Re: de naam Brenta

  • ansmeijlink
    Message 1 of 19 , Feb 7, 2008
      Middag

      Deze gegevens heb ik wel, maar wie is de overledene Joseph?

      Volgens genlias is hij overleden in 1808, oud 64 jaar, hij zal dus
      geboren zijn ca. 1742.

      Tenzij er een fout in genlias zit.

      Mijn vraag was, waar is hij geboren??

      ans meijlink

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Karel Honings"
      <kej_honings@...> wrote:

> [...]
      >
      > Moeder van de bruidegom Anna Gertrijud Pesch
      >
      > Vader van de bruid Joseph Brenta
      >
      > Moeder van de bruid Anna Gerbuijt
      >
      > ---------
      >

      > Kerkelijk huwelijk Heerlen 30-12-1780
      >
      > Bruidegom Joseph Brenta
      >
      > Bruid Anna Gertrud Potjens
      >
      > Getuige bij het huwelijk Peter Potjens
      >
      > Getuige bij het huwelijk Petronella Lenards
      >
      > -------
      >
      > Kerkelijk huwelijk Heerlen 14-01-1781
      >
      > Bruidegom Joseph Brenta
      >
      > Bruid Anna Gertrudis Putjens
      >
      > Getuige bij het huwelijk Clara Schroun
      >
      > Getuige bij het huwelijk Joannes Wilhelmus Eijmael

    • ansmeijlink
      Message 2 of 19 , Feb 7, 2008
        Dag Remko

        Mijn vermoeden is ook dat het deze man is, maar ik wil graag weten
        waar hij geboren is? Als zijn leeftijd van 64 jaar juist is, dan zal
        hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,
        Italie??

        ans meijlink

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Remko Mikkenie"
        <mikkenie@...> wrote:

> [...]
        > Getuige bij het huwelijk Clara Schroun
        > Getuige bij het huwelijk Joannes Wilhelmus Eijmael
        >
        > De eerste datum zal een ondertrouwdatum zijn.

      • Remko Mikkenie
        Message 3 of 19 , Feb 7, 2008
          Hoi Ans,

          Waarschijnlijk is zijn huwelijk in december 1780 een huwelijk voor
          de protestantse kerk (ondertrouw?), waarbij waarschijnlijk de plaats
          van afkomst wel vermeld zal staan. Die gegevens staan helaas niet op
          de Gendalim-cd. Daarvoor moet je de originele boeken erop na slaan.
          Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

          <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
          zal
          > hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,

        • Remko Mikkenie
          Message 4 of 19 , Feb 7, 2008
            Ik heb hier nog wat data, van een cd van de werkgroep Heemkunde
            Landgraaf:

            Akte : H1810/001
            ¥Datum: 05.01.1810 Nieuwenhagen
            Bruidegom: Konsten, Nicolaes Joseph, ~19.12.1784 Onderspekholz
            V v/d Brg: Konsten, Winand, overleden, +30.03.1801 Halsteren
            M v/d Brg: Pech, Gertruijt
            Bruid : Brenta, Marie Catherine, ~10.06.1784 Schaesberg
            V v/d Brd: Brenta, Joseph
            M v/d Brd: Pütjens, Anna Gertruijt

            Akte : H1836/029
            ¥Datum: 08.04.1836 Nieuwenhagen
            Bruidegom: Janssen, Johan, 25J, *07.10.1810 Nieuwenhagen
            V v/d Brg: Janssen, Johan, overleden, +27.02.1817 Nieuwenhagen
            M v/d Brg: Frins, Odilia
            Bruid : Konsten, Maria Elesabeth, *30.03.1810 Nieuwenhagen
            V v/d Brd: Konsten, Nicolas Joseph
            M v/d Brd: Brenta, Maria Catharina

            Akte : H1839/010 / ¥Datum: 23.12.1839
            Bruidegom: Consten, Winandus Joseph, 27J, *18.04.1812 Nieuwenhagen
            V v/d Brg: Consten, Nicolas Joseph
            M v/d Brg: Brenta, Maria Catharina
            Bruid : Keijbets, Maria Elisabeth, Nieuwenhagen, 29J, *09.10.1810
            Schaesberg
            V v/d Brd: Keijbets, Johan Mathis, overleden, +02.09.1837 Schaesberg
            M v/d Brd: Cruitsen, Petronella

            Akte : H1872/002
            ¥Datum: 06.04.1872 Nieuwenhagen
            Bruidegom: Konsten, Hendrik Joseph, 47J, *30.07.1824 Nieuwenhagen
            V v/d Brg: Konsten, Nicolaas Joseph, overleden, +08.10.1856
            Nieuwenhagen
            M v/d Brg: Brenta, Maria Catharina, overleden, +24.11.1869
            Nieuwenhagen
            Bruid : Gärtener, Maria Agnes Hubertina, 29J, *14.04.1842
            Nieuwenhagen
            V v/d Brd: Gärtener, Leonardus, 63J, *1809c
            M v/d Brd: Keulaart, Catharina Elisabeth, overleden, +09.01.1864
            Nieuwenhagen

