Re: hulp by lezen Widdyhoeven Maastricht 1540

  • Loe Giesen
    Message 1 of 5 , Oct 10 10:12 PM
      Hallo Louis,

      Ik heb even gekeken maar heb wat moeite met de lettergrootte, ook in
      de large weergave van 800 pxl breed. Je kunt de foto groter plaatsen
      via Genwiki (die heeft graag maximaal 100 Kb maar accepteert na wat
      gemopper ook grotere bestanden).

      De akte lijkt voor de rest goed leesbaar; ik heb helaas pas zondag
      tijd om er echt voor te gaan zitten.

      Loe

      --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Louis Vanblaere"
      <louis.van.blaere@...> wrote:

      > Hallo,
      >
      > Ik heb 2 charters uit Maastricht ca 1540 dat ik niet goed begrijp.
      > Ik heb ze voorlopig gezet in
      > http://ph.groups.yahoo.com/group/genealogie-limburg/photos
      >
      > Album: Widdyshoeven
      >
      > Het gaat om een verkoop van een huis gelegen in de St Joris Straat
      te Maastricht?
      > door Henrich Widdyhoeven en zijn vrouw Katrien?
      > Koper Jan Daemen
      >
      > Kan iemand mij helpen door een korte samenvatting te maken?
      >
      > Ik stam uit een " henrych Wydishoven de maestrycht" die trouwde
      rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.
      > Het is mogelijk dezelfde Henrich die dan weduwnaar zou zijn van Katrien?
      >
      > Alvast bedankt,
      >
      > Louis VB

    • Louis Vanblaere
      Message 2 of 5 , Oct 16 2:03 AM
        Hallo Loe,

        Ik heb de 2 fotos in hogere definitie voorlopig in de files gezet.
        Bron:
        Rijksarchiel Limburg NL
        16.0194 FAMILIE VAN WIDDERSHOVEN TE MAASTRICHT, 1540- , 2 charters zie
        Valkenburg
        Hierop bestaat geen inventaris of catalogus

        Er zijn nog andere:

        16.0841 FAMILIE WIDERSHOVEN TE AKEN, 1645- , 0,01 m
        Hierop bestaat geen inventaris of catalogus
        Moest U tijd hebben maar er is geen haast bij.

        Het gaat om een verkoop van een huis in de St Jorisstraat in ? afkorting
        van Maastricht? en de modaliteiten van afbetaling.
        Behalve voor een idee te hebben van de prijzen is het niet zo interessant
        voor Genwiki Limb..

        Maar als mijn gegevens kloppen kom ik lang deze aan de familie KNUBBEN van
        Valkenburg einde 1300.

        Ik heb de vraag gesteld om eventueel een genwiki group te starten voor Het
        Land van Herve maar behalve bedankingen voor de linken geen
        reaktie van duidelijk interest van het "bestuur".

        Van mijn kan, t kan ik wel enkele bijdragen en dokumenten leveren voor GW
        Limb. , o.a. over de Merckelbach, de van Pallant en aan de andere kant van
        de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,
        scherprechters , enz..

        Met vriendelijke groeten,

        Louis VB

        <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
        rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.
        > Het is mogelijk dezelfde Henrich die dan weduwnaar zou zijn van Katrien?

        Checked by AVG Free Edition.
      • Loe Giesen
        Message 3 of 5 , Oct 16 4:20 AM
          Hallo Louis, hier de eerste: 1540

          Transfixbrief waarbij Jan Daemen ten overstaan van schepenen te
          Maastricht ten behoeve van Henrick van Wyddishoeven en diens vrouw
          Katryne afstand doet van rechten op een jaarlijkse erfcijns van 28
          mark 2 1/2 schelling volgens voorwaarden vermeld in de hoofdbrief
          waarmee deze is getransfigeerd.
          ... 1540

