Re: [genealogie-limburg] Re: geslacht Duijsings nu als boek verkrijgbaar of te downloaden

  • lowland-dutchman@juno.com
    Message 1 of 19 , Jun 24, 2007
      Hello: Loe and others,

      Lets face it, this person's Book is just the beginning of a Business he
      is trying to get going, he is not the first one, to do so, look at the
      kleverland@... web site today, it started out the same way.

      All the Information you get there is worthless unless you order a copy of
      the original that comes from the original ARCHIVE.

      Businesses like that are nothing but, another Salesman in between you,
      the searcher and the archive where your information can be found and
      comes from.

      There is nothing new about this, in the end, it is going to cost the
      searcher more than going directly to the Archive, this may not be true in
      the beginning but history is proof that this will be so in the End.

      It is Satan's way of putting his Salesmen, between the have's and the
      have not's and eventually they want to controll, who gets, what they
      controll.

      Thanks, We're a Pilgrim in this World, but at home in our God.
      ***William H Hoesen Sr 82+, In Good old San Antonio TX.***
      From Pipe Creek, My Limburg, In the Free State of Bandera County TX***
      "Adonai Yevarechet Amo Bashalom" The Almighty will bless His people with
      peace. May His infinite wisdom, cure us of the madness of Ego, Conceit,
      Over-self-Esteem, Confidence and save Us from all Evil.
      ------------------------

      On Sun, 24 Jun 2007 07:44:10 -0000 "Loe Giesen" <loegiesen@...>
      writes:
      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, schreef André Both nav
      aankondiging boek Duijsings:

      > Dit is geen verwijt of iets dergelijks, maar gewoon een vraag.
      > Hoeveel van dit soort publicaties moet ik uitieindelijk bestellen
      > om m'n eigen stamboom compleet te maken?

      Heel eenvoudig: je MOET niets.

      > Of beter gezegd. Hoeveel geld moet ik nog uitgeven aan dit soort
      > aankondigen totdat ik weet wie mijn voorouders zijn.?

      Je zult nooit al jouw voorouders bij naam kennen, ook al geef je er
      tonnen aan uit. Onderzoeksgegevens van derden kunnen echter behulpzaam
      zijn bij het uitzoeken van zo'n voorouderslijst.

      > Ik dacht dat er geen geld gevraagd mocht worden voor eendert
      > soort van opzoekingwerk, en mijn inziens is dit een soort van
      > verdoken reclame om geld te verdienen voor eigen opzoekingswerk.
      > Om maar een cijfer te geven: 40 (gemiddelde prijs voor een
      > dergelijke uitgave) euro per boek maal aantal lezers in één
      > nieuwsgroep (zeg hier 300 personen) = 12.000 euro ??? En mijn
      > aangegeven cijfers cijfers nog laag.

      Goed onderzoek kost geld en ik heb er geen moeite mee als van degenen
      die er van willen meeprofiteren, daarvoor ook een bijdrage wordt
      gevraagd. Het is immers een keuze van de koper, geen verplichting.
      Bedenk ook dat de samensteller waarschijnlijk veel meer kosten heeft
      gemaakt dan jij als koper bijdraagt. Als je er als koper voor kiest
      (!) om zo'n boek te kopen, bespaar je zelf ook veel geld en tijd. Deze
      uitgave komt niet van Stichting Genealogie Nederland of zo, maar van
      iemand die jarenlang serieus bezig is geweest om naar eer en geweten
      een genealogie samen te stellen. Zelfs zonder het resultaat gezien te
      hebben, mag Olaf daar van mij best trots op zijn.

      > Is er iemand die dit soort verdoken winstgevende reklame kan
      > verbieden aub ???

      De vraag is maar helemaal of deze uitgave winstgevend is. Olaf heeft
      gekozen voor een vorm met niet al te veel risico, en dat is heel
      verstandig. Als eindredactielid van inmiddels heel wat boeken weet ik
      dat het niet altijd eenvoudig is om de begroting sluitend te krijgen.
      Ik heb er dan ook geen enkele behoefte aan om dit soort onschuldige en
      goedbedoelde aankondigingen te verbieden.

      > Of je geeft een publikatie uit voor eigen familie of voor
      > commercieel prubliek. En dit lijkt me echt commerceel tenzij
      > iemand me hierin met duidelijke argumenten kan overtuigen
      > dat ik verkeerd ben.

      En tja, wie is 'eigen familie'? Je hoeft niet Duijsings etc te heten
      om voordeel te hebben bij deze uitgave. Vooral bij kwartierstaten
      kunnen er ook voor 'derden' zeer interessante onderzoeksresultaten
      inzitten.

      Tenslotte, André, je bent niet verkeerd (hoop ik toch) maar kennelijk
      had je er gewoon even behoefte aan om te ageren tegen iets wat voor
      jou ruikt / rook als commercieel. Voor mij is dit geen commercie, maar
      gewoon een manier van een trotse Olaf om zijn werkstuk kostendekkend
      onder de aandacht te brengen. Van mij mag dat.

