Re: [genealogie-limburg] hulp nodig

  • W.Brassé@Home
    Message 1 of 12 , Mar 18, 2009
      Hallo Tony,

      Je hebt een naamgenoot in Geleen, misschien verwant en misschien bereid te
      helpen?
      Jan Hofstee heeft een website over de begraafplaats en bidprentjes
      betreffende Geleen-Lindenheuvel:
      http://home.planet.nl/~hofst256/

      Groet,
      Wil Brassé, Sittard

      Van: Tony Hofstee <ahofstee@...>
      Datum: dinsdag, maart 17, 2009 18:20
      Onderwerp: [genealogie-limburg] hulp nodig
      Aan: genealogie-limburg@yahoogroups.com

      Message 2 of 12 , Mar 23, 2009
        Beste genealogen,

        Ik ben even bezig met de Spaubeekse Baltus tak. In het 'groene baltus
        boek' van de Noord-Hollandse familie is mijn tak (Aubel), maar ook een
        tak uit Spaubeek opgenomen.
        Door wat onderzoekjes op Genlias, blijkt de oorpsrong van deze tak uit
        Spaubeek te komen. De stammoeder van de Spaubeekse tak is Maria
        Catharina Baltus. Deze 'Hulsbergse tak' heeft zich ook verplaatst naar
        Vijlen en Vaals.

        In Spaubeek ben ik gestrand bij een Matthias Balthus x Helena Raeven.
        Uit Gendalim:
        Kerkelijk huwelijk Hulsberg = 09-02-1710
        Getuige Catharina Swelssen
        Getuige Lambertus Swelssen
        Echtgen. Helena Raeven/raven
        Echtgen. Matthias Balthus/baltis

        Heeft iemand de beschikking over meer kerkgegevens dan Gendawin uit
        Hulsberg?

        Zie ook:
        <http://gw0.geneanet.org/index.php3?b=baltus&lang=nl;pz=robin+jozef+theodorus+aleida;nz=baltus;ocz=0;p=matthias;n=balthus;oc=1>

        Fred Baltus

        Papa van Robin, Maurice & Michael

        Internet:
        http://www.fredbaltus.nl
        http://roots.fred-baltus.nl
      • johubaes
        Message 3 of 12 , Mar 23, 2009
          Hallo Fred.
          Mathias Baltus + Hulsberg 23-09-1729
          Dan nog een Mathias + Hulsberg 18-01-1790 ( OO met Elisabeth Slangen)

          Heb je iets aan de gegevens vanaf 1784 in Hulsberg . Staat nogal wat in Gendalim6.

          Groetjes Joop

          Message 4 of 12 , Mar 23, 2009
            Joop,

            Bedankt. De Mathias overleden in 1729 is waarschijnlijk een kind van de
            mathias die ik zoek, daar er niet bijstaat echtgenoot.
            Die van 1790 weet ik even niet, daar ik dan moet gaan zoeken of Helena
            Raeven overleden is en Mathias opnieuw getrowud...
            Bingo. Helena is op
            Begraven Hulsberg 07-08-1724
            Overledene Helena Raven
            Echtgen. van de overledene Mathias Baltessen

            Overleden.... dus nu ander huwelijk zoeken.

            Bedankt,

            Fred

            Message 5 of 12 , Mar 24, 2009
              Hallo Fred.
              Gevonden Gendalim 6
              Matthijs Baltussen OO modern te Klimmen 28-06-1767 Met Elisabeth Slangen.

              Dan nog het volgende.
              Doop 17-01-1768 Wijnandsrade. Maria Elisabeth Baltessen.
              Ouders: Mathtiae Baltessen OO Elisabethae Schlangen
              Getuigen: Anna Catharina Schlangen en Joannes Baltessen

              Heb je hier wat aan? Groetjes Joop

              Message 6 of 12 , Mar 24, 2009
                Hallo Joop,

                Dit is dan een zogenaamd burgelijk huwelijk voor de predikant. Volgens
                mij staan bij deze akte meer gegevens. Ik zal dan naar het archief
                moeten gaan of iemand zou even voor mij moeten kijken....
                Ik vraag me nu wel af of het dezelfde is. Matthias is in 1710 getrouwd
                met Helena Raeven. Stel dat hij toen 20 jaar was, dan moet hij rond 1690
                geboren zijn.
                Als hij dan in 1767 opnieuw trouwt dan moet hij 77 jaar zijn.
                Drieentwintig jaar later overlijdt hij.... zijn leeftijd zou dan 100
                jaar zijn. Lijkt me een beetjes teveel van het goede.
                Het lijkt me dat de Mathias getrouwd met Slangen de laatste zoon was van
                Balthus x Raeven, die in 1724 geboren is. Zijn naam werd ook als
                Baltessen geschreven.

