      From: wiersemafred
      Sent: Friday, January 18, 2013 7:55 PM
      To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: [groningen-genealogy] Re: Stijntje van Calcar

      Klaas, Egbert --

      Dat Stijntje/Cristina een kleinkind is van Jan Hindriks van Calcar x
      Christina/Stijntje Hansen Anken vindt ondersteuning in Gens Nostra jrg 52
      (1997), pag. 5 (PJC Elema's artikel over de Anken familie. Ik citeer:

      Jacob Jans van Calcar, geb. 13-3-1744, [z.v. Jan Hindriks van C. en Stijntje
      Hansen Anken] bij zijn huwelijk wonend onder Noorddijk, overl. Bedum
      15-5-1800, otr. Bedum 5-3-1795 (att. om in de Menniste kerk te trouwen)
      Martha Pieters (Wieringa), ged. Westerwijtwerd 22-11-1772, overl.
      Onderdendam 21-1-1815, dr. van Pieter Derks en Grietien Jans. Zij hertr.
      Adorp 13-8-1801 Evert Harms Everts, geb. Zuidwolde 1-11-1769, overl.
      Onderdendam 2-6-1844, zn. van Harm Everts en Trijntje Jans van Calcar. Voor
      dit huwelijk was dispensatie nodig omdat zij aangehuwde tante en neef van
      elkaar waren". Hun huwelijkse voorwaarden werden gesloten in de stad.. Aan
      bruidegomszijde getuigden Jan van Calcar broeder, Trijntien van Calcar wed.
      Harm Everts zuster, en Freerk Dubbelboer als 'leg. tut. over zijn onmondig
      kind bij wijlen Christina van Calcar. Deze Christina van Calcar was slechts
      een jaar tevoren (Groningen 22-2/N.K. 10-3-1794) gehuwd met Frerik
      Dubbelboer. Zij kwam van Noorddijk en zal een
      dochter van Isaac zijn geweest, aangezien bij die gelegenheid Jacob als
      haar oom en voorstander optrad.

      Dus daar wordt Isaace van Calcar as mogelijke vader van Stijntje gezien.
      Isaac, die in 1742 in Kalkwijk was geboren en in 1768 in Hoogezand was
      hertrouwd, met Maria Brusder, zou qua tijdvak inderdaad de vader van Stijnte
      geb 1773 kunnen zijn. Maar Stijntje kwam bij haar huwelijk met Freer
      Dubbelboer van Noorddijk, niet van Kalkwijk of Hoogezand. (Natuurlijk zou
      zij (en/of haar ouders) naar Noorddijk verhuisd kunnen zijn.)

      Ik zie een andere mogelijkheid: zou Stijntje de dochter kunnen zijn van
      Hendrik Jans van Calcar (geb 10 apri 1739) van Selwerder Klooster? Op 11
      okt 1772 in Heerenveen (!) de 3e procl. van huw van Hendrik Jans van Calcar,
      afkomstig van Selwerd, Gr., en Suster Tjeerds afkomstig van Heerenveen. Ook
      een vermelding van Hindrik van Calcar, van Selwerder Klooster on Noorddijk x
      Suster Reerts (zie AlleGroningers), van Heerenveen, op 4 okt 1772. Het zou
      me geheel niet verbazen als die Hindrik x Suster de ouders waren van
      Stijntje, die een jaar na het huwelijk is geboren.

      Wat denken jullie er van.
      Mvg, FredW

      PS: Dat er een familie connectie is met Heerenveen blijkt verder uit de
      doopakte op 19 juni 1740 Heerenveen, van Jan, zoon van Jan Hendriks van
      Calcar en Cristina Hansen. Hoe en waarom die ouders in Heerenveen waren kan
      ik je niet zeggen, maar ik hoop dat dit wat "food for thought" zal
      verstrekken.