Schwestern von armen Kinde Jesu

  • Dortu
    Message 1 of 12 , Nov 26, 2007
      Beste vrienden,

      Op het einde van de 19e eeuw verlaaten die schwesteren de stat Aachen-
      Burtscheid en verheuzen naar Simpelvelt en een paar jaaren later
      komen ze naar Moresnet-Boschhausen.
      Blikbaar huisvesten die kloosterzusters ouderloos kinderen en ook
      duitse jongvrouwen die in de buur van Moresnet werken.

      De inlichtingen hier boven heb ik van uit een duitse artikel
      uitgetrokken ontgetekent van Alfred Bertha en getitelt "Vom
      Waisenhaus zum Gymnasium".

      Kent iemand me zeggen waar ik ken archieven vinden van deze Orde en
      precies lijsten van die vrouwen of kinderen die in deze klooster
      wonden in de jaaren 1900 te 1913 ?
      In de Archieven te Luik en Eupen is niets te vinden.In de bisdom te
      Luik ook niets.

      Weet iemand iets daar van ?

      Joseph Dortu, Visé
    • Tinie Bakker
      Message 2 of 12 , Nov 26, 2007
        Hallo Joseph,

        Mijn eigen moeder en grootmoeder hebben ook in de kindertehuizen van
        Het Arme Kindje Jezus gezeten, dus kan ik je er wel iets meer over vertellen.
        De orde is opgericht door Clara Fey. Eerst in Duitsland, en later is zij gevlucht naar Nederland. Zij is in Simpelveld terecht gekomen, waar zij een groot klooster liet bouwen. Hier is zij ook gestorven en begraven. Dit klooster bestaat nog steeds. Nu wonen er bejaarde nonnen. In dit klooster in Simpelveld ligt ook het archief van het kindertehuis.
        MAAR; alleen van de kinderen die in Simpelveld ondergebracht waren.
        De orde had ook nog een kindertehuis in Roermond, in de Neerstraat, en een kleine vestiging in Swalmen. Deze laatste 2 bestaan niet meer. Het is mij ook onbekend waar de papieren van deze 2 vestigingen zijn gebleven. Waarschijnlijk in het archief in Maastricht, maar zeker ben ik daar niet van. In ieder geval niet bij het Bisdom; de Orde valt namelijk hier niet onder.
        De nonnen in Simpelveld zijn heel behulpzaam, en kan je zelfs via email om hulp vragen!
        Helaas kan ik het emailadres nu niet meer vinden, maar wel het adres;
        Kloosterstraat 68, Simpelveld.
        Ik heb 3 jaar geleden contact gehad met Zuster Alice Janssen, en zij beheerde het archief.
        Het klooster in Simpelveld heet overigens "Huize Loreto"

        Veel succes!

        groetjes,

        Tinie Bakker

        Message 3 of 12 , Nov 26, 2007
          Hallo Tinie,

          Prachtig u antwordt,

          Ik zal een brief schrijven naar de Klooster in Simpelvelt.
          Als je me u Post adres geeft dan ken u een kopie sturen van de
          dossier van Alfred Bertha (in duits)met ongeveer tien paginas.
          Excuseer me voor het slechte nederlandse schrift.

          Joseph

          josephdortu(@)yahoo.fr

          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, Tinie Bakker <tinieba@...>
          wrote:

> [...]
          > wonden in de jaaren 1900 te 1913 ?
          > In de Archieven te Luik en Eupen is niets te vinden.In de bisdom te

        • Tinie Bakker
          Message 4 of 12 , Nov 27, 2007
            Hallo Joseph,

            Om heel eerlijk te zijn weet ik niet wie Alfred Bertha is.
            Is dat iemand die ook in het klooster heeft gezeten?
            Mijn oma heeft in dezelfde periode in het klooster gezeten,
            dus wat dat betreft is het wel interessant voor mij.
            U mag mij ook in het Duits terug schrijven. Het Duits lezen
            is geen probleem voor mij, alleen schrijven lukt mij helaas niet zo goed.
            Ik stuur mijn adres wel via een prive-mailtje.

            groetjes,

            Tinie

            wrote:

> [...]
            > wonden in de jaaren 1900 te 1913 ?
            > In de Archieven te Luik en Eupen is niets te vinden.In de bisdom te

          • joop
            Message 5 of 12 , Nov 30, 2007
              Hallo Joseph.
              De opa en oma van mijn echtgenote hebben in dat klooster gewerkt. Ik denk dat bij de "sluiting"als klooster het archief gewoon naar de gemeente is gegaan.Sinds kort is dat overgedragen aan Heerlen.(Rijckheyt).Rijckheyt is de archiefnaam voor Heerlen. Misschien kun je daar iets vinden?
              Goede jacht Joop

              Message 6 of 12 , Nov 30, 2007
                Hallo Joop,

                Dank u voor u help.
                In welke jaaren hebben de oma en de opa in dat Klooster gewerkt ?
                Ik zoek inlichtingen over een jonge duitse vrouw tussen de jaaren
                1900/1910.
                Die bevaalde van een kind van een ontbekende man in het jaar 1907.
                Dan vertrekt ze zonder zijn kind naar Duitsland waar ze trouwde in
                1913.
                Ik wil weeten of die schwesteren duitse arbeid meisjes huisvesten.
                In die jaaren (1900-1910) is dat klooster niet meer in Simpelvelt
                maar verhuist naar Neu-Moresnet of Kelmis.

