Re: [genealogie-limburg] Re: ans meijlink Falise x Schrijnewerkers

    Message 1 of 5 , Aug 9, 2006
      Beste Ans en andere

      Ik ben vanmiddag even, een uurtje, in het archief van Roermond geweest
      en heb de huwelijksakte van Falise x Schrijnewerkers en de huwelijkse
      bijlage bekeken.

      De huwelijksakte was vrij klein geschreven.

      Roermond, Akte 22, d.d. 26-1-1837
      ..verschenen....
      Jacob Falise, scharenslijper, 34 jaar, geboren te Houthalen, wonende
      binnen deze stad, zoon van Andries, orgelspeler en van Maria Rensen,
      beide wonende te Weert, alhier tegenwoordig en toestemmende met dit
      huwelijk, weduwe van wijlen Catharina Hensenne, overleden alhier ter
      stede, zoals blijkt uit toegevoegd dood extract
      en
      Barbara Schrijnewerkers, 24 jaar, geboren binnen onze stad, dochter van
      Adolph en van Helena Peters, beide overleden in deze staat,.....
      verklaarde mede de comparante dat hare grootouders ook overleden zijn....

      Bij de huwelijkse bijlagen waren o.a. de uittreksel van de geboorte van
      Jacob en Barbara, alsmede de overlijdens van de 1ste echtgenote van
      Jacob en de ouders van Barbara. De extracten uit het Roermondse waren
      kostenloos i.v.m. onvermogen om e.e.a. te betalen.

      Geboorte Jacob:
      Extract van de gemeente Houthaelen, waaruit blijkt dat op 13-4-1800
      Jacobus hodie natas, filius legitimus Andrea Falise et Maria Renson.

      (Opm. Fred : In de huwelijksakte las ik Rensen (klein geschreven, een e
      kon ook een o zijn), maar in deze akte staat duidelijk Renson geschreven.)

      Geboorte Barbara:
      Uit de bijlage blijkt dat Barbara op 25-2-1812 om 20:00 uur is geboren
      in Roermond. In het extract staat de franse tekst van de geboorteakte,
      Barbara wordt Barbe genoemd en Adolf heet Adolphus.

      Overlijden Adolf Schrijnewerkers:
      Overleden op 23-1-1835 om 3:00 uur. Houtzager van beroep, 62 jaar,
      geboren te Swalmen, wonende te Roermond, weduwnaar van Helena Peters

      Overlijden Helena Peters:
      Overleden op 21-1-1830 om 17:00, 58 jaar, geboren te Maasniel, wonende
      alhier (Roermond), echtgenote van Adolf Schrijnewerkers.

      Overlijden Catharina Hensenne:
      Overleden 20-9-1831 om 14:00, geboren te Westerloo, wonende in de stad
      Weert, bij tijdelijk verblijf haar ophoudende in de Ruremondschen Weert,
      33 jaar, huisvrouw van Jacobus Falies, schaarslijper, dochter van
      Margaretha Hensenne, de vader onbekend aan de deklaranten. Overleden is
      in het huis in den gezegden Weert onder deze stad No. 843 gelegen.

      Volgens mij moet je hier genoeg aan hebben.

      Geboorte

      --

      Groet/Regards/GrĂ¼sse,
      Fred Baltus