Nestinspectie

  • Harm Peeters
    Message 1 of 1 , Feb 5, 2007
      Beste mensen,

      5-gaten-kast
      Zaterdag heb ik een van mijn samengestelde mimicry nestkasten met
      steencoating, de kast met 5 invlieggaten, van de muur gehaald ter
      inspectie en aanpassing. In deze kast bevinden zich 4 broedplekken
      als flatwoningen gescheiden naast elkaar met de maten (hoogte x
      breedte x diepte) 12 x 15 x 47cm. Vanwege een gecompliceerde
      aanpassing langs een brede overstek bevindt het vijfde nest zich op
      de tweede verdieping boven twee onderburen, in een driehoekige
      nestruimte met dezelfde diepte. De invlieggaten zijn zo verschillend
      op de diverse zijvlakken en onderzijde van de kast gepositioneerd dat
      geen enkele nestruimte ter plekke een buuringang heeft. Prive en toch
      gezellig samen, zogezegd.

      Broedsucces
      Twee van die nestruimtes werden sinds 2005, het jaar van bevestiging,
      direct bewoond, nl. de driehoekige bovenkamer aan de zijkant op
      oostzijde en het gat in de onderzijde. In de onderzijde werd ook
      direct succesvol gebroed. Ook in 2006 was dat weer het geval.

      Aanpassing
      In het voorjaar van 2006 heb ik boven de invlieggaten aan de
      zijkanten kunststenen opzetkapjes aangebracht. Dit voorkomt eventueel
      inregenen en het invliegen door spreeuwen. Maar als gevolg van een
      onjuiste maatvoering van de kapjes kon het terugkerende paartje
      gierzwaluwen in de oostzijde slechts met veel moeite naar binnen (in
      een andere meervoudige mimicrykast met nieuwe opzetstukjes lukte dat
      de terugkerende broedvogels aanvankelijk geheel niet. Dit probleem
      werd verleden jaar echter tijdig door mij via aanpassing van het gat
      verholpen. Ik heb daar hier eerder over geschreven). Bij nakontrole
      van de resterende invlieggaten met kapjes gisteren bleken drie van de
      vier maatvoeringen te klein. Gierzwaluwen konden er niet binnen. Dat
      verklaart hier mogelijk een stagnatie in de bezetting sinds 2005 bij
      een ruime vogeldruk. De gaten werden inmiddels aangepast tot een
      diameter van minimaal 35 mm. Verder zijn drie van deze invlieggaten
      te laag in de zijkant van de kast gepositioneerd, hetgeen het
      aanklampen bemoeilijkt. Onder deze gaten wordt nu, middels
      bevestiging per klitteband (!), telkens een piepschuim muursteen
      aangebracht waardoor het uiterlijk hier ook een meer solide karakter
      krijgt (piepschuim met steencaoting is licht en toch bijna
      onverwoestbaar)

      Nestkontrole
      Tijdens nestkontrole bleek dat enkele van de moeilijk toegankelijke
      nesten met kapje door meesjes als slaapnest werden gebruikt. In en
      rond twee nestplekken vond ik daar grotere hoeveelheden witzwarte
      poepjes. In het nest met het invlieggat aan de onderzijde, dat sinds
      2005 twee keer succesvol werd bebroed, vond ik ca 50 larven van de
      Spekkever (Dermestes lardarius), met dank aan Louis-Philippe Arnhem
      voor de identifikatie. Poppen van de Gierzwaluw luisvlieg (Crataerina
      pallida) werden niet aangetroffen.

      Verplaatsing nestplek 2006
      Deze kast werd in 2005 gebouwd als 6-gaten-kast, maar vanwege
      bepaalde mogelijke vleugelbeschadiging bij het uitvliegen werd een
      invlieggat op advies van Marjos Mourmans in een hoek met de huismuur
      gedicht en werden de twee bovenkamers tot een grote
      ruimte "uitgebroken". Een van deze twee kamers was indertijd reeds
      betrokken door een niet-broedend paar. Na inspectie gisteren blijkt
      de voorkeur van deze vogels te liggen in de nieuwe ruimte, verder van
      het oorspronkelijke invlieggat verwijderd. Er is daar nu een
      duidelijke nestrand in aanbouw. Of er daadwerkelijk werd gebroed kan
      ik niet met zekerheid vaststellen. Dit soort nestverplaatsing werd
      hier ook eerder waargenomen in een nestkast bij de overburen. Ook
      daar werd een succesvol bebroedde (kleine) nestruimte door ons
      vergroot tot het dubbele volume, waarna de terugkerende vogels zich
      in het diepere deel gingen vestigen (en er vervolgens weer succesvol
      hebben gebroed).
      Experimenteren is erg interessant....

      Harm Peeters, Arcen

      ps. wilt u nog "verbouwen", doe het snel, er is nog maar 3 maanden
      tijd.