kroniek Roermond

  • Pieter Simons
    Message 1 of 1 , Sep 1, 2006
      Beste medevorsers.

      In "Publicatons de la société historique et archéologique dans le duché de
      Limbourg van 1868 trof ik een artikel aan, onder redactie van Jos habets,
      welk de letterlijke weergave betreft van een kroniek van een inwoner uit
      Roermond. Het gaat om Sebastian van Beringen, hoofdbeambte bij fabrieken en
      molens aan de Roer. Waarschijnlijk heeft hij in de betreffende periode
      aantekeningen gemaakt en die tegen het eind van zijn leven opnieuw
      opgeschreven met aanvullingen uit zijn herinneringen. Af en toe staan er
      dingen die duidelijk met zijn werk van doen hebben, zoals opmerkingen over
      hoog water, de vangst van een uitzonderlijk grote steur of vele zalmen. Maar
      hij is vooral buitengewoon sterk begaan met het wel en wee van priesters en
      kloosterlingen en een groot deel van de kroniek is daar dan ook aan gewijd.
      Al lezende krijg je een beeld van de dingen die er in die tijd speelden. We
      maken de overgangen van Oostenrijkse, inclusief de korte Brabantse opstand,
      naar Franse, Hollandse en tot slot naar Belgische bewindvoerders mee. De
      moeilijkste tijd in deze periode lijkt vooral het tijdvak 1794 tot 1799 te
      zijn, waarin de Fransen steeds strengere repressies gaan toepassen, vooral
      m.b.t. de geestelijkheid. Daarna wordt het snel beter. De kroniek eindigt
      met een uitgebreide beschrijving van de feestelijkheden in 1835 van het 400
      jarig jubileum van Kapel in 't Zand. Ik maak een brede selectie uit deze
      kroniek en geef de tekst, behoudens enkele delen die ik samenvat, in
      oud-Nederlands weer. Het betreffende artikel staat op mijn site
      http://www.ppsimons.nl/stamboom

      Pieter Simons