Re: de naam Brenta

  • ansmeijlink
    Message 1 of 19 , Feb 7, 2008
      Dag Remko

      Mijn vermoeden is ook dat het deze man is, maar ik wil graag weten
      waar hij geboren is? Als zijn leeftijd van 64 jaar juist is, dan zal
      hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,
      Italie??

      ans meijlink

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Remko Mikkenie"
      <mikkenie@...> wrote:

      > Hallo Ans,
      >
      > Op de gendalim-cd staat het volgende:
      > Kerkelijk huwelijk Heerlen = 30-12-1780
      > Bruidegom Joseph Brenta
      > Bruid Anna Gertrud Potjens
      > Getuige bij het huwelijk Peter Potjens
      > Getuige bij het huwelijk Petronella Lenards
      >

      > Kerkelijk huwelijk Heerlen = 14-01-1781
      > Bruidegom Joseph Brenta
      > Bruid Anna Gertrudis Putjens
      > Getuige bij het huwelijk Clara Schroun
      > Getuige bij het huwelijk Joannes Wilhelmus Eijmael
      >
      > De eerste datum zal een ondertrouwdatum zijn.

> [...]
    • Remko Mikkenie
      Message 2 of 19 , Feb 7, 2008
        Hoi Ans,

        Waarschijnlijk is zijn huwelijk in december 1780 een huwelijk voor
        de protestantse kerk (ondertrouw?), waarbij waarschijnlijk de plaats
        van afkomst wel vermeld zal staan. Die gegevens staan helaas niet op
        de Gendalim-cd. Daarvoor moet je de originele boeken erop na slaan.
        Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

        <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
        zal
        > hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,

      • Remko Mikkenie
        Message 3 of 19 , Feb 7, 2008
          Ik heb hier nog wat data, van een cd van de werkgroep Heemkunde
          Landgraaf:

          Akte : H1810/001
          ¥Datum: 05.01.1810 Nieuwenhagen
          Bruidegom: Konsten, Nicolaes Joseph, ~19.12.1784 Onderspekholz
          V v/d Brg: Konsten, Winand, overleden, +30.03.1801 Halsteren
          M v/d Brg: Pech, Gertruijt
          Bruid : Brenta, Marie Catherine, ~10.06.1784 Schaesberg
          V v/d Brd: Brenta, Joseph
          M v/d Brd: Pütjens, Anna Gertruijt

          Akte : H1836/029
          ¥Datum: 08.04.1836 Nieuwenhagen
          Bruidegom: Janssen, Johan, 25J, *07.10.1810 Nieuwenhagen
          V v/d Brg: Janssen, Johan, overleden, +27.02.1817 Nieuwenhagen
          M v/d Brg: Frins, Odilia
          Bruid : Konsten, Maria Elesabeth, *30.03.1810 Nieuwenhagen
          V v/d Brd: Konsten, Nicolas Joseph
          M v/d Brd: Brenta, Maria Catharina

          Akte : H1839/010 / ¥Datum: 23.12.1839
          Bruidegom: Consten, Winandus Joseph, 27J, *18.04.1812 Nieuwenhagen
          V v/d Brg: Consten, Nicolas Joseph
          M v/d Brg: Brenta, Maria Catharina
          Bruid : Keijbets, Maria Elisabeth, Nieuwenhagen, 29J, *09.10.1810
          Schaesberg
          V v/d Brd: Keijbets, Johan Mathis, overleden, +02.09.1837 Schaesberg
          M v/d Brd: Cruitsen, Petronella

          Akte : H1872/002
          ¥Datum: 06.04.1872 Nieuwenhagen
          Bruidegom: Konsten, Hendrik Joseph, 47J, *30.07.1824 Nieuwenhagen
          V v/d Brg: Konsten, Nicolaas Joseph, overleden, +08.10.1856
          Nieuwenhagen
          M v/d Brg: Brenta, Maria Catharina, overleden, +24.11.1869
          Nieuwenhagen
          Bruid : Gärtener, Maria Agnes Hubertina, 29J, *14.04.1842
          Nieuwenhagen
          V v/d Brd: Gärtener, Leonardus, 63J, *1809c
          M v/d Brd: Keulaart, Catharina Elisabeth, overleden, +09.01.1864
          Nieuwenhagen

          En gedoopt in Schaesberg:

          ouders:
          Brendt Josephus X Putgens Anna Gertrudis

          kinderen:
          Carolus Franciscus 10 10 1781 get. Gerardus Putgens & Anna Gertrudis
          Tribels
          Maria Magdalena 05 02 1783 get. Petrus Tribels & Helena Tribels
          Adriana 10 06 1784 get. Gerardus Putgens & Maria Josepha Hendrix &
          Adriana Hooimans
          Maria Catharina 10 06 1784 get. Antonius Aelmans & Maria Catharina
          Frins
          Anna Gertrudis 15 08 1788 get. Michael Plum & Petrus Putgens & Anna
          Gertrudis Tribels

          Geen Brenta of Brendt als doopgetuigen. Dat moet haast wel betekenen
          dat Joseph niet uit de regio kwam. Italië is natuurlijk een
          mogelijkheid, maar het kan eigenlijk zoveel zijn. Het trouwregister
          van Heerlen zal waarschijnlijk wel uitkomst bieden.

