      From: Menne Glas
      To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Thursday, November 01, 2007 7:28 PM
      Subject: Re: [groningen-genealogy] Boek huwelijken provincie Groningen voor 1750

      Maar natuurlijk Reinhilde,

      Kerspel is een oud woord voor kerkdorp, oftewel een dorp waar onder meer
      gedoopt en getrouwd werd.

      De huwelijken voor 1811 gesloten in de provincie Groningen zijn opgenomen in
      een database, uit die heb ik per kerspel een file gemaakt ter toetsing aan
      en complementering middels het oorspronkelijke materiaal, scans of kopieen
      van de DTB's; voor het gemak noemden we zo'n file een kerspelfile. Daar
      waren er zo'n 150 van, die zijn dus allemaal het afgelopen jaar door een
      hele hoop vrijwilligers nagekeken en vervolgens weer teruggelezen in de
      database. Binnenkort komt dus die database mét de scans van het
      oorspronkelijke materiaal online.

      Voor het woord kerspel kan ik je verder verwijzen naar de lidmatensite, in
      de rubriek "woorden verklaard" vind je dit woord en vele anderen
      voortreffelijk uitgelegd door medegroepslid Riana.

      Groet, Menne

      Op 01-11-07 heeft Reinhilde Uyttendaele <reinhilde.uyttendaele@...>
      het volgende geschreven: