klaas jans de haan en Welmtje Jans

  • Wilma Heeres
    Message 1 of 1 , Sep 30, 2004
      Hallo Rita en anderen,

      Een jaar geleden was ik net lid van de groep geworden en stelde ik een vraag over Klaas Jans de Haan. Vooral Rita hielp me toen een stuk op weg. Zij vond twee huwelijken van een halfbroer van Klaas. Helaas stond er niets belangwekkends in de huwelijkse bijlagen. Deze week ben ik weer eens gaan speuren via Gen Lias en vond een derde huwelijk van zijn halfbroer en een huwelijk van zijn halfzus in Wirdum. Dat was een ontdekking, want daar bleek ook een dochter Menje geboren te zijn en kon ik eindelijk de link leggen van Welmpje Jans naar Jan Klazen en Menje Wildriks haar moeder te Tjamsweer.

      Bij een van de huwelijkse bijlagen van de halfbroer Jan kwam ik iets raars tegen. Hij werd vrijgesteld van militaire dienst vanwege het enige zoon zijn. Mijn Klaas zijn halfbroer was toen al een jaar of tien.

      Weet iemand of hij dan niet meetelde als zoon, omdat hij pas 10 was?Of telde hij niet mee omdat hij een onegt kind van Welmpje Jans was. Dus geen officiele vader had.

      Of is hij toch geen halfbroer van Jan. Wat ik me echter niet meer kan voorstellen.
      Beide moeders heten Welmpje Jans en komen van Tjamsweer. In Tjamsweer is maar een geboorte van een Werlmltje oftewel Welmpje.Verder is er geen geboorte met een naam die erop lijkt.niets wat er op lijkt. Beide zonen worden geboren in Tjamsweer.

      Maar waarom krijgt hij vrijstelling vanwege enige zoon zijn, terwijl dat niet zo is?

      Met vriendelijke groet,

      Wilma Heeres