Re: Renier Norbertus Broeckmeulen

  • John Jones
    Message 1 of 7 , Feb 18, 2009
      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Wim Corstjens"
      <wimcor@...> wrote:

      > Beste allemaal.
      > In het museum van de abdijkerk te Thorn staat een stoeltje met de
      > inscriptie Renier Norbertus Broeckmeulen. Wie weet wie die Renier
      > Norbertus was.
      > Dank en groeten.

      Hello Wim,

      I have an ancestor Nicolaas Dukers/Duckers who designed and built
      furniture for a Polish princess who was the person in charge of the
      Nunnery/Monestary atteched to the Abtikerk in Thorn. I am seeking
      information where the muiseum is that holds this furniture. Any idea?

      Thanks

      John Jones
      http://www.genesrus.org/myfam
    • Astrid Kusters
      Message 2 of 7 , Feb 18, 2009
        Hallo Wim,

        Jaren geleden, toen ik nog weinig van mijn familie in Limburg afwist, werd
        ik bij het bezichtigen van de kerk blij verrast bij het zien van het
        stoeltje. Wat de namen betreft heb ik 3 opties, waarvan de laatste volgens
        mij het meest waarschijnlijke is.

        1. het is van Johannes Renerus Broekmeulen. Hij werd vaak Renier genoemd.
        Dit was de laatste kanunnik van Thorn. Hij is één van de toen nog 4
        kanunniken die er voor gezorgd heeft dat het kerkje van Thorn niet is plat
        gelegd. Ook was hij de mede oprichter van de harmonie van Thorn in 1812.
        J.R. leefde van 1738 tot 1820. Hij woonde Plein “De Wijngaard” nummer 9 in
        Thorn

        2. het is zijn broer Norbertus Petrus Josephus, die op 34-jarige leeftijd
        in 1776 in Thorn gestorven.

        3. hun beider voor-/roepnaam staan op deze stoel

        Hun opa was de broer van mijn voorvader.

        In o.a. de volgende boeken vind je info over J.R. Broeckmeulen.

        --Thorn hoogadellijke Rijksabdij en vorstendom door Dr. Jos Keulers oud boek
        van 1948

        --“Opera Omnia” III een uitgave van de Geschied en Heemkundige Kring “ Het
        land van Thorn” Dit handelt over de restauratie van de abdij waarbij de kerk
        ruzie krijgt met de architect en waar J.R. een rol in speelt.

        Ook de cd “Notariaat Thorn”, van dezelfde Kring, bevat veel informatie. Ook
        notaris (W) J P Broeckmeulen (Thorn van 1764 – 1775) komt hier op voor. Van
        deze persoon weet ik verder helemaal niets.

        Er is nog heel veel andere lectuur over Thorn en/of haar stiftkerk. Mocht je
        nog vragen hebben hoor ik het wel.

        mvg Astrid Kusters-Broekmeulen

        _____

        Message 3 of 7 , Feb 21, 2009
          Bedankt John en Astrid, en ook Luc via LIMBURG-GENEALOGIE.
          Ik stelde de vraag namens René Broekmeulen uit Elsloo. Hij zal blij
          zijn met jullie reacties. En voor jou Astrid, is deze informatie
          welllicht ook leuk! René vraagt naar jou e-mailadres om jou te
          contacteren.

          Pater Sangers mocht graag een goed glas wijn drinken met René's
          vader, een schippper uit Kerkdriel, die een paar jaar in Heeswijk op
          het seminarie had gezeten en die in 1942 in Born, Nederlands Limburg,
          een huis had gekocht. In 1943 is René daar geboren als dertiende en
          laatste kind. Op voorspraak van Pater Sangers, is hij gedoopt als
          Renier Norbertus Broekmeulen. Pater Sangers was er toen van
          overtuigd, dat deze familie uit Thorn stamde en dat Renier Norbertus
          Broeckmeulen, de beroemde deal met de Fransen over de abdijkerk had
          gesloten. Inmiddels is duidelijk, dat dat kannunnik Jan Renier
          Broeckmeulen was en dat hun roots welliswaar in de broekmolen in het
          nabijgelegen Stramproy liggen. Van Luc Klaps ontving ik deze reactie
          waarvoor dank: "Huis Broeckmeulen werd gebouwd in 1750.
          Oorspronkelijk als kanunnikenhuis voor seculiere Rooms Katholieke
          geestelijken. Later werd het een klooster voor nonnen, waarbij de
          regels binnen de muren strenger waren. In de 20ste eeuw woonde er een
          huisarts met zijn gezin. Vijf jaar geleden werd het gebouw gekocht
          door de familie Mulleners en prachtig gerestaureerd.
          Joannes Reinierus Broeckmeulen was kanunnik van het voormalig
          kapittel van Thorn. Op 27 februari 1818 verkocht kanunnik J.R.
          Broeckmeulen, toen eigenaar van de terreinen van de abdij en het Hof,
          de gebouwen, de terreinen van het voorplein, de kruisgangen, het
          pandhof , etc. aan ene Joannes Mathias Corbey. Het gehele terrein was
          ongeveer 88 are groot. De latere erfgenamen van J.M. Corbey
          verkochten later hun deel aan meerdere personen.
          Zie ook http://www.genealogieonline.nl/stamboom-corbey/I17.php"

          Pater Sangers heeft er voor gezorgd, dat René genoemd is naar dat
          stoeltje met de inscriptie Renier Norbertus Broeckmeulen in het
          museum van de abdijkerk.
          René Broekmeulen is bereikbaar op broekhoek@.... Ik beschik ook
          over zijn GSMnummer en adres.
          Groetjes, Wim.

