vraag over HAMBACH IN HET GULIKSCHE

  • Eummelen, Ron
    Message 1 of 4 , Apr 7, 2006
      Hallo ik heb een vraagje omtrent een vermelding in een
      ondertrouwakte.

      Het gaat om een intekening van Christiaan Snijdenberg
      (Schneijderberberg ook Schneijdenberg en diverse andere
      schrijfvormen) met Helena van Loon. Deze vermelding stamt uit 1789
      in getekend in de trouwboeken van Fijnaart en Heijeningen Noord-
      Brabant.

      Hier staat vermeld dat Christiaan geboren is te Hambach in het
      Guliksche.

      Nu is de vraag waar ligt Hambach in het Guliksche? Want het land van
      Gulik dat is me zo wel bekend, maar waar plaats ik dat nu. Het
      klinkt namelijk nogal Duits.

      Ook ben ik in een akte van ene Wilhelmus Snijderberg een
      geboorteplek tegen gekomen als Aken in het Guliksche. En Aken is
      Aken volgens mij. Werd met "het Guliksche" iets aangegeven als een
      streek of zo?

      Wie weet daar iets mee?

      Hoop dat iemand me hiermee op weg kan helpen.

      Groetjes Ron Eummelen
      http://onze-stamboom.nl
    • Theo Snyders
      Message 2 of 4 , Apr 7, 2006
        Beste Ron,

        Met het Gulikerland wordt bedoeld het hertogdom Jülich in het Niederrhein-gebied, dus wel degelijk Duitsland. Hambach ligt iets ten zuidoosten van Jülich. De vrije Rijksstad Aken heeft dacht ik niet behoord tot het hertogdom Jülich.
        Zie voor Jülich en (Tagebau) Hambach bijvoorbeeld Wikipedia.

        Met vriendelijke groet,

        Theo

[...]

        Bezoek voor meer informatie ook eens de forums van genealogie in Limburg:
        http://www.genealogie-limburg.net/index.php?module=xarbb

      • Eummelen, Ron
        Message 3 of 4 , Apr 7, 2006
          Heey Hallo Theo,

          dank voor je snelle antwoord.

          Ehm dus als ik het goed begrepen heb nu, is het een toevoeging wat
          in brabant vroeger werd vermeld. Ik kan dus gewoon stellen dat de
          geboorteplaats Hambach is?

          Nu weet ik dat natuurlijk niet maar in die andere akte, van begin
          1700 werd die wilhelmus die vermelding bij Aken wel geplaatst.

          Dus bij beide plaatsen "in het Guliksche".

          Als het hier inderdaad om Hambach in Duitsland gaat, dan snappen we
          ook wel waarom we ineens nergens meer vermeldingen en akten kunnen
          vinden. Ben al in verschillende andere akten tegen gekomen dat de
          kinderen geen weet hebben van waar bv de grootouders, dus in dit
          geval de ouders van deze Christiaan, die in eerste instantie fout
          vermeld werd als Bastiaan, gestorven en begraven zijn.
          In de akten staat duidelijk bij vermeld dat personen genoemd in die
          huwelijksakte bv, onder ede verklaren niet uit hoofde die informatie
          hebben, en dat daarom geen doodsextracten konden worden overlegd.

          Dan zal ik dus op zoek moeten gaan naar akten en documenten in die
          duitse plaatsen.

          Nou ehm. ja, in elk geval dank voor je antwoord.

          Groet Ron Eummelen
          http://onze-stamboom.nl

          --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Theo Snyders"
          <l.t.snyders@...> wrote:

> [...]
          niet behoord tot het hertogdom Jülich.
          > Zie voor Jülich en (Tagebau) Hambach bijvoorbeeld Wikipedia.

        • willem merkens
          Message 4 of 4 , Apr 7, 2006
            Hallo,
            Stel de vraag in de groep van Heinsberg, mail: Heinsberg-L@...,
            Er is ergens een centraal archief, niet eens ver over de grens in Duitsland, waar kan ik zo gauw niet vinden,
            Het gebied van Inden is reeds verdwenen. Neu Inden is ca 5 km verderop weer opgebouwd.
            Veel succes
            Willem Merkens,
            Arnhem.