de Laroque en van Asselen

  • Pieter Simons
    Message 1 of 7 , Feb 27, 2007
      Beste allemaal,

      Ik ben op zoek naar meer gegevens over kolonel de Larocque, aanvoerder van
      een regiment van een compagnie. Ook de leider van deze compagnie, van
      Asselen, daar zou ik meer over willen weten. Beide heren worden genoemd in
      een huwelijksaankondiging in Venlo 15 juli 1731. Anthonij Misdom, die wil
      trouwen met Barbara Schröders, diende toen in dat regiment. Kolonel de
      Larocque was toen (waarschijnlijk pas kort tevoren) overleden.
      Feitelijk gaat het me om de achtergrond van Anthonij Misdom, die
      waarschijnlijk uit West-Vlaanderen komt. Hij is dan blijkbaar soldaat in
      Holland. Welke compagnie was dat, hoe kwam die daar terecht?
      Heb op de site van Rian Dirksen geen aanknopingspunten kunnen vinden. Alle
      reacties zijn welkom!
      Pieter Simons

    • Remko Mikkenie
      Message 2 of 7 , Feb 27, 2007
        Hallo Pieter,

        Compagnieën maken onderdeel uit van een regiment en niet andersom.
        Aan de hoofd van compagnieën stonden meestal (maar ook weer niet
        altijd) Kapiteins en aan het hoofd van het desbetreffende regiment
        een Brigadier, Kolonel of Generaal. Om na te gaan welke steden
        aangedaan werden door het regiment, moet je je vooral richten op
        Kolonel de Larocque. Waarschijnlijk werd het regiment zelfs het
        Regiment de Larocque genoemd. Het (Hollandse) Staatse leger bestond
        voor een heel groot deel uit buitenlandse regimenten, waar natuurlijk
        ook Vlaamse huurlingen deel van kunnen hebben uitgemaakt.

        Groetjes, Remko

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Pieter Simons"

> [...]
        > Holland. Welke compagnie was dat, hoe kwam die daar terecht?
        > Heb op de site van Rian Dirksen geen aanknopingspunten kunnen

      • Remko Mikkenie
        Message 3 of 7 , Feb 27, 2007
          Hallo Pieter,

          De site van Wil Hermsen (dutchregiments.org) vermeldt: Venlo Regiment
          Nationalen van Brakel nr.10 (Samuel de la Roque/Montet) 1731 - 1737
          IR672c. Hij zat dus in het regiment Nationalen van Brakel nr.10.

        • Pieter Simons
          Message 4 of 7 , Feb 27, 2007
            Beste Remco en anderen.
            Dank! Op de vermelde site "dutchregiments" heb ik inderdaad het simpele
            verband kunnen ontdekken. Het regiment van Brakel 10 (de La
            Roque/Montet) was van 1731-1738 in Venlo, maar daarvoor van 1728-1731
            in Ieperen (Evertsen/Blansac)! Anthonij Misdom is dus waarschijnlijk
            als soldaat meeverhuisd van het West-Vlaamse Ieperen naar Venlo. Ik
            vraag me af of er nog lijsten met soldaten of andere gegevens te vinden
            zijn vanuit deze wetenschap. Waar zou ik verder kunnen zoeken?
            Pieter Simons
          • stamboomriandirksen
            Message 5 of 7 , Feb 28, 2007
              Dag Pieter,

              Je kunt uiteraard de Vlaamse Yahoo-groepen proberen:

              Overigens komen er 100 jaar eerder ook al Misdom-s voor in Heusden,
              te
              vinden bij Isis Brabant: achternaam: MISDOM!

              Uit de 18e eeuw zijn er niet veel stamboeken bewaard gebleven, dus
              daar
              zul je niet zoveel kans hebben.

              Klein puntje: de term nationalen .. wordt pas gebruikt na 1772, is
              dus
              hier niet van toepassing, het regiment heette gewoon regiment de la
              Rocque (Samuel, er is ook nog een Pieter de la Rocque actief in +/-
              dezelfde periode).

              Met vriendelijke groet,
              Rian Dirksen
              http://soldaten-genealogie.nl/

            • l.coolen
              Message 6 of 7 , Feb 28, 2007
                Pieter, Rian e.a.

                er is ook nog een andere, zeer actieve Vlaamse list:
                west_vlaanderen@...
                Binnen dat gebied ligt Ieper (Ieperen).

                Succes,
                Lei Coolen

> [...]

                vinden
                > zijn vanuit deze wetenschap. Waar zou ik verder kunnen zoeken?

              • stamboomriandirksen
                Message 7 of 7 , Feb 28, 2007
                  Dag Pieter, Lei e.a.

                  Inmiddels heb ik gezien dat de Antwerpen-groep ook met deze Anthonij
                  Misdom bezig is. De afzenders zijn daar Walter Meesdom en Emmy
                  Luyckx .
                  M*sdo* bij achternaam levert in Isis Brabant nog een paar meer
                  resultaten op dan Misdom!
                  Ik heb er inmiddels 2 soldaten uitgehaald, die ik nog niet op hun
                  site http://gw.geneanet.org/emmywalter teruggevonden heb:

                  Misdonck /Misdom /Mesdonck Jacob /Jaques
                  Soldaat, Hij diende in 1612 onder de heer van Lokeren.
                  -1612 Ondertrouw te Heusden met Hilleken Lodewijcks, geb. Drunen
                  -1629 Ondertrouw te Heusden met Neeltien Jans, geb. Randwijk
                  -1638 Ondertrouw te Heusden met Catalijn Jans de Raet-Begraven te
                  Heusden
                  Ook kinderen vermeld.

                  Misdonck Vincent
                  Geb. Heusden. Adelborst, hij diende onder commandeur Crumb
                  -1646 Ondertrouw te Heusden met Jenneken Teunis

                  Er staan er nog meer op.

                  Ik krijg op een of andere manier het vermoeden dat ze van Schotse (of
                  Engelse afkomst zijn?).

                  --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "l.coolen" <l.coolen@...>