          Wyr Johan van Breu[i?]st ende Herman van Oeverbunde scepenen Triechs
          tuygen ende gestaen met diessen
          brieff als scepenen dat voer ons coemen is Jan Daemen ende heeft
          oevermytz ons verteegen tot
          orbaer ende in behoeff Henrick van Wyddishoeven Katrynen zynre
          huysfrouwen ende honnen rechten
          erven achtentwyntich mercken twe ende eynenhalve schillingen jaerlix
          ende erfflix chens alsmen
          alle jaer van erven inder stadt van Triecht schuldigh is te betaelen
          aff te sclaen ende aff
          te teckenen van den alingen erffchens metten vurwaerden ende conditien
          bescreven ende
          genoempt in den voersten onssen scepenen brieve daer doer diesse
          tegenwordigen brieff is getransfigeert
          Alsoe voele hyr toe gedaen dat indertyt dys vertiens vorss. oeverall
          genoech geschieden
          ende die vertier voorss. geloeffden goede weronge te doen jaer ende
          dach bennen ende buyten
          jaers alle recht aenspraeck ende calangie aff te doen alst
          behoerlicken is op verbentenis
          alle zynre guede beyde erve ende gereide die hij heeft ende vercrigen
          mach ende te penden
          metter boe[tt]en Gegeven int jaer ons heeren duyssent vyffhondert
          viertich den ...

          De rest staat onder het spatium en is niet te zien of te lezen. Dat
          wordt dus toch het origineel opvragen...

          Voor 'vertegenis' (afstand doen van rechten) zie
          http://www.genealogie-limburg.net/genwiki/index.php/Overdracht

          Door naar akte twee...

          <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
          kant van
          > de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,

          Maastricht 1540

> [...]
          > te Maastricht?

          > rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.

          4/10/2006

        • Loe Giesen
          Message 4 of 5 , Oct 16 4:59 AM
            En nummer twee. Over het regest mag je eerst even zelf nadenken.
            Spelling en woordgebruik wijken soms af van wat ik in deze periode
            gewend ben in de regio Venlo-Roermond (waar ik gewoonlijk zoek).
            Hopelijk heb ik geen domme fouten gemaakt.

            Wyr Johan van Brempst ende Herman van Oeverbunde scepenen Triecht
            tuygen ende gestaen met diessen brieff
            als scepenen dat voer ons coemen is Jan Daemen ende heeft oevermytz
            ons gegeven in recht van erve tot orbaer
            ende in behoeff Henrick van Widdishoeven Katrinen zynre huysfrauwen
            ende honnen rechten erven eyn vierdedeil
            van eynen huyse gelegen in Sinte Jorisstraet tegen dat cloester van de
            preckaren oever genoempt die Alie reige-
            noet Gabriel Schoemecker ter eynre ende dat Aliestraetken ter andere
            syden omme ende voer die b..te achtentwintich
            mercken twee ende eynen halven schillingen jaerlicx ende erfflicx
            chens alsmen alle jaer van erve in der stadt van Triecht
            schuldich is te betaelen alle jaer erffelick te betaelen te hebben te
            heisschen ende te hervolgen ten daegen ende termynen
            gewoenlick igelicke merck aff te quyten met twyntich gulden current
            weerende dat gans huys nyet voerder
            belest nocg besweert te zijn dan met negen mercken beloupende op dyt
            vierde gedeilte twe mercken vijff schillingh
            ende off sich bevonde voerder belest te zijn dat sall nae belanck aff
            gaen voer ygelicke merck thien gulden cur..t
            Ende Henrick becande van diessen [penningen] te betaelen Jan Daemen
            boeven dat gene hij betaelt heeft bennen
            Sinte Gielissen naestcoemende hondert gulden ende dat rest dat Jan
            Daemen noch coemen sall alle calangie
            aff getoegen ende noch affgetoegen twehondert ende thien gulden die
            Henrick Lens van Cortenbach ende zijner partien
            betaelen moet dat sall Henrick Jan Daemen betaelen bennen paesschen
            neestcoemende ende alle op gepant te sijn
            sonder wederseggen Ende des soe sall Lens van Cortenbach met zijnen
            partien ouch gicht ende guedinge doen
            gelijck Jan Daemen gedaen heeft sonder argelyst Ende dit erffgichten
            geloeffden den vurg[emelten] Henrick van
            Widdishoeven ende zijnen erven in dat goet voerss. hantvast rastelick
            ende vredelick te houden jaer ende dach bennen ende
            buyten jaers alle recht aenspraeck ende calangie aff te doen alst
            behoerlicken is Alsoe voele hyr toe gedaen dat
            inder tijt allen des voerss. is oeverall genoech geschieden op
            verbentenis allen des [...]ters guede, be[...] erve ende
            [... ... ...]st ende vercrigen mach ende te penden mette[...]

            Ook ditmaal staat de datum weer onder het spatium.
            Op de ontbrekende woordjes puzzel ik misschien later nog een keer.

            Succes met de interpretatie.

            <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
            kant van
            > de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,

            4/10/2006