Re: [ZuidHolland-Genealogy] Even voorstellen/Response by PJK

  • pieter35@aol.com
    Message 1 of 2 , Jan 2, 2009
      Mijnheer Outshoorn:

      Ik vond de briefwisseling over het Ardennen Offensief interessant. Die
      winter, 1944-45, staat mij nog fris in het geheugen hoewel ik slechts 9 jaar oud
      was. Sinds ik in Amerika woon heb ik natuurlijk meer van het geallieerde
      front
      gehoord. De zogenaamde "Battle of the Belge" wordt vaak verbasterd met
      "bulge" wat aan een vermageringskuur doet denken. Ik woonde toendertijd in Zeist
      maar werd geevacueerd naar Friesland, als een van de vijf oudsten [van wat
      later aangroeide tot negen kinderen] gedurende de werkelijk nijpende koude-
      en hongerwinter.

      Ik heb 38 jaren in het Amerikaanse leger gediend en daardoor
      ook geinteresseerd aan beide zijden van de strijdmachten die
      elkaar tegenover stonden in de tweede wereld oorlog. Ik ben niet bekend met
      het uiteindelijke lot van de soldaten waarover u het had. Wel echter met de
      gruweldaden waar krijgsgevan-genen door de Duitsers eenvoudig met
      mitrailleurs omgebracht werden. Ik woonde in 1970-71 in Fort Benning en werkte bij de
      inlichtings dienst toen het process tegen lieutenant Calley gevoerd werd.
      Dat was over het ombrengen van burgers in Mi Lai, Zuid Vietnam. Zelf was ik
      twee maal voor een jaar in Vietnam [67 en 68] met eenheiden van de Special
      Forces. Verder ben ik geinteresseerd aan de omstandigheden waaronder Nederlandse
      soldaten eerst in Indië en later met de Verenigde Naties in Korea dienst
      deden.

      Onvoortuinlijk kan ik u niet helpen met überhaupt iets over de familie
      Schiltz. Ik ken het gebied, waar u woont, enigszins, want ik was in Schinnen en
      Brunssum bij de AFCENT gestatio-neerd in de jaren 71-73 en had in Roermond
      enige zeer goede bekenden. Het zou leuk zijn iets van u te vernemen over deze
      perioden want ik heb heel wat vragen te beantwoorden van de
      tegenwoordige generaties onder familie en kennissen.

      h.g.

      Pieter J. Krommenhoek
      LTC, SF, USAR (ret)
      Las Vegas, Nevada, VS
      (_pieter35@..._ (mailto:pieter35@...) )

      **************New year...new news. Be the first to know what is making
      headlines. (http://www.aol.com/?ncid=emlcntaolcom00000026)

    • Luc Klaps
      Message 2 of 2 , Jan 3, 2009
        Geachte heer

        Mijn insziens heeft de naam Bulge niets te maken met Belge maar is zo genoemd omwille van de uitstulpende vorm (zak) van de salient frontlijn.

        met vriendelijke groeten
        Luc Klaps