Re: [genealogie-limburg] Opzoekvraagje in Maastricht (of Obbicht)

  • W. Brassé
    Message 1 of 4 , Aug 31, 2007
      Een gedegen onderzoek naar deze kwestie leverde het volgende op:

      1. De eerste 4 jaren van de burgerlijke stand van Obbicht en Papenhoven zijn
      schijnbaar pas in het jaar VIII van de Franse Republiek opgemaakt, nl. in
      juli 1800. Blijkbaar werden de inwoners toen pas gesommeerd om alsnog
      aangifte te komen doen bij de gemeente van geboorten, huwelijken en
      overlijdens van de voorgaande jaren? (Misschien ook was de BS wel eerder
      begonnen maar de akten verloren gegaan en moest het toen overnieuw???)

      2. Zowel de originele akten (met handtekeningen) als de afschriften daarvan
      over die eerste jaren bevinden zich nog in het gemeentearchief van Obbicht
      (thans te Born)!
      In Maastricht bevinden zich afschriften (zowel in Maastricht als in Born op
      microfiche te raadplegen) die pas veel later (in 1888!) zijn gemaakt en die
      ZEER onvolledig zijn!! De aangifte van Theodor van Dilsen staat daar bijv.
      niet bij. Slechts 2 van de 20 geboorteaangiften van dat jaar staan op het
      afschrift in Maastricht!

      3. Theodorus van Dilsen werd geboren op 10 Ventose VI oftewel 28 februari
      1798 te Obbicht, en werd diezelfde dag gedoopt in Berg aan de Maas; de
      vermelding in het doopregister van Obbicht is een verwijzing daarheen. Of in
      die verwijzing inderdaad abusievelijk 1799 staat heb ik niet nagekeken.

      Vriendelijke groet,
      Wil Brassé, Sittard

      Message 2 of 4 , Sep 4 7:40 AM
        Hallo Wil,

        Hartelijk bedankt voor je onderzoek. Ik zal mijn
        gegevens volgens het vermelde aanpassen.

        Met vriendelijke groet
        Lisette van Corven

        --- "W. Brassé" <w.brasse@...> wrote:

> [...]
        > vermelding in het doopregister van Obbicht is een
        > verwijzing daarheen. Of in
        > die verwijzing inderdaad abusievelijk 1799 staat heb

        Sick sense of humor? Visit Yahoo! TV's
        Comedy with an Edge to see what's on, when.
        http://tv.yahoo.com/collections/222