Van Polla(e)rt - Aldeneik - Horn - Buggenum - Roermond

  • nic hinssen
    Message 1 of 3 , Jun 15, 2006
      Beste nieuwsgroepleden,

      Uit het boek "Opera Omnia III" van Heemkundekring Land van Thorn (2005) heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het artikel van P. Geuskens over de Van Pollarts tot Aldeneik.

      Verder heb ik redelijk wat losse fragmenten over Van Pollart::
      a) in Horn: Joannes Pollart (overl. 1747 Horn) x Catharina Lenssen/Linssen (overl. 1747 Horn) + nakomelingen
      b) in Buggenum: Gerardus Pollaert (overl. 1726 Buggenum) x Joanna Maria Randenraedt (overl. na 17-06-1744) + nakomelingen
      c) Roermond: Arnoldus Pollart (ged. 1674 Roermond) x Gertrudis Agnes Woestingh + nakomelingen

      Ik heb een vermoeden dat Joannes Pollart (overl. 1747 Horn) een zoon zou kunnen zijn van Hendrik Hieroniemus van Pollart tot Exaten op basis van de volgende vernoemingsreeks:

      Johan van Pollart (overl. 1678 Aldeneik) x Elisabeth van Laer (overl. dec. 1647)
      Hendrik Hieroniemus van Pollart (ged. 1644 Aldeneik, overl < 16-04-1696))
      Joannes Pollart (overl. 1747 Horn) x Catharina Lenssen/Linssen (overl. 1747 Horn)
      Hendrik Pollaert (ged 1698 Horn, overl. 1723 Horn)

      Verbanden zijn er zeker, maar heb ik nog niet kunnen leggen. Wie kan mij hier verder op weg helpen door het losse eindje aan elkaar te knopen en verdere informatie uit te wisselen. Mijn Polla(e)rt-bestand bevat meer dan 200 personen in allerlei schijfvarianten.

      Vriendelijke groet,
      Nic Hinssen

    • Mart Graef
      Message 2 of 3 , Jun 16, 2006
        Beste Nic,

        Bevestigen kan ik de afkomst van de Hornse Pollaerts niet, maar je schema is zeker plausibel. Het tweede kind van Joannes Pollaert en Catharina Lenssen/Linssen heet Martinus (gedoopt 1700) en is vernoemd naar de grootvader van moederszijde (de grootmoeder van moederszijde, Sophia van Thoor, is doopgetuige). Het ligt dus voor de hand dat het eerste kind, Henricus (gedoopt 1697), vernoemd is naar de grootvader van vaderszijde, die kennelijk al overleden is.
        Een indicatie dat het hier om een familie van enig aanzien gaat is het feit dat de scholtis van het graafschap Horn, Henricus de Fostier, doopgetuige is bij dit eerste kind.
        mvg,

        Mart Graef

        Message 3 of 3 , Jun 16, 2006
          Hallo Mart,

          Ja, de grootvader van vaderszijde (= Hendrik Hieroniemus van Pollart) was in
          1697 reeds overleden, want op 16-04-1696 verpachtte zijn vrouw Agnes
          Margaretha van Twickelo, weduwe van Hendrik van Pollart, het adellijk huis
          te Aldeneik voor 3 jaar aan Steven Geurtdts van Neer.

          Groeten,
          Nic Hinssen

> [...]
          > Een indicatie dat het hier om een familie van enig aanzien gaat is het
          feit dat de scholtis van het graafschap Horn, Henricus de Fostier,

          Buggenum - Roermond