                Weer Bingo.
                Elisabeth Slangen is op 09-12-1796 in Maastricht overleden. Zij was
                toen weduwe van Mathieu Baltus...

                r. Als hij vervolgens in 1790 overlijdt

                Message 7 of 12 , Mar 24, 2009
                  Hallo Fred.
                  Waarschijnlijker is dat de Mathias Balthus gedoopt 03-06-1746 in Hulsberg later huwd (28-06-1767 in Klimmen ) met
                  Elisabeth Slangen.
                  De ouders van deze Mathias zijn Joannes (geen achternaamvermeld) OO Maria Sassen.
                  Deze Mathias komt dus uit de tak Hulsberg.

                  Al met al heb je dus nog geen antwoord op de vraag van de eerste Mathias. Kan ik ook niet uitpuzzelen in gendalim 6.
                  v.w.b. Slangen ( Op diverse manieren geschreven ) heb ik helemaal bekeken. Daar heb ik wel wat in verband kunnen brengen, maar
                  nog geen zekerheid daarvoor.
                  Een ding is zeker en dat is dat in Hulsberg ook de naam Frissen om de hoek komt kijken.

                  Het echtpaar Mathias Baltussen OO Elisabeth Slangen heeft een dochter Maria Elisabeth Baltessen doop 17-01-1768 in Wijnandsrade.

                  Dan heb ik plotseling een Maria Helena Baltissen gevonden die was gehuwd met Leonardus Frissen.
                  Bij de geboorte van hun dochter Maria Elisabeth doop 17-04-1770 in Hulsberg zijn als getuigen:
                  Elisabeth Slangen en Joannes Baltissen.

                  Dan heb ik nog kinderen uit het huwelijk Mathias / Raeven.
                  1) Anna Maria Baltis doop 03-09-1712 Hulsberg
                  2) Joannis Baltis " 16-03-1615 "
                  3) Joannis Baltissen " 19-02-1716 "
                  4) Lambertus Baltissen " 15-12-1718 "
                  5) Willem Henricus Baltis " 18-10-1721 "
                  6) Mathias Baltessen " 31-05-1724 "

                  Dan vindt ik een overlijden van onbekende Baltessen 07-09-1724 in Hulsberg Waarschijnlijk is dat dit de laatst geborene Mathias is,
                  als ik de achternaam bekijk en het overlijden van de moeder. (Raeven)

                  Als ik dit zo bekijk dan ik toch dat jouw gezochte Mathias die is die in 1729 is overleden. ?????
                  Is het bekijken van de akte waard.

                  Fred als je de CD niet hebt dan wil ik hem wel toezenden. ( even addres dan)

                  Hoop dat er weer wat licht is groetjes Joop

                  Message 8 of 12 , Mar 24, 2009
                    Hallo Fred,

                    Volgens de vooralsnog onvolprezen Habets collectie <
                    http://genealogie-limburg.net/index.php/articles/3003 > was de oudere
                    Mathias zoon van een Joannes Baltus en Anna Onnouw, zie pdf: <
                    http://genealogie-limburg.net/index.php?module=uploads&func=download&fileId=13
                    >, pag. 78-79.

                    Groetjes,
                    Wil

                    Message 9 of 12 , Mar 24, 2009
                      Hallo Joop,

                      Bedankt. Inderdaad de Mathias op 3-6-1746 gedoopt is een kind van
                      Joannes x Maria Sassen. Of hij getrouwd is met Elisabeth Slangen
                      betwijfel ik. Daar uit ander bronnen duidelijk blijkt dat Elisabeth met
                      een zoon van Baltus x Raeven getrouwd is.

                      Ik heb nu deze gegevens
                      =================================

                      *Afstammelingen van Matthias Balthus*

                      * *

                      * *

                      *Eerste Generatie*

                      * *

                      1.* Matthias Balthus * is begraven op 23-09-1729 in Hulsberg (NL).