          Groet, Remko

          <mikkenie@...> wrote:

> [...]
          slaan.
          > Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

        • joop
          Message 4 of 19 , Feb 7, 2008
            Hallo mensen
            Indien U in het bezit bent van CD 6 Gendalim daar staan 75 Brenta in.
            Hoofdzakelijk Nieuwenhagen/Heerlen en Maastricht.
            Indien directe vragen wil ik wel eens kijken. Groetjes Joop

            Ik heb hier nog wat data, van een cd van de werkgroep Heemkunde
            Landgraaf:

            Akte : H1810/001
            ¥Datum: 05.01.1810 Nieuwenhagen
[...]

            ¥Datum: 08.04.1836 Nieuwenhagen
[...]

            ¥Datum: 06.04.1872 Nieuwenhagen

            <mikkenie@...> wrote:

> [...]
            slaan.
            > Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

          • Nicodemus
            Message 5 of 19 , Feb 7, 2008
              Hoi Ans

              Stuur even je volledig emailadres naar mij op ( doedeljoepie@... ),
              dan sturen we gewoon alle 180 Brenta, Brentha, Brenda's op van gendalim,
              dat is wat makkelijker lijkt me.

              Groetjes
              Niek
            • ansmeijlink
              Message 6 of 19 , Feb 8, 2008
                Morgen

                In Nijmegen trouwden een Dominicus Brenta en een Anna Maria
                Middeldorf in 1762, hun kinderen zijn gedoopt in Den Bosch, de
                huwelijken van deze kinderen heb ik al gevonden, daaronder is ook die
                Joseph die trouwt met Putjens.

                Het gaat mij erom, waar komt deze Dominicus vandaan, vandaar dat ik
                vroeg waar Joseph die overleden was in 1806, als ik zijn
                geboorteplaats kan vinden , kan ik misschien verder zoeken.

                Ik ga er even een week tussenuit naar Spanje , emails kan ik blijven
                lezen, aangezien ik daar ook een computer heb.

                Met vriendelijke groet

                ans meijlink--- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, Nicodemus
                <doedeljoepie@...> wrote:

> [...]
                >
                > Stuur even je volledig emailadres naar mij op ( doedeljoepie@... ),
                > dan sturen we gewoon alle 180 Brenta, Brentha, Brenda's op van

              • W. Brassé
                Message 7 of 19 , Feb 11, 2008
                  Ik heb niet de originele boeken geraadpleegd maar ons Gendawin netwerk:

                  Joseph Brenta uit El Monte in het Malinese trouwde Anna Gertrud Potjens uit
                  Nieuwenhagen
                  HV otr. 30-12-1780 / tr. 14-1-1781
                  RK tr. 14-1-1781

                  Joseph Brenta ovl. 12-2-1806, 64 jaar, geboren Italië

                  Notariële akten Heerlen met vermelding Joseph Brenta: 116-6 d.d. 14-1-1791
                  en 116-44 d.d. 28-2-1791
                  Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen zijn bij
                  Rijckheyt.
                  ( http://www.rijckheyt.nl/ )

                  Vriendelijke groet,
                  Wil Brassé

                  <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                  zal
                  > hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,

                  Genealogie Limburg Genwiki: http://genwiki.nl/limburg
                  Genwiki Nederland http://genwiki.nl

                  Yahoo! Groups Links
                • ansmeijlink
                  Message 8 of 19 , Feb 12, 2008
                    Dag Wil

                    Wat fijn dat je dit hebt gevonden.

                    Nu zit ik nog met een vraag:

                    Zijn dit verschillende personen Joseph Brenta?

                    Degene die overlijdt komt uit Italie, maar degene die trouwt komt uit
                    El Monte in het Milanese.

                    Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                    Uit welk land komt hij dan?

