Herkomst Duijsings

  • W.M.H. Brassé
    Message 1 of 7 , Sep 11, 2006
      Hoi Olaf,

      Op de Heinsberg Liste las ik zojuist een intrigerende verklaring voor de
      naam Duijsings:

      In Miltenberg war die Familie war die Familie unter dem Familienamen
      "Franz Matthes" bekannt, später als ein Toussaint Franzmatthes geboren
      wurde, dessen Nachkommen als "Dussing". (So verlieren sich dann
      Familiennamen in der Fremde..)

      Dussing - Duijsings? - als verbastering van Toussaint (Franse versie van
      Helgerus) - Dat klinkt niet slecht, toch?

      Groet, Wil Brassé,
      die na 18 jaar nog niet weet waar zijn familienaam vandaan komt (spaar me de
      hypotheses over brouwers en dorpjes genaamd Bras etc., want die ken ik al).
    • Wim Corstjens
      Message 2 of 7 , Sep 11, 2006
        Beste Wil

        Al eens gezocht in de buurt van Brassens, Georges Brassens?
        Brassé klinkt erg frans, toch?
        Ik vind o.a.: BRASIER de THUY (17), BRASSENS (1), BRASSEY (19),
        BRASSIER de JOCAS (5), ...
        En hier misschien: http://www.geneastar.net/fr/perso.php3?
        metier=chanteur20&nom=brassens

        Grtn, Wim

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, W.M.H. Brassé
        <w.brasse@...> wrote:

> [...]
        (spaar me de
        > hypotheses over brouwers en dorpjes genaamd Bras etc., want die ken

      • Hans van Mierlo
        Message 3 of 7 , Sep 11, 2006
          Beste Wil,

          Als verbastering tot de mogelijkheden hoort, kijk dan ook eens op:
          http://jeantosti.com/noms/b11.htm

          Helaas geen Brassé :-(

          Hans van Mierlo

          _____

          Message 4 of 7 , Sep 11, 2006
            He Wil,

            Dat klinkt goed! Ik kan me herinneren dat ik wel eens bij die naam stil heb gestaan, maar nooit een aanknopingspunt heb gevonden. Ik weet niet meer hoe ik er bij kwam, maar hoewel er bij Gendalim veel bekende namen bij de doopgetuigen staan, komen de meeste Toussaint's uit Gulpen en daar heb ik nog geen Duijsings gevonden. Althans niet veel.

            Hoe kom ik bij die Heinsberg liste? Gezien de achternaam en de geografie heb ik er ook wel eens rekening mee gehouden dat de familie uit Duitsland kwam.... Helaas kom ik daar ook niet ver.....

            BEdankt voor het opletten. Misschien dat er via de Duitse kant meer te vinden is?

            Groeten,

            Olaf Duits
            www.stambomen.net
            veel overzichten, grote database en nieuw: de archief hulpdienst!

              Message 6 of 7 , Sep 11, 2006
                Eugene heeft de Heinsberg Liste ongetwijfeld bij de links op zijn site
                staan. Visit "GIL" (Genealogie In Limburg - http://genealogie-limburg.net/)!

                Wil Brassé.

                PS:
                Mmmm, toch niet! Hier dan:
                (Ik zal effe kijken of ik ze in de LimGenWiki ergens kan vermelden...)