hulp by lezen Widdyhoeven Maastricht 1540

  • Louis Vanblaere
    Message 1 of 5 , Oct 10, 2006
      Hallo,

      Ik heb 2 charters uit Maastricht ca 1540 dat ik niet goed begrijp.
      Ik heb ze voorlopig gezet in
      http://ph.groups.yahoo.com/group/genealogie-limburg/photos

      Album: Widdyshoeven

      Het gaat om een verkoop van een huis gelegen in de St Joris Straat te Maastricht?
      door Henrich Widdyhoeven en zijn vrouw Katrien?
      Koper Jan Daemen

      Kan iemand mij helpen door een korte samenvatting te maken?

      Ik stam uit een " henrych Wydishoven de maestrycht" die trouwde rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.
      Het is mogelijk dezelfde Henrich die dan weduwnaar zou zijn van Katrien?

      Alvast bedankt,

      Louis VB

    • Loe Giesen
      Message 2 of 5 , Oct 10, 2006
        Hallo Louis,

        Ik heb even gekeken maar heb wat moeite met de lettergrootte, ook in
        de large weergave van 800 pxl breed. Je kunt de foto groter plaatsen
        via Genwiki (die heeft graag maximaal 100 Kb maar accepteert na wat
        gemopper ook grotere bestanden).

        De akte lijkt voor de rest goed leesbaar; ik heb helaas pas zondag
        tijd om er echt voor te gaan zitten.

        Loe

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Louis Vanblaere"
        <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
        rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.
        > Het is mogelijk dezelfde Henrich die dan weduwnaar zou zijn van Katrien?

      • Louis Vanblaere
        Message 3 of 5 , Oct 16, 2006
          Hallo Loe,

          Ik heb de 2 fotos in hogere definitie voorlopig in de files gezet.
          Bron:
          Rijksarchiel Limburg NL
          16.0194 FAMILIE VAN WIDDERSHOVEN TE MAASTRICHT, 1540- , 2 charters zie
          Valkenburg
          Hierop bestaat geen inventaris of catalogus

          Er zijn nog andere:

          16.0841 FAMILIE WIDERSHOVEN TE AKEN, 1645- , 0,01 m
          Hierop bestaat geen inventaris of catalogus
          Moest U tijd hebben maar er is geen haast bij.

          Het gaat om een verkoop van een huis in de St Jorisstraat in ? afkorting
          van Maastricht? en de modaliteiten van afbetaling.
          Behalve voor een idee te hebben van de prijzen is het niet zo interessant
          voor Genwiki Limb..

          Maar als mijn gegevens kloppen kom ik lang deze aan de familie KNUBBEN van
          Valkenburg einde 1300.

          Ik heb de vraag gesteld om eventueel een genwiki group te starten voor Het
          Land van Herve maar behalve bedankingen voor de linken geen
          reaktie van duidelijk interest van het "bestuur".

          Van mijn kan, t kan ik wel enkele bijdragen en dokumenten leveren voor GW
          Limb. , o.a. over de Merckelbach, de van Pallant en aan de andere kant van
          de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,
          scherprechters , enz..

          Met vriendelijke groeten,

          Louis VB

          <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
          rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.
          > Het is mogelijk dezelfde Henrich die dan weduwnaar zou zijn van Katrien?

          Checked by AVG Free Edition.
        • Loe Giesen
          Message 4 of 5 , Oct 16, 2006
            Hallo Louis, hier de eerste: 1540

            Transfixbrief waarbij Jan Daemen ten overstaan van schepenen te
            Maastricht ten behoeve van Henrick van Wyddishoeven en diens vrouw
            Katryne afstand doet van rechten op een jaarlijkse erfcijns van 28
            mark 2 1/2 schelling volgens voorwaarden vermeld in de hoofdbrief
            waarmee deze is getransfigeerd.
            ... 1540

            Wyr Johan van Breu[i?]st ende Herman van Oeverbunde scepenen Triechs
            tuygen ende gestaen met diessen
            brieff als scepenen dat voer ons coemen is Jan Daemen ende heeft
            oevermytz ons verteegen tot
            orbaer ende in behoeff Henrick van Wyddishoeven Katrynen zynre
            huysfrouwen ende honnen rechten
            erven achtentwyntich mercken twe ende eynenhalve schillingen jaerlix
            ende erfflix chens alsmen
            alle jaer van erven inder stadt van Triecht schuldigh is te betaelen
            aff te sclaen ende aff
            te teckenen van den alingen erffchens metten vurwaerden ende conditien
            bescreven ende
            genoempt in den voersten onssen scepenen brieve daer doer diesse
            tegenwordigen brieff is getransfigeert
            Alsoe voele hyr toe gedaen dat indertyt dys vertiens vorss. oeverall
            genoech geschieden
            ende die vertier voorss. geloeffden goede weronge te doen jaer ende
            dach bennen ende buyten
            jaers alle recht aenspraeck ende calangie aff te doen alst
            behoerlicken is op verbentenis
            alle zynre guede beyde erve ende gereide die hij heeft ende vercrigen
            mach ende te penden
            metter boe[tt]en Gegeven int jaer ons heeren duyssent vyffhondert
            viertich den ...

