RE: [genealogie-limburg] geslacht Duijsings nu als boek verkrijgbaar of te downloaden

  • Olaf Duits
    Message 1 of 19 , Jun 24, 2007
      Will en Loe bedankt voor de leuke woorden. Het is eigenlijk begonnen als geintje, ik las iets over Lulu en eenmaal bezig had ik opeens een boek! Tja, dan wil je hem natuurlijk gelijk trots presenteren. Klinkt toch leuk ´ik heb een boek uitgebracht´. Ik heb een beetje de standaardtarieven aangehouden hupsakee, klaar.
      Ik heb zelf een proefexemplaar besteld en ben heel benieuwd. Ik hoor goede verhalen over Lulu dus ik denk dat het wel goed zit.
      Ik zag ook de hele discussie met André Both. Tja, ik was al bang dat het als iets commercieels gezien zou worden, maar goh, het is meer als iets ´trotserigs´ en ´grappigs´. En 10.000 zal ik zeker niet verkopen, haha. Als dat zo is neem ik jullie mee uit eten. Het zal vast familie zijn die er graag één wil hebben maar verder verwacht ik er weinig van.
      Over de opmerking en de mensen die me gratis hebben geholpen, wat die er aan verdienen. Ja, ik kan er wel bij, met die gedachten, maar geloof me, ik verwacht geen megainkomsten. En de mensen die me geholpen hebben vernoem ik altijd netjes. Zelf krijg ik zo´n 10 mails per maand met gerichte vragen, via www.stambomen.net. Wat ze er mee doen en of ik vernoemd wordt kan me niets schelen. Ik vind het leuk om iemand te helpen.
      Verder was het ook om lulu een beetje onder de aandacht te krijgen, omdat ik weet dat er meer mensen zijn die het leuk lijkt hun gegevens in een boekvorm te gieten. Of misschien wel gedichten, foto´s of kinderverhalen of wat dan ook. Het is via deze online uitgevers heerlijk makkelijk. Dat zij er fiks aan verdienen, tja, so be it. Geweldig idee, goede site en allemaal zeer makkkelijk, dus ere wie ere toekomt.

      Nogmaals bedankt voor jullie leuke mails.

      Olaf
      www.stambomen.net
      www.mypub.nl
      www.itbay.nl
      www.mbpc.nl

      Message 2 of 19 , Jun 24, 2007
        Hello: Loe and others,

        Lets face it, this person's Book is just the beginning of a Business he
        is trying to get going, he is not the first one, to do so, look at the
        kleverland@... web site today, it started out the same way.

        All the Information you get there is worthless unless you order a copy of
        the original that comes from the original ARCHIVE.

        Businesses like that are nothing but, another Salesman in between you,
        the searcher and the archive where your information can be found and
        comes from.

        There is nothing new about this, in the end, it is going to cost the
        searcher more than going directly to the Archive, this may not be true in
        the beginning but history is proof that this will be so in the End.

        It is Satan's way of putting his Salesmen, between the have's and the
        have not's and eventually they want to controll, who gets, what they
        controll.

        Thanks, We're a Pilgrim in this World, but at home in our God.
        ***William H Hoesen Sr 82+, In Good old San Antonio TX.***
        From Pipe Creek, My Limburg, In the Free State of Bandera County TX***
        "Adonai Yevarechet Amo Bashalom" The Almighty will bless His people with
        peace. May His infinite wisdom, cure us of the madness of Ego, Conceit,
        Over-self-Esteem, Confidence and save Us from all Evil.
        ------------------------

        On Sun, 24 Jun 2007 07:44:10 -0000 "Loe Giesen" <loegiesen@...>
        writes:
        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, schreef André Both nav
        aankondiging boek Duijsings:

        > Dit is geen verwijt of iets dergelijks, maar gewoon een vraag.
        > Hoeveel van dit soort publicaties moet ik uitieindelijk bestellen
        > om m'n eigen stamboom compleet te maken?

        Heel eenvoudig: je MOET niets.