                      Matthias trouwde *Helena Raeven * op 9-02-1710 in Hulsberg (NL). Helena
                      is overleden rond 08-1724 in Hulsberg (NL). Zij is begraven op 7-08-1724
                      in Hulsberg (NL).

                      Kinderen uit deze relatie:

                      + 2 M i.* Joannes Balthus * is geboren in 1716. Hij is
                      overleden op 29-01-1797.

                      3 V ii.* Anna Maria Baltis * is geboren in 1712
                      in Hulsberg (NL). Zij is gedoopt op 3-09-1712 in Hulsberg (NL).

                      4 M iii.* Joannes Baltis * is geboren in 1715. Hij
                      is gedoopt op 16-03-1715 in Hulsberg (NL).

                      5 M iv.* Lambertus Baltissen * is geboren in 1718.
                      Hij is gedoopt op 15-12-1718 in Hulsberg (NL).

                      6 M v.* Willem Henricus Baltis * is geboren in
                      1721. Hij is gedoopt op 18-10-1721 in Hulsberg (NL).

                      + 7 M vi.* Mathias Balthus * is geboren in 1724. Hij is
                      overleden in 1790.

                      * *

                      *Tweede Generatie*

                      * *

                      2.* Joannes Balthus * (Matthias) is geboren in 1716. Hij is
                      gedoopt op 19-02-1716 in Hulsberg (NL). Hij is overleden op 29-01-1797
                      in Hulsberg (NL).

                      Joannes trouwde *Maria Sassen * op 21-11-1745 in Hulsberg (NL). Maria is
                      overleden op 29-01-1797 in Hulsberg (NL).

                      Kinderen uit deze relatie:

                      + 8 M i.* Jan Baltus * is gedoopt op 3-05-1751.

                      9 M ii.* Matthias Balthus * is gedoopt op
                      3-06-1746 in Hulsberg (NL).

                      10 V iii.* Anna Maria Balthus * is gedoopt op
                      28-10-1754 in Hulsberg (NL).

                      + 11 M iv.* Lambertus Baltus * is gedoopt op 12-10-1757.

                      + 12 V v.* Marie Helena Baltus * is geboren in 02-1749.
                      Zij is overleden op 16-09-1803.

                      13 M vi.* Gerardus Balthus * is gedoopt op 29-08-1762
                      in Hulsberg (NL). Hij is overleden op 17-01-1800 in Hulsberg (NL).

                      7.* Mathias Balthus * (Matthias) is geboren in 1724. Hij is
                      gedoopt op 31-05-1724 in Hulsberg (NL). Hij is overleden in 1790 in
                      Hulsberg (NL). Hij is begraven op 18-01-1790 in Hulsberg (NL).

                      Mathias trouwde (ondertrouw) *Elisabeth Slangen * op 28-06-1767 in
                      Klimmen (NL). Elisabeth is overleden op 9-12-1796 in Maastricht (NL).

                      Kinderen uit deze relatie:

                      14 i.* Maria Elisabeth Baltessen * is geboren
                      rond 1768 in Wijnandsrade (NL). Maria is gedoopt op 17-01-1768 in
                      Wijnandsrade (NL).

                      * *

                      *Derde Generatie*

                      * *

                      8.* Jan Baltus * (Joannes, Matthias) is gedoopt op 3-05-1751 in
                      Hulsberg (NL).

                      Jan trouwde *Anna Barbara Hendriks * dochter van Guillaume Hendrikx en
                      Anne Eijmael. Anna is geboren rond 1761. Zij is overleden op 18-07-1803
                      in Hulsberg (NL). Zij is begraven op 19-07-1803 in Hulsberg (NL).

                      Kinderen uit deze relatie:

                      15 V i.* Anna Maria Baltissen * is geboren in 1783
                      in Hulsberg (NL). Zij is gedoopt op 1-12-1783 in Klimmen (NL).

                      16 M ii.* Joannes Wilhelmus Baltissen * is geboren
                      in 1785 in Hulsberg (NL). Hij is gedoopt op 16-08-1785 in Hulsberg (NL).

                      17 V iii.* Maria Cornelia Baltissen * is geboren in
                      1786 in Hulsberg (NL). Zij is gedoopt op 28-12-1786 in Hulsberg (NL).