            De rest staat onder het spatium en is niet te zien of te lezen. Dat
            wordt dus toch het origineel opvragen...

            Voor 'vertegenis' (afstand doen van rechten) zie
            http://www.genealogie-limburg.net/genwiki/index.php/Overdracht

            Door naar akte twee...

            <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
            kant van
            > de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,

            Maastricht 1540

> [...]
            > te Maastricht?

            > rond 1545 in Herve ( Luik) met Ailid Willem Neufcourt.

            4/10/2006

          • Loe Giesen
            Message 5 of 5 , Oct 16, 2006
              En nummer twee. Over het regest mag je eerst even zelf nadenken.
              Spelling en woordgebruik wijken soms af van wat ik in deze periode
              gewend ben in de regio Venlo-Roermond (waar ik gewoonlijk zoek).
              Hopelijk heb ik geen domme fouten gemaakt.

              Wyr Johan van Brempst ende Herman van Oeverbunde scepenen Triecht
              tuygen ende gestaen met diessen brieff
              als scepenen dat voer ons coemen is Jan Daemen ende heeft oevermytz
              ons gegeven in recht van erve tot orbaer
              ende in behoeff Henrick van Widdishoeven Katrinen zynre huysfrauwen
              ende honnen rechten erven eyn vierdedeil
              van eynen huyse gelegen in Sinte Jorisstraet tegen dat cloester van de
              preckaren oever genoempt die Alie reige-
              noet Gabriel Schoemecker ter eynre ende dat Aliestraetken ter andere
              syden omme ende voer die b..te achtentwintich
              mercken twee ende eynen halven schillingen jaerlicx ende erfflicx
              chens alsmen alle jaer van erve in der stadt van Triecht
              schuldich is te betaelen alle jaer erffelick te betaelen te hebben te
              heisschen ende te hervolgen ten daegen ende termynen
              gewoenlick igelicke merck aff te quyten met twyntich gulden current
              weerende dat gans huys nyet voerder
              belest nocg besweert te zijn dan met negen mercken beloupende op dyt
              vierde gedeilte twe mercken vijff schillingh
              ende off sich bevonde voerder belest te zijn dat sall nae belanck aff
              gaen voer ygelicke merck thien gulden cur..t
              Ende Henrick becande van diessen [penningen] te betaelen Jan Daemen
              boeven dat gene hij betaelt heeft bennen
              Sinte Gielissen naestcoemende hondert gulden ende dat rest dat Jan
              Daemen noch coemen sall alle calangie
              aff getoegen ende noch affgetoegen twehondert ende thien gulden die
              Henrick Lens van Cortenbach ende zijner partien
              betaelen moet dat sall Henrick Jan Daemen betaelen bennen paesschen
              neestcoemende ende alle op gepant te sijn
              sonder wederseggen Ende des soe sall Lens van Cortenbach met zijnen
              partien ouch gicht ende guedinge doen
              gelijck Jan Daemen gedaen heeft sonder argelyst Ende dit erffgichten
              geloeffden den vurg[emelten] Henrick van
              Widdishoeven ende zijnen erven in dat goet voerss. hantvast rastelick
              ende vredelick te houden jaer ende dach bennen ende
              buyten jaers alle recht aenspraeck ende calangie aff te doen alst
              behoerlicken is Alsoe voele hyr toe gedaen dat
              inder tijt allen des voerss. is oeverall genoech geschieden op
              verbentenis allen des [...]ters guede, be[...] erve ende
              [... ... ...]st ende vercrigen mach ende te penden mette[...]

              Ook ditmaal staat de datum weer onder het spatium.
              Op de ontbrekende woordjes puzzel ik misschien later nog een keer.

              Succes met de interpretatie.

              <louis.van.blaere@...> wrote:

> [...]
              kant van
              > de schaal, de Tillenborg , de Jongbloet, de Giesen, ..., vilders,

              4/10/2006