          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Astrid Kusters"
          <astrik@...> wrote:

> [...]
          > deze persoon weet ik verder helemaal niets.
          >
          > Er is nog heel veel andere lectuur over Thorn en/of haar stiftkerk.

        • Astrid Kusters
          Message 4 of 7 , Feb 22, 2009
            Bedankt Wim voor het leuke verhaal en de koppeling met René. Ik zal contact
            opnemen via zijn email adres.

            Groetjes

            Astrid

            _____

[...]

            René Broekmeulen is bereikbaar op broekhoek@hetnet.
            <mailto:broekhoek%40hetnet.nl> nl. Ik beschik ook

            --- In genealogie-limburg@ <mailto:genealogie-limburg%40yahoogroups.com>
            <astrik@...> wrote:

> [...]
            > deze persoon weet ik verder helemaal niets.
            >
            > Er is nog heel veel andere lectuur over Thorn en/of haar stiftkerk.

          • Wim Corstjens
            Message 5 of 7 , Feb 27, 2009
              Beste Astrid. Zonet een slotantwoord gekregen van René.
              Hij is allen zeer dankbaar voor de medewerking!
              Ziehier het relaas van René Broekmeulen.

              MIJN CONCLUSIES UIT JULLIE ONDERZOEK

              Mijn doopnamen voeren terug tot twee zoons van Henricus Broeckmeulen,
              notaris te Thorn, overleden in 1764 te
              Thorn. De zoon Joannes REINIERUS Broeckmeulen, vaak RENIER genoemd,
              is bekend,doordat hij ertoe heeft
              bijgedragen, dat de Stiftskerk gespaard is bij de komst der Fransen.
              Zijn broer NORBERTUS Petrus Josephus
              Broeckmeulen, van wie het stoeltje was en wiens naam er alleen op
              vermeld staat, is in 1776 op 34 jarige leeftijd
              in Thorn overleden. Het stoeltje heeft hij in 1759 ten geschenke
              gegeven aan de voorzitter van de broederschap van
              de koordragers (van de H. Franciscus). Tijdens zijn leven was hij net
              als zijn vader notaris te Thorn.
              Mijn naamgenote Astrid Kusters-Broekmeulen heeft vastgesteld, dat
              haar voorvader Theodorus Broeckmeulen in 1682
              in Roosteren geboren is als zoon van Simon Broeckmeulen en en
              Elisabeth Voormans. Hij is vóór 1710 in Kerkdriel
              terechtgekomen en is de stamhouder van de Kerkdrielse tak. De andere
              takken lopen allemaal dood.
              De jongere broer van Theodorus was Johannes, de grootvader van Jan
              RENIER en van NORBERTUS. Hij is voor 1710
              in Den Bosch terechtgekomen en tussen 1718 en 1721 weer teruggegaan
              en in Thorn gaan wonen. Met het overlijden
              van Jan RENIER Broeckmeulen in 1820 eindigt de familietak van Thorn.
              Mijn vader was Cornelis Johannes Broekmeulen geboren in december 1897
              in Kerkdriel, als zoon van Henricus
              Broekmeulen (waarschijnlijk een broer van Johannes, de grootvader van
              Astrid Broekmeulen). Hoewel ik me nooit met
              genealogie heb beziggehouden is het mij opgevallen, dat alle
              Broekmeulens, die ik ooit heb ontmoet van oorsprong
              uit Kerkdriel stammen.
              Mijn broer Louïs, die jaren bezig is geweest met de stamboom van de
              Broekmeulen's beweert, dat de familienaam
              Broekmeulen terug te voeren is tot de watermolen "Broeckmeulen" in
              Stramproy, die nog steeds intact is. Hij zegt,
              dat hij de relatie tussen de Kerkdrielse en de Thornse tak in de
              stamboom niet onomstotelijk heeft kunnen
              vaststellen.
              Mijn vooronderstelling is, dat Pater Sangers en/of mijn vader er voor
              mijn geboorte van uitgingen, dat de befaamde
              kannunik Renier Norbertus heette. Nu dat niet zo blijkt te zijn en nu
              blijkt, dat ik vernoemd ben naar twee broers uit
              het Thornse Broeckmeulen geslacht, ben ik daar niet rouwig om. Ook
              het feit, dat ik niet voortkom uit de Thornse
              tak stoort mij niet.
              Het boeit me als bedrijfspsycholoog en als voormalig HRM manager,
              hoeveel ambtsdragers en
              ondernemers onze familie heeft voortgebracht en nog steeds
              voortbrengt. Daar wil ik meer over weten. Waar is het
              hoge aspiratie nveau van mijn familie toe te herleiden?

              Trots ben ik op mijn doopnamen en op het feit, dat Pater Sangers die
              met mijn ouders heeft vastgesteld.

              <astrik@...> wrote:

              > Bedankt Wim voor het leuke verhaal en de koppeling met René. Ik zal
> [...]
            • Astrid Kusters
              Message 6 of 7 , Mar 1, 2009
                Nogmaals dank voor alle informatie, ik heb in middels met mijn verre
                achterneef contact. Voor René is het 6 generaties terug en voor mij 7
                generaties om onze gezamenlijke voorouders tegen te komen.

                Met vriendelijke groet

                Astrid

                _____