                      18 M iv.* Alexander Baltissen * is geboren op
                      12-12-1788 in Hulsberg (NL). Hij is gedoopt op 11-12-1788 in Hulsberg (NL).

                      Alexander trouwde *Maria Helena Bruls * dochter van Andreas Bruls en
                      Anne Catrin Quax op 26-10-1813 in Nuth (NL). Maria is geboren op
                      12-10-1788 in Spaubeek (NL).

                      19 V v.* Anna Catharina Baltus * is geboren op
                      14-12-1790 in Hulsberg (NL). Zij is gedoopt op 14-12-1790 in Hulsberg (NL).

                      Anna trouwde *Jan Lodewijk Martin * zoon van Petrus Martin en Aldegonde
                      van Heesch op 5-09-1839 in Bunde (NL). Jan is geboren op 16-12-1787 in
                      Maastricht (NL).

                      20 M vi.* Lambert Baltus * is geboren op 15-07-1793
                      in Hulsberg (NL). Hij is gedoopt op 15-07-1793 in Hulsberg (NL). Hij is
                      overleden op 4-01-1870 in Vijlen (NL).

                      Lambert trouwde *Anna Elisabeth Deliege * dochter van Pierre Paul
                      Deliege en Anne Catharine Weijland. Anna is geboren op 8-11-1806 in
                      Vaals (NL). Zij is overleden op 11-06-1868 in Vijlen (NL).

                      21 V vii.* Catharina Baltus * is overleden op
                      3-12-1871 in Itteren (NL).

                      Catharina trouwde *Louis Martin *.

                      22 V viii.* **Maria Catharina Baltus * is overleden
                      op 5-08-1842 in Itteren (NL).

                      11.* Lambertus Baltus * (Joannes, Matthias) is gedoopt op 12-10-1757
                      in Hulsberg (NL).

                      Lambertus trouwde (1) *Maria Catharina Killen * dochter van Joannes
                      Killen en Maria Catharina Laumen op 9-04-1818 in Hulsberg (NL). Maria is
                      geboren op 12-02-1778 in Hastenratte.

                      Kinderen uit deze relatie:

                      23 M i.* Joannes Baltus * is geboren op 12-10-1819
                      in Hulsberg (NL). Hij is overleden op 9-01-1820 in Hulsberg (NL).

                      Lambertus trouwde (2) *Catharina Bormans *. Catharina is overleden op
                      11-10-1811 in Hulsberg (NL).

                      12.* Marie Helena Baltus * (Joannes, Matthias) is geboren in 02-1749
                      in Hulsberg (NL). Zij is gedoopt op 2-02-1749 in Hulsberg (NL). Zij is
                      overleden op 16-09-1803 in Hulsberg (NL).

                      Marie trouwde *Leonard Frissen * zoon van Jean Frissen en Elisabeth
                      Slangen op 28-12-1776 in Hulsberg (NL). Leonard is geboren rond 1746.
                      Hij is overleden op 15-08-1802 in Hulsberg (NL).

                      Kinderen uit deze relatie:

                      24 M i.* Jan Mathijs Frissen * is geboren rond
                      1778. Hij is overleden op 10-09-1843 in Hulsberg (NL).

                      *Vertaald door Vertaal-macro van Fred Baltus*

                      *http://www.fredbaltus.nl*

                      ========

                      Message 10 of 12 , Mar 26, 2009
                        Hallo Wil,

                        Bedankt, via andere bronnen had ik de ouders ook al doorgekregen.
                        Volgens die bronnen zou Joannes Baltus uit het 'Land van Gulik' stammen.
                        Als dat zo is, dan is er geen vebinding met mijn tak.
                        Ondertussen heb ik wel mijn Baltus-jes gevonden in België, niet ver van
                        de oorsprong, Nederland, Amerika, Australia.

                        Op
                        <http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=109803233696722314705.00046414e4dc23c8a9b27&ll=50.948676,5.966574&spn=138.350206,310.78125&t=h&z=2>
                        staan een aantal Baltus-jes die ook op Facebook zitten.
                        Op facebook is ook een Baltus-groep:
                        <http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=57283099636>

                        p.s. Ik zal ook een linkje op mijn site maken naar de Collectie Habets.
                        (als die er nog niet is)