek.
        3. Jantje Harms Stel, gedoopt op 30-11-1760 te
        Westerbroek, overleden op 03-10-1826 te Hoogkerk.
        Gehuwd met Luitje Willems Dijkhuis.
        4. Roelof Harms Stel, gedoopt op 27-11-1763 te
        Westerbroek, overleden op 22-08-1840 te Hoogezand.
        Bij overlijden 76 jaar oud.
        Gehuwd met Hiske Jacobs Schipper.
        5. Derk Harms Stel, geboren te Westerbroek?
        Gehuwd voor de kerk op 19-05-1793 te Hoogkerk met
        Barber Jacobs Gerber, geboren circa 1774 te
        Hoogkerk, dochter van Jacob Pieters Gerber,
        landbouwer, en Annegien Jans Loitscher.

      • Hans Homan Free
        Message 3 of 7 , Jul 22, 2001
          Hallo Allemaal

          Wie heeft informatie over Claas Cornelis en Grietje Jans. Zie onderstaande
          deelgen.

          I Claas Cornelis.
          Gehuwd met Grietje Jans.
          Uit dit huwelijk:
          1. Nantje Claassen, gedoopt op 15-09-1723 te
          Appingedam.
          Gehuwd voor de kerk op 24-08-1755 te Niekerk met
          Tjaart Hindriks.
          2. Elisabeth Claassen, geboren te Farmsum, overleden
          op 03-11-1810 te Opwierde.
          Gehuwd op 30-04-1760 te h.c. Gehuwd voor de kerk op
          04-05-1760 te Farmsum met Klaas Thijssen,
          landbouwer, gedoopt op 20-04-1727 te Farmsum,
          overleden op 06-03-1772 te Tjamsweer, zoon van
          Thies Claassen en Harmke Jacobs.
          Getuigen h.c.:
          Zijn kant: Focko Jacobs, oom; Wilte Mennersing,
          getuige.
          Haar kant: Tiaart Hindriks aangetr. broer; Albert
          Roelphs, dedingsman.

          Message 4 of 7 , Jul 22, 2001
            Hallo Allemaal,

            Wie heeft informatie over Gerrit Mennes x Jantje Jans (Ten Boer/
            Middelbert). Zie onderstaande deelgen. .

            I Gerrit Mennes, geboren circa 1720 te Ten Boer.
            Ondertrouw op 22-03-1743 te Middelbert, gehuwd voor de
            kerk op 14-04-1743 te Ten Boer met Jantje Jans, geboren
            te Middelbert.
            Uit dit huwelijk:
            1. Margaretha Mennes, gedoopt op 04-08-1746 te
            Woltersum, overleden op 16-06-1809 te Scharmer.
            Doop vermeld in DUIN. Echter niet gevonden!
            Gehuwd voor de kerk (1) op 04-03-1770 te Woltersum
            met Petrus de Cock, weesheer te Groningen, gedoopt
            op 23-08-1708 te Groningen, zoon van Gerhard
            Regnier de Cock, secretaris hoofdmannenkamer,
            raadsheer, en Mettina Margaretha Geertsema.
            Gehuwd (2) op 21-02-1781 te (h.c.), gehuwd voor de
            kerk op 14-03-1781 te Scharmer met Ds. Arnoldus van
            der Laan, predikant Scharmer 1760 - 1816, gedoopt
            op 08-10-1730 te Groningen, overleden op 22-08-1818
            te Nieuwe Pekela, zoon van Wilhelmus van der Laan,
            chirurgijn, en Maria Wilhelms Wedda.
            Getuigen h.c.
            Zijn kant: Maria Wedda, moeder en weduwe van de
            chirurgijn Wilhelmus van der Laan.
            Haar kant: Gerrit Mennes en Jantje Jans, ouders.
            2. Jan Cook, gedoopt op 02-11-1754 te Woltersum.
            3. Hilje Gerrits, gedoopt op 25-12-1756 te Woltersum.
            4. Sjabbegien Gerrits, gedoopt op 27-08-1761 te
            Woltersum.
            5. Aaltje Gerrits, gedoopt op 01-01-1764 te Woltersum

            Message 5 of 7 , Jul 22, 2001
              Hans,

              > I Claas Cornelis.
              > Gehuwd met Grietje Jans.
              > Uit dit huwelijk:
              > 1. Nantje Claassen, gedoopt op 15-09-1723 te

              Claas Cornelis, van Appingedam, ondertr. te Huizinge 3-3-1720 Grietien
              Jans, van Baflo.

              Message 6 of 7 , Jul 22, 2001
                Hallo Harm,

                Bedankt voor de aanvulling.