                    Ans

                    --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, W. Brassé <w.brasse@...>
                    wrote:

> [...]
                    1-1791
                    > en 116-44 d.d. 28-2-1791
                    > Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen

                  • Remko Mikkenie
                    Message 9 of 19 , Feb 12, 2008
                      Hoi Ans,

                      Sorry Wil,ik ben je even voor ;-)
                      Ik denk dat daar de regio bij Milaan mee bedoeld wordt. Toch Italië
                      dus.

                      <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                      uit
                      > El Monte in het Milanese.
                      >
                      > Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                    • Irma Leenen
                      Message 10 of 19 , Feb 12, 2008
                        Milaan ligt in Italie

                        gr. Irma

                        wrote:

> [...]
                        1-1791
                        > en 116-44 d.d. 28-2-1791
                        > Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen

                        __________ NOD32 2867 (20080212) Informatie __________

                        Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                        http://www.nod32.nl

                      • W. Brassé
                        Message 11 of 19 , Feb 12, 2008
                          Nou moe, Remko, je bent me alleen maar voor omdat ik grondiger antwoord wil
                          geven en het ga opzoeken ;-)!

                          Italië werd - evenals Duitsland - pas in de 19de eeuw een eenheidsstaat.

                          Milanese -> land van Milaan. Milaan was een hertogdom tot 1797, zie:
                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Milaan
                          Dit hertogdom was blijkbaar eeuwenlang in Spaanse en Oostenrijkse handen
                          (net als onze streek).
                          In 1797 kwam Milaan onder een vazalrepubliek van Napoleon:
                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Cisalpijnse_Republiek
                          In 1805 werd het Koninkrijk Italië gevormd:
                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Itali%C3%AB_%281805-1814%29
                          De aanduidingen bij het huwelijk en in de overlijdensakte zijn daarmee best
                          wel correct!

                          Groetjes, Wil

                          <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                          uit
                          > El Monte in het Milanese.
                          >
                          > Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                        • Remko Mikkenie
                          Message 12 of 19 , Feb 12, 2008
                            :-) Inderdaad zijn de aanduidingen dan helemaal correct. Mooi
                            speurwerk!

                            Groet, Remko

                            wrote:

> [...]
                            > http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Itali%C3%AB_%281805-1814%29
                            > De aanduidingen bij het huwelijk en in de overlijdensakte zijn

                          • ansmeijlink
                            Message 13 of 19 , Feb 12, 2008
                              Morgen Wil

                              Zou je nog iets voor me kunnen opzoeken in gendawin, n.l.onderstaande
                              man, het enige wat ik hoef te weten of hij getrouwd was, en met wie?

                              Burgerlijke stand - Overlijden
                              Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
                              Algemeen Toegangnr: 12.059
                              Inventarisnr: 243
                              Gemeente: Maastricht
                              Soort akte: Overlijdensakte
                              Aktenummer: 456
                              Aangiftedatum: 06-07-1813
                              Overledene Joseph Brenta
                              Geslacht: M
                              Overlijdensdatum: 05-07-1813
                              Leeftijd: 50
                              Overlijdensplaats: Maastricht
                              Vader Dominique Brenta
                              Moeder Anne Marie Middeldorf
                              Partner
                              Relatie: zoon

                              Hetzelfde geldt voor zijn broer":

[...]
                              Aktenummer: 78
                              Aangiftedatum: 01-02-1813
                              Overledene Dominique Antoine Jerome Brenta
                              Geslacht: M
                              Overlijdensdatum: 31-01-1813
                              Leeftijd: 42
                              Overlijdensplaats: Maastricht
                              Vader Dominique Brenta
                              Moeder Anne Marie Marguerite Middeldorff
                              Partner
                              Relatie: zoon

                              Nog hartelijk bedankt voor de gegevens van hieronder.

                              Groeten

                              ans meijlink
                              .

                              > 14-

                            • W. Brassé
                              Message 14 of 19 , Feb 14, 2008
                                Genlias vermeldt geen partner bij deze overlijdens, Gendawin ook niet.
                                Nu kwam het in de vroege burgerlijke stand voor dat de burgerlijke staat
                                onvermeld bleef (dat was dan meestal standaard bij alle overlijdensakten, de
                                formulieren hadden daar ook geen voorgedrukte tekst of ruimte voor), maar
                                waarschijnlijk waren ze dus ongehuwd.
                                Overigens waren ze geboren in Den Bosch.

                                Wil Brassé

> [...]

                                Partner
                                Relatie: zoon

                                Nog hartelijk bedankt voor de gegevens van hieronder.

                              • ansmeijlink
                                Message 15 of 19 , Feb 15, 2008
                                  dag wil

                                  Bedankt voor je antwoord, deze personen Brenta ken ik wel, maar ik
                                  hoopte dat er een vrouw bij stond, want die heb ik niet.