Re: nieuw - Lutgens en Scheffers te Roermond

  • Fred
    Message 1 of 12 , Aug 5, 2009
      oi Remko,

      Zou #12 Johannes Hubertus Schaefer de opa kunnen zijn van Johannes Hubertus Schaefer (*4-okt-1906 Roermond +11 apr 2005 Sittard) ?

      Grtz,
      Fred

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, W. Brassé <w.brasse@...> wrote:

> [...]
      > (geboren Roermond 10 maart 1874). Broers Jan en Henri Schaefer waren
      > trouwge­tuigen.
      > 11. Josephus Hubertus Schaefer, geboren te Roermond op 9 oktober 1876. Hij
      > was koopman, en trouwde op 9 april 1894 te Weert met Maria Snijders, een zus
      > van zijn zwager Joseph Snij­ders, en eveneens onwettig. Zij was 21 en
      > geboren te Neeroeteren. Hun dochter Augusta (geboren Roermond 1911) trouwde
      > in 1932 te Sittard met Konrad Dielen.
      > 12. Johannes Hubertus Schaefer, geboren te Roermond op 8 mei 1879? Hij
      > trouwde op ............ te Weert met Agnes Snijders???

    • fvroomen
      Message 2 of 12 , Sep 19, 2009
        Uit CBG-BS gegevens blijkt dat #11 Johann Schaefer *9okt1876 getrouwd is met Anna Maria Metzen *29apr 1872 Neeroeteren. Blijkbaar is de naam Snijders verbasterd naar Metzen ?
        Zij hebben een zoon Joannes Hubertus Schaefer *4-10-1906 Roermond gehuwd 14dec1928 Sittard met Catharina Wolters *27-03-1907 Sittard +19okt 1997 te Sittard.

      • W.Brassé@Home
        Message 3 of 12 , Sep 19, 2009
          Hallo Fred V.,

          Dank voor de aanvulling! Zij was onwettig kind, misschien is Metzen haar
          vaders naam (of stiefvader)?

          Groetjes,
          Wil B.

> [...]

          > Zou #12 Johannes Hubertus Schaefer de opa kunnen zijn van Johannes
          > Hubertus Schaefer (*4-okt-1906 Roermond +11 apr 2005 Sittard) ?

        • Vroomen
          Message 4 of 12 , Sep 20, 2009
            Hallo Wil B.,

            Zou Metzen gewoon niet Metzger oftewel Slaegers/Snijders op z'n Duits kunnen zijn ? We hebben het hier met kramers te maken die van Duitsland afkomstig zijn en zaken deden in Belgie en Nederland.
            Kan me voorstellen dat zelfs de naamgeving bij aangifte in Belgie meeveranderd ?

            Of is dat 'te krom' gedacht ?

            Groet,
            Fred V.

          • W.Brassé@Home
            Message 5 of 12 , Sep 20, 2009
              Niet zo krom denken, Fred!
              "Anna Maria Metzen" levert op Gendalim meerdere naamgenoten op, ook te
              Sittard, gehuwd met Borghans en Wolters. Die Wolters is ook uit het
              kramersmilieu.
              Metzen komt van Mechtildis volgens Crott/Hoen.

              Wil

              wrote:

              > Hallo Fred V.,
              >
              > Dank voor de aanvulling! Zij was onwettig kind, misschien is Metzen haar
              > vaders naam (of stiefvader)?
              >
              > Groetjes,
              > Wil B.

            • Vroomen
              Message 6 of 12 , Sep 22, 2009
                Gendalim erop nageslagen en kom dan nog een raadsel tegen.
                Herman Joseph Scheffer trouwt 2 keer burgerlijk met dezelfde bruid op twee verschillende dagen en jaren in twee verschillende gemeenten.

                Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn ?

                huwelijk 1)
                Burgerlijk huwelijk Venray 29-03-1837
                Bruidegom Herman Joseph Scheffer
                Bruid Agnes Basel
                Vader van de bruidegom Frans Scheffer
                Moeder van de bruidegom Anna Margaritha Schullers
                Vader van de bruid Jan Basel
                Moeder van de bruid Anna Catharina Karike

                huwelijk 2)
                Burgerlijk huwelijk Meerlo 01-07-1847
                Bruidegom Herman Joseph Scheffer
                Bruid Agnes Basel
                Vader van de bruidegom Frans Scheffer
                Moeder van de bruidegom Anna Margaretha Schullers

              • W.Brassé@Home
                Message 7 of 12 , Sep 23, 2009
                  De akte uit 1847 is een afschrift van die uit 1837, zie Genlias.
                  Waarom dat afschrift is een andere vraag. Agnes Basel was toen al overleden;
                  heeft vermoedelijk te maken met de wettiging van de kinderen en het
                  aanstaande huwelijk van 1 daarvan.

                  Groet,
                  Wil