        > Of beter gezegd. Hoeveel geld moet ik nog uitgeven aan dit soort
        > aankondigen totdat ik weet wie mijn voorouders zijn.?

        Je zult nooit al jouw voorouders bij naam kennen, ook al geef je er
        tonnen aan uit. Onderzoeksgegevens van derden kunnen echter behulpzaam
        zijn bij het uitzoeken van zo'n voorouderslijst.

        > Ik dacht dat er geen geld gevraagd mocht worden voor eendert
        > soort van opzoekingwerk, en mijn inziens is dit een soort van
        > verdoken reclame om geld te verdienen voor eigen opzoekingswerk.
        > Om maar een cijfer te geven: 40 (gemiddelde prijs voor een
        > dergelijke uitgave) euro per boek maal aantal lezers in één
        > nieuwsgroep (zeg hier 300 personen) = 12.000 euro ??? En mijn
        > aangegeven cijfers cijfers nog laag.

        Goed onderzoek kost geld en ik heb er geen moeite mee als van degenen
        die er van willen meeprofiteren, daarvoor ook een bijdrage wordt
        gevraagd. Het is immers een keuze van de koper, geen verplichting.
        Bedenk ook dat de samensteller waarschijnlijk veel meer kosten heeft
        gemaakt dan jij als koper bijdraagt. Als je er als koper voor kiest
        (!) om zo'n boek te kopen, bespaar je zelf ook veel geld en tijd. Deze
        uitgave komt niet van Stichting Genealogie Nederland of zo, maar van
        iemand die jarenlang serieus bezig is geweest om naar eer en geweten
        een genealogie samen te stellen. Zelfs zonder het resultaat gezien te
        hebben, mag Olaf daar van mij best trots op zijn.

        > Is er iemand die dit soort verdoken winstgevende reklame kan
        > verbieden aub ???

        De vraag is maar helemaal of deze uitgave winstgevend is. Olaf heeft
        gekozen voor een vorm met niet al te veel risico, en dat is heel
        verstandig. Als eindredactielid van inmiddels heel wat boeken weet ik
        dat het niet altijd eenvoudig is om de begroting sluitend te krijgen.
        Ik heb er dan ook geen enkele behoefte aan om dit soort onschuldige en
        goedbedoelde aankondigingen te verbieden.

        > Of je geeft een publikatie uit voor eigen familie of voor
        > commercieel prubliek. En dit lijkt me echt commerceel tenzij
        > iemand me hierin met duidelijke argumenten kan overtuigen
        > dat ik verkeerd ben.

        En tja, wie is 'eigen familie'? Je hoeft niet Duijsings etc te heten
        om voordeel te hebben bij deze uitgave. Vooral bij kwartierstaten
        kunnen er ook voor 'derden' zeer interessante onderzoeksresultaten
        inzitten.

        Tenslotte, André, je bent niet verkeerd (hoop ik toch) maar kennelijk
        had je er gewoon even behoefte aan om te ageren tegen iets wat voor
        jou ruikt / rook als commercieel. Voor mij is dit geen commercie, maar
        gewoon een manier van een trotse Olaf om zijn werkstuk kostendekkend
        onder de aandacht te brengen. Van mij mag dat.

        Loe

      • Pieter Simons
        Message 3 of 19 , Jun 24, 2007
          Beste mede-leden

          Bij Jos Habets las ik dat de nuntius uit Brussel aan de bisschop van
          Roermond in 1742 verbood om nog dispensatie te geven bij huwelijken met
          bloedverwante mensen. In 1746 eigende bisschop de Robiano zich dat
          recht weer eigenhandig toe. Ik vraag me af of er mensen zijn die deze
          bewering op een of andere manier kunnen staven of juist tegenspreken
          vanuit bijv. hun eigen stamboomonderzoek. Dus: zijn er gevallen bekend
          van 1743 tm 1745 dat er dispensatie bij bloedverwantschap gegeven is
          bij Roomskatholieke huwelijken in een parochie behorende bij het bisdom
          Roermond? (hiertoe behoorden toen het district Valkenburg, het district
          Weert, het district Kessel, het district Cuyck, het district Erkelenz,
          het district Crieckenbeck, het district Gelre en het district Montfort,
          met uiteraard steeds een groot aantal plaatsen er om heen.) Ben
          benieuwd!

