36571Re: Stijntje van Calcar

  • wiersemafred
    Jan 18, 2013
      Klaas, Egbert --

      Dat Stijntje/Cristina een kleinkind is van Jan Hindriks van Calcar x Christina/Stijntje Hansen Anken vindt ondersteuning in Gens Nostra jrg 52 (1997), pag. 5 (PJC Elema's artikel over de Anken familie. Ik citeer:

      Jacob Jans van Calcar, geb. 13-3-1744, [z.v. Jan Hindriks van C. en Stijntje Hansen Anken] bij zijn huwelijk wonend onder Noorddijk, overl. Bedum 15-5-1800, otr. Bedum 5-3-1795 (att. om in de Menniste kerk te trouwen) Martha Pieters (Wieringa), ged. Westerwijtwerd 22-11-1772, overl. Onderdendam 21-1-1815, dr. van Pieter Derks en Grietien Jans. Zij hertr. Adorp 13-8-1801 Evert Harms Everts, geb. Zuidwolde 1-11-1769, overl. Onderdendam 2-6-1844, zn. van Harm Everts en Trijntje Jans van Calcar. Voor dit huwelijk was dispensatie nodig omdat zij aangehuwde tante en neef van elkaar waren". Hun huwelijkse voorwaarden werden gesloten in de stad.. Aan bruidegomszijde getuigden Jan van Calcar broeder, Trijntien van Calcar wed. Harm Everts zuster, en Freerk Dubbelboer als 'leg. tut. over zijn onmondig kind bij wijlen Christina van Calcar. Deze Christina van Calcar was slechts een jaar tevoren (Groningen 22-2/N.K. 10-3-1794) gehuwd met Frerik Dubbelboer. Zij kwam van Noorddijk en zal een dochter van Isaac zijn geweest, aangezien bij die gelegenheid Jacob als haar oom en voorstander optrad.

      Dus daar wordt Isaace van Calcar as mogelijke vader van Stijntje gezien. Isaac, die in 1742 in Kalkwijk was geboren en in 1768 in Hoogezand was hertrouwd, met Maria Brusder, zou qua tijdvak inderdaad de vader van Stijnte geb 1773 kunnen zijn. Maar Stijntje kwam bij haar huwelijk met Freer Dubbelboer van Noorddijk, niet van Kalkwijk of Hoogezand. (Natuurlijk zou zij (en/of haar ouders) naar Noorddijk verhuisd kunnen zijn.)

      Ik zie een andere mogelijkheid: zou Stijntje de dochter kunnen zijn van Hendrik Jans van Calcar (geb 10 apri 1739) van Selwerder Klooster? Op 11 okt 1772 in Heerenveen (!) de 3e procl. van huw van Hendrik Jans van Calcar, afkomstig van Selwerd, Gr., en Suster Tjeerds afkomstig van Heerenveen. Ook een vermelding van Hindrik van Calcar, van Selwerder Klooster on Noorddijk x Suster Reerts (zie AlleGroningers), van Heerenveen, op 4 okt 1772. Het zou me geheel niet verbazen als die Hindrik x Suster de ouders waren van Stijntje, die een jaar na het huwelijk is geboren.

      Wat denken jullie er van.
      Mvg, FredW

      PS: Dat er een familie connectie is met Heerenveen blijkt verder uit de doopakte op 19 juni 1740 Heerenveen, van Jan, zoon van Jan Hendriks van Calcar en Cristina Hansen. Hoe en waarom die ouders in Heerenveen waren kan ik je niet zeggen, maar ik hoop dat dit wat "food for thought" zal verstrekken.

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Egbert" wrote:

      > Ze is hiermee ongetwijfeld een kleindochter van JH van Calcar en Christina Hansen Anken en verder in ieder geval ook geen dochter van Jan Jans van Calkar. Dit laatste kunnen we afleiden uit het boek Ernstige godsvrucht en gezond verstand (GoogleBooks).
      > M vr gr,
      > Egbert

    • Show all 19 messages in this topic