      Loe

    • Pieter Simons
      Message 2 of 19 , Jun 24, 2007
        Beste mede-leden

        Bij Jos Habets las ik dat de nuntius uit Brussel aan de bisschop van
        Roermond in 1742 verbood om nog dispensatie te geven bij huwelijken met
        bloedverwante mensen. In 1746 eigende bisschop de Robiano zich dat
        recht weer eigenhandig toe. Ik vraag me af of er mensen zijn die deze
        bewering op een of andere manier kunnen staven of juist tegenspreken
        vanuit bijv. hun eigen stamboomonderzoek. Dus: zijn er gevallen bekend
        van 1743 tm 1745 dat er dispensatie bij bloedverwantschap gegeven is
        bij Roomskatholieke huwelijken in een parochie behorende bij het bisdom
        Roermond? (hiertoe behoorden toen het district Valkenburg, het district
        Weert, het district Kessel, het district Cuyck, het district Erkelenz,
        het district Crieckenbeck, het district Gelre en het district Montfort,
        met uiteraard steeds een groot aantal plaatsen er om heen.) Ben
        benieuwd!

        Pieter Simons
      • Loe Giesen
        Message 3 of 19 , Jun 25, 2007
          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Pieter Simons"

> [...]
          > tm 1745 dat er dispensatie bij bloedverwantschap gegeven is bij
          > Roomskatholieke huwelijken in een parochie behorende bij het bisdom

          Hoi Pieter,

          Voor huwelijken met dispensatie wegens bloedverwantschap in deze
          periode zie o.a. mijn kroniek: 9 juni 1743, 29 september 1743, 11
          juni 1744, 11 november 1744, 15 oktober 1745, 15 oktober 1745.

          http://www.loegiesen.nl/1740-1749%20Loe%20Giesen.htm

          vriendelijke groet,

          Loe

          PS: nog bedankt voor de aanvullingen op mijn kroniek.
        • Pieter Simons
          Message 4 of 19 , Jun 25, 2007
            Nauurlijk Loe, jouw kroniek, dé plek om er naar te kijken! Ik vroeg het me
            al af, of de bisschop al die mensen met bloedverwantschap die willen trouwen
            , die er vooral in kleine gemeenschappen toch voortdurend zijn, zomaar weg
            zou durven sturen.Bij mijn eigen voorouders uit die tijd komt het vrij veel
            voor. De Robiano had blijkbaar gelijk al lak aan de opdracht van de nuntius,
            alhoewel hij dat dan pas in 1746 openlijk toegeeft. Oveigens, wie meer wil
            lezen over de regels van de bisschoppen tussen 1570 en 1794: ik heb een
            klein uittreksel gemaakt van de verslaglegging van Habets. Zie "overzicht
            laatste updates" op http://www.ppsimons.nl/stamboom

            Pieter Simons

          • W. Brassé
            Message 5 of 19 , Jun 25, 2007
              Ik heb de volgende bloedverwantschappen in de aanbieding:
              7-10-1742 Schimmert: Mulckens X Wijnen, 4de graad, verwantschapsschema
              aanwezig in bisdomsarchief
              23-2-1743 Schinnen: A Campo X Hermens, 3de graad, verwantschapsschema
              aanwezig in bisdomsarchief
              28-4-1743 Schinveld: Theunissen X Zuns, 3de graad
              12-6-1743 Maasbree: Boots X Smets, 3de/4de graad, verwantschapsschema
              aanwezig in bisdomsarchief
              7-7-1743 Oirsbeek: Schiffelers X Limpens, 3de/4de graad
              6-6-1745 Hillensberg: Speckens X Daniels, 2de graad (ik weet even niet of
              Hillensberg onder Roermond viel, waarschijnlijk hoorde het net als Sittard
              onder Luik?)

              De dispensaties staan nog niet op het web. Het enige wat ik ken is een index
              op de dispensaties in een DOS-programmaatje, dat zat ooit op een jubileum-CD
              van de NGV.

              Een getypte klapper en fotokopieen van de dispensaties zijn ter inzage in
              het RHCL (vh. RAL) te Maastricht.

              Beide indexen bevatten (uiteraard) de nodige leesfouten.
              Ongesorteerde dozen in het bisschopsarchief schijnen nog meer dispensaties
              te bevatten (volgens N.A. Hamers).

              Groet,
              Wil Brassé te Sittard

> [...]
              > het district Crieckenbeck, het district Gelre en het district Montfort,
              > met uiteraard steeds een groot aantal plaatsen er om heen.) Ben

            • Olaf Duits
              Message 6 of 19 , Sep 1, 2007
                Wil,

                Ik ga deze week een aantal exemplaren bestellen en zal jou/stadsarchief een exemplaar doen toekomen. Ik heb zelf inmiddels een exemplaar, natuurlijk, en een neef van me ook. Beide zijn zeer te spreken over de kwaliteit, de levering etc. Tot nu toe, lulu is een echte aanrader.

                Groeten,

                Olaf