          Pieter Simons
        • Loe Giesen
          Message 4 of 19 , Jun 25, 2007
            --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Pieter Simons"

> [...]
            > tm 1745 dat er dispensatie bij bloedverwantschap gegeven is bij
            > Roomskatholieke huwelijken in een parochie behorende bij het bisdom

            Hoi Pieter,

            Voor huwelijken met dispensatie wegens bloedverwantschap in deze
            periode zie o.a. mijn kroniek: 9 juni 1743, 29 september 1743, 11
            juni 1744, 11 november 1744, 15 oktober 1745, 15 oktober 1745.

            http://www.loegiesen.nl/1740-1749%20Loe%20Giesen.htm

            vriendelijke groet,

            Loe

            PS: nog bedankt voor de aanvullingen op mijn kroniek.
          • Pieter Simons
            Message 5 of 19 , Jun 25, 2007
              Nauurlijk Loe, jouw kroniek, dé plek om er naar te kijken! Ik vroeg het me
              al af, of de bisschop al die mensen met bloedverwantschap die willen trouwen
              , die er vooral in kleine gemeenschappen toch voortdurend zijn, zomaar weg
              zou durven sturen.Bij mijn eigen voorouders uit die tijd komt het vrij veel
              voor. De Robiano had blijkbaar gelijk al lak aan de opdracht van de nuntius,
              alhoewel hij dat dan pas in 1746 openlijk toegeeft. Oveigens, wie meer wil
              lezen over de regels van de bisschoppen tussen 1570 en 1794: ik heb een
              klein uittreksel gemaakt van de verslaglegging van Habets. Zie "overzicht
              laatste updates" op http://www.ppsimons.nl/stamboom

              Pieter Simons

            • W. Brassé
              Message 6 of 19 , Jun 25, 2007
                Ik heb de volgende bloedverwantschappen in de aanbieding:
                7-10-1742 Schimmert: Mulckens X Wijnen, 4de graad, verwantschapsschema
                aanwezig in bisdomsarchief
                23-2-1743 Schinnen: A Campo X Hermens, 3de graad, verwantschapsschema
                aanwezig in bisdomsarchief
                28-4-1743 Schinveld: Theunissen X Zuns, 3de graad
                12-6-1743 Maasbree: Boots X Smets, 3de/4de graad, verwantschapsschema
                aanwezig in bisdomsarchief
                7-7-1743 Oirsbeek: Schiffelers X Limpens, 3de/4de graad
                6-6-1745 Hillensberg: Speckens X Daniels, 2de graad (ik weet even niet of
                Hillensberg onder Roermond viel, waarschijnlijk hoorde het net als Sittard
                onder Luik?)

                De dispensaties staan nog niet op het web. Het enige wat ik ken is een index
                op de dispensaties in een DOS-programmaatje, dat zat ooit op een jubileum-CD
                van de NGV.

                Een getypte klapper en fotokopieen van de dispensaties zijn ter inzage in
                het RHCL (vh. RAL) te Maastricht.

                Beide indexen bevatten (uiteraard) de nodige leesfouten.
                Ongesorteerde dozen in het bisschopsarchief schijnen nog meer dispensaties
                te bevatten (volgens N.A. Hamers).

                Groet,
                Wil Brassé te Sittard

> [...]
                > het district Crieckenbeck, het district Gelre en het district Montfort,
                > met uiteraard steeds een groot aantal plaatsen er om heen.) Ben

              • Olaf Duits
                Message 7 of 19 , Sep 1, 2007
                  Wil,

                  Ik ga deze week een aantal exemplaren bestellen en zal jou/stadsarchief een exemplaar doen toekomen. Ik heb zelf inmiddels een exemplaar, natuurlijk, en een neef van me ook. Beide zijn zeer te spreken over de kwaliteit, de levering etc. Tot nu toe, lulu is een echte aanrader.

                  Groeten,

                  Olaf