            En gedoopt in Schaesberg:

            ouders:
            Brendt Josephus X Putgens Anna Gertrudis

            kinderen:
            Carolus Franciscus 10 10 1781 get. Gerardus Putgens & Anna Gertrudis
            Tribels
            Maria Magdalena 05 02 1783 get. Petrus Tribels & Helena Tribels
            Adriana 10 06 1784 get. Gerardus Putgens & Maria Josepha Hendrix &
            Adriana Hooimans
            Maria Catharina 10 06 1784 get. Antonius Aelmans & Maria Catharina
            Frins
            Anna Gertrudis 15 08 1788 get. Michael Plum & Petrus Putgens & Anna
            Gertrudis Tribels

            Geen Brenta of Brendt als doopgetuigen. Dat moet haast wel betekenen
            dat Joseph niet uit de regio kwam. Italië is natuurlijk een
            mogelijkheid, maar het kan eigenlijk zoveel zijn. Het trouwregister
            van Heerlen zal waarschijnlijk wel uitkomst bieden.

            Groet, Remko

            <mikkenie@...> wrote:

> [...]
            slaan.
            > Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

          • joop
            Message 5 of 19 , Feb 7, 2008
              Hallo mensen
              Indien U in het bezit bent van CD 6 Gendalim daar staan 75 Brenta in.
              Hoofdzakelijk Nieuwenhagen/Heerlen en Maastricht.
              Indien directe vragen wil ik wel eens kijken. Groetjes Joop

              Ik heb hier nog wat data, van een cd van de werkgroep Heemkunde
              Landgraaf:

              Akte : H1810/001
              ¥Datum: 05.01.1810 Nieuwenhagen
[...]

              ¥Datum: 08.04.1836 Nieuwenhagen
[...]

              ¥Datum: 06.04.1872 Nieuwenhagen

              <mikkenie@...> wrote:

> [...]
              slaan.
              > Gendalim levert helaas alleen maar data en namen.

            • Nicodemus
              Message 6 of 19 , Feb 7, 2008
                Hoi Ans

                Stuur even je volledig emailadres naar mij op ( doedeljoepie@... ),
                dan sturen we gewoon alle 180 Brenta, Brentha, Brenda's op van gendalim,
                dat is wat makkelijker lijkt me.

                Groetjes
                Niek
              • ansmeijlink
                Message 7 of 19 , Feb 8, 2008
                  Morgen

                  In Nijmegen trouwden een Dominicus Brenta en een Anna Maria
                  Middeldorf in 1762, hun kinderen zijn gedoopt in Den Bosch, de
                  huwelijken van deze kinderen heb ik al gevonden, daaronder is ook die
                  Joseph die trouwt met Putjens.

                  Het gaat mij erom, waar komt deze Dominicus vandaan, vandaar dat ik
                  vroeg waar Joseph die overleden was in 1806, als ik zijn
                  geboorteplaats kan vinden , kan ik misschien verder zoeken.

                  Ik ga er even een week tussenuit naar Spanje , emails kan ik blijven
                  lezen, aangezien ik daar ook een computer heb.

                  Met vriendelijke groet

                  ans meijlink--- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, Nicodemus
                  <doedeljoepie@...> wrote:

> [...]
                  >
                  > Stuur even je volledig emailadres naar mij op ( doedeljoepie@... ),
                  > dan sturen we gewoon alle 180 Brenta, Brentha, Brenda's op van

                • W. Brassé
                  Message 8 of 19 , Feb 11, 2008
                    Ik heb niet de originele boeken geraadpleegd maar ons Gendawin netwerk:

                    Joseph Brenta uit El Monte in het Malinese trouwde Anna Gertrud Potjens uit
                    Nieuwenhagen
                    HV otr. 30-12-1780 / tr. 14-1-1781
                    RK tr. 14-1-1781

                    Joseph Brenta ovl. 12-2-1806, 64 jaar, geboren Italië

                    Notariële akten Heerlen met vermelding Joseph Brenta: 116-6 d.d. 14-1-1791
                    en 116-44 d.d. 28-2-1791
                    Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen zijn bij
                    Rijckheyt.
                    ( http://www.rijckheyt.nl/ )

                    Vriendelijke groet,
                    Wil Brassé

                    <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                    zal
                    > hij geboren zijn ca. 1742, ik wil graag weten waar hij geboren is,

                    Genealogie Limburg Genwiki: http://genwiki.nl/limburg
                    Genwiki Nederland http://genwiki.nl

                    Yahoo! Groups Links
                  • ansmeijlink
                    Message 9 of 19 , Feb 12, 2008
                      Dag Wil

                      Wat fijn dat je dit hebt gevonden.

                      Nu zit ik nog met een vraag:

                      Zijn dit verschillende personen Joseph Brenta?

                      Degene die overlijdt komt uit Italie, maar degene die trouwt komt uit
                      El Monte in het Milanese.

                      Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                      Uit welk land komt hij dan?