                Joseph

                --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "joop" <joop.e@...> wrote:

> [...]
                gemeente is gegaan.Sinds kort is dat overgedragen aan Heerlen.
                (Rijckheyt).Rijckheyt is de archiefnaam voor Heerlen. Misschien kun

              • joop
                Message 7 of 12 , Nov 30, 2007
                  Hallo Joseph.
                  Jij praat over 1900/1910 dat het klooster is weggegaan.
                  Het klooster bestaat op de dag van vandaag nog steeds.
                  Alleen de opzet is anders ,heel vroeger is het een door zusters gevoerd weeshuis geweest.
                  De opa en oma waar ik over praat hebben in de jaren van vlak na de oorlog tot 1965 ongeveer daar gewerkt.

                  De oma van MIJ (moederskant) is een weeskind geweest in dat weeshuis.

                  Ik heb vandaag een mailtje weggestuurd naar iemand in Simpelveld om eens te kijken waar het archief is gebleven van het klooster. Een ding kan ik je wel zeggen over gegevens van het klooster als weeshuis hangt een grote sluier van geheim. Zo kan ik bijvoorbeeld de huwelijksdatum van mijn opa nergens te pakken krijgen.

                  Als ik bericht krijg uit Simpelveld zullen we samen de jacht nog eens openen OK.

                  Groetjes Joop
> [...]

                  gemeente is gegaan.Sinds kort is dat overgedragen aan Heerlen.
                  (Rijckheyt).Rijckheyt is de archiefnaam voor Heerlen. Misschien kun

                • Dortu
                  Message 8 of 12 , Nov 30, 2007
                    Ok Joop,

                    Ik wacht op je message.
                    Zondag ga ik op bezoek naar een oude vrouw inwonners van Kelmis (La
                    Calamine op frans).
                    Die vrouw is 90 jaar oud.
                    Die vertelt me zekker iets over die schwesteren.

                    Tot ziens dan op deze groep.

                    Joseph, Visé

                  • Tinie Bakker
                    Message 9 of 12 , Dec 2, 2007
                      Hallo Joop en Joseph,

                      Joop, jij schrijft eerder dat het archief van het klooster bij de sluiting waarschijnlijk naar de gemeente gegaan is, maar dat klopt niet.
                      Mijn moeder en oma hebben ook in het klooster gezeten ten tijde van de zusters van het Arme Kindje Jezus, en ik heb dat archief ook al proberen te achterhalen. (mijn oma heeft zowel in Simpelveld als Roermond gezeten, in de periode 1900-19113, en mijn moeder in Roermond in de periode 1926-1940).
                      De zusters behoorde niet tot een overheidsinstelling, maar tot een eigen Orde (die trouwens ook niet onder het Bisdom van Roermond viel, ook dat heb ik uitgezocht).
                      De zusters in Simpelveld (die er nu dus nog zitten) hebben het archief van de kinderen die in Simpelveld hebben gezeten. Zij hebben bijvoorbeeld papieren van mijn oma kunnen achterhalen uit 1900! Maar zij hebben niet het archief van de kinderen die in Roermond en Swalmen zaten, en weten ook niet waar dat archief gebleven is.
                      Mochten jullie meer te weten komen over het archief van de kinderen die in Roermond hebben gezeten, dan hoor ik dat ook graag!

                      Groeten,

                      Tinie Bakker

                    • joop
                      Message 10 of 12 , Dec 2, 2007
                        Hallo Tinie.
                        Bedankt voor de inlichtingen. Ik zie dat je het ook aan Joseph Dortu brieft.
                        Ik wacht nog op een bericht van de archivaris van Simpelveld, misschien verteld die iets meer. Voor mij heb ik het niet nodig.

                        Groetjes en een fijne avond nog Joop

                        Dortu <josephdortu@...> wrote:
> [...]

                        huwelijksdatum van mijn opa nergens te pakken krijgen.

                        > Als ik bericht krijg uit Simpelveld zullen we samen de jacht nog

                      • Dortu
                        Message 11 of 12 , Dec 3, 2007
                          Hallo Tinie en Joop,

                          Joop als je interessen hebt ken ik u ook de dossier in duits sturen.
                          Voordat moet ik u Post adress hebben.

                          Ik hebt iets nieuwe inlichtingen. De susters die van Aachen naar
                          Simpelvelt verhuizen en dan naar Moresnet-Boschhausen (Kelmis)zijn
                          verhuist naar Borsbeek (Antwerpen).
                          Ik probeer deze week een brief te schrijven want ze antwoorden niet
                          aan de telefon.

                          Deze klooster archieven moeten toch ergens liegen. De duitse dossier
                          van Alfred Bertha bevaat fotos, die moeten ook ergens zijn.
                          Ik ben niet zekker maar ik denkt dat de dossier "Bertha" is
                          uitgetrekt van een tijdschrijft "De Geulthall".

                          Groetjes

                          Joseph Dortu, Visé

> [...]
                          > Ik wacht nog op een bericht van de archivaris van Simpelveld,
                          misschien verteld die iets meer. Voor mij heb ik het niet nodig.

                          Jesu

> [...]
                          > hangt een grote sluier van geheim. Zo kan ik bijvoorbeeld de
                          > huwelijksdatum van mijn opa nergens te pakken krijgen.

                        • joop
                          Message 12 of 12 , Dec 3, 2007
                            Hallo Joseph.
                            Zoals je gezien hebt is het archief nog steeds in het klooster van Simpelveld.
                            De archivaris van de gemeente Simpelveld heeft mijn niets nieuws kunnen vertellen.
                            Ik heb deze gegevens niet nodig,heb ik voor jou gedaan.
                            Groetjes Joop.