                      Ans

                      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, W. Brassé <w.brasse@...>
                      wrote:

> [...]
                      1-1791
                      > en 116-44 d.d. 28-2-1791
                      > Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen

                    • Remko Mikkenie
                      Message 10 of 19 , Feb 12, 2008
                        Hoi Ans,

                        Sorry Wil,ik ben je even voor ;-)
                        Ik denk dat daar de regio bij Milaan mee bedoeld wordt. Toch Italië
                        dus.

                        <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                        uit
                        > El Monte in het Milanese.
                        >
                        > Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                      • Irma Leenen
                        Message 11 of 19 , Feb 12, 2008
                          Milaan ligt in Italie

                          gr. Irma

                          wrote:

> [...]
                          1-1791
                          > en 116-44 d.d. 28-2-1791
                          > Voor de inhoud van deze akten moet je waarschijnlijk in Heerlen

                          __________ NOD32 2867 (20080212) Informatie __________

                          Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                          http://www.nod32.nl

                        • W. Brassé
                          Message 12 of 19 , Feb 12, 2008
                            Nou moe, Remko, je bent me alleen maar voor omdat ik grondiger antwoord wil
                            geven en het ga opzoeken ;-)!

                            Italië werd - evenals Duitsland - pas in de 19de eeuw een eenheidsstaat.

                            Milanese -> land van Milaan. Milaan was een hertogdom tot 1797, zie:
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Milaan
                            Dit hertogdom was blijkbaar eeuwenlang in Spaanse en Oostenrijkse handen
                            (net als onze streek).
                            In 1797 kwam Milaan onder een vazalrepubliek van Napoleon:
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Cisalpijnse_Republiek
                            In 1805 werd het Koninkrijk Italië gevormd:
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Itali%C3%AB_%281805-1814%29
                            De aanduidingen bij het huwelijk en in de overlijdensakte zijn daarmee best
                            wel correct!

                            Groetjes, Wil

                            <h.a.meijlink@...> wrote:

> [...]
                            uit
                            > El Monte in het Milanese.
                            >
                            > Wat moet ik verstaan onder "het Milanese?

                          • Remko Mikkenie
                            Message 13 of 19 , Feb 12, 2008
                              :-) Inderdaad zijn de aanduidingen dan helemaal correct. Mooi
                              speurwerk!

                              Groet, Remko

                              wrote:

> [...]
                              > http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Itali%C3%AB_%281805-1814%29
                              > De aanduidingen bij het huwelijk en in de overlijdensakte zijn

                            • ansmeijlink
                              Message 14 of 19 , Feb 12, 2008
                                Morgen Wil

                                Zou je nog iets voor me kunnen opzoeken in gendawin, n.l.onderstaande
                                man, het enige wat ik hoef te weten of hij getrouwd was, en met wie?

                                Burgerlijke stand - Overlijden
                                Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg
                                Algemeen Toegangnr: 12.059
                                Inventarisnr: 243
                                Gemeente: Maastricht
                                Soort akte: Overlijdensakte
                                Aktenummer: 456
                                Aangiftedatum: 06-07-1813
                                Overledene Joseph Brenta
                                Geslacht: M
                                Overlijdensdatum: 05-07-1813
                                Leeftijd: 50
                                Overlijdensplaats: Maastricht
                                Vader Dominique Brenta
                                Moeder Anne Marie Middeldorf
                                Partner
                                Relatie: zoon

                                Hetzelfde geldt voor zijn broer":

[...]
                                Aktenummer: 78
                                Aangiftedatum: 01-02-1813
                                Overledene Dominique Antoine Jerome Brenta
                                Geslacht: M
                                Overlijdensdatum: 31-01-1813
                                Leeftijd: 42
                                Overlijdensplaats: Maastricht
                                Vader Dominique Brenta
                                Moeder Anne Marie Marguerite Middeldorff
                                Partner
                                Relatie: zoon

                                Nog hartelijk bedankt voor de gegevens van hieronder.

                                Groeten

                                ans meijlink
                                .

                                > 14-

                              • W. Brassé
                                Message 15 of 19 , Feb 14, 2008
                                  Genlias vermeldt geen partner bij deze overlijdens, Gendawin ook niet.
                                  Nu kwam het in de vroege burgerlijke stand voor dat de burgerlijke staat
                                  onvermeld bleef (dat was dan meestal standaard bij alle overlijdensakten, de
                                  formulieren hadden daar ook geen voorgedrukte tekst of ruimte voor), maar
                                  waarschijnlijk waren ze dus ongehuwd.
                                  Overigens waren ze geboren in Den Bosch.

                                  Wil Brassé

> [...]

                                  Partner
                                  Relatie: zoon

                                  Nog hartelijk bedankt voor de gegevens van hieronder.

                                • ansmeijlink
                                  Message 16 of 19 , Feb 15, 2008
                                    dag wil

                                    Bedankt voor je antwoord, deze personen Brenta ken ik wel, maar ik
                                    hoopte dat er een vrouw bij stond, want die heb ik niet.