" Bengerad Diocesis de Remonde" ?

  • Louis Vanblaere
    Message 1 of 7 , Apr 1, 2006
      Beste Medezoekers,

      In een huwelijksakte (13/9/1740) in Marquain (Doornik -B) vindt men een MEYES of MEVIS of MEEUS Jacobus Herder
      zoon van Barthelemy en van MENSEBERG Elisabeth

      Geboren in 1708 ex" Bengerad Dioscesis de Remonde" ?

      Het zou kunnen dat het gaat hier om Benzerade nabij Heerlen.

      Mij vraag: Was Benzerade en parochie en behoort het bij het Bisdom
      Roermond?

      Op mijn CD GeDaLim5 vind ik wel en pak MEYES of MEVIS of MEEUS en MENSEBERG , maar niet de goeie en geen parochie.
      Benzerade.

      Kan iemand mij wijzer maken.

      Met dank bijvoorbaar

      MVG,

      Louis VB
    • Harry Luijten
      Message 2 of 7 , Apr 1, 2006
        Beste Louis,

        Zou het niet de parochie Bingelrade kunnen zijn?

        Groet,

        Harry Luijten

      • Harry Luijten
        Message 3 of 7 , Apr 1, 2006
          Dag Louis,

          Even verder zoekend op Gendalim 5 komt het volgende boven water:

          Jacobus Menis, gedoopt 20 juli 1708 te Bingelrade als zoon van
          Bartholomis en Elisabetha Clermondt (doopgetuigen Petrus Sipers en Joes
          Beckers, Anna Molenberg en Elisabetha Cuijpers [helaas blijkt hier niet
          wie de vervangende getuigen zijn])

          Via de naam Clermondt kom je wellicht verder

          Groet,

          Harry Luijten

        • Louis Vanblaere
          Message 4 of 7 , Apr 1, 2006
            Bedankt Harry,

            De naam van de moeder klopt niet maar het zou kunnen zijn dat zij de naam
            van haar moeder? MOLENBERG heeft gekozen en vervormd MENSEBERG geworden is.

            Mvg,

            Louis VB

            Louis Vanblaere wrote:

> [...]
            >

            >Yahoo! Groups Links

            Bezoek voor meer informatie ook eens de forums van genealogie in Limburg:

            Visit your group "genealogie-limburg" on the web.

            Checked by AVG Free Edition.

          • Harry Luijten
            Message 5 of 7 , Apr 1, 2006
              Dag Louis,

              Het is zelfs mogelijk dat Jacobus dacht dat zijn moeder niet Clermondt
              maar Molenberg (Meulenberg) heette (Staat er inderdaad Menseberg in de
              inschrijving? Als je een digitale kopie hebt wil ik wel eens kijken)

              Groet,

              Harry Luijten

            • Marcel Dirks
              Message 6 of 7 , Apr 1, 2006
                Hallo Harry en Louis

                Dat de moeder van Jacobus zich misschien Meulenberg noemde is best wel
                mogelijk. zie Gendalim:

                Doop Bingelrade = 26-02-1675
                Dopeling Elizabetha Klermonts
                Vader van de dopeling Jacobi Klermonts
                Moeder van de dopeling Ursala * Mulenberg *
                Doopgetuige Elizabetha Mulenberg
                Doopgetuige Gerardus Bongarts

                Marcel Dirks
                Sittard

              • W.M.H. Brassé
                Message 7 of 7 , Apr 1, 2006
                  Ik vermoed dat Bartholomeus Mevis/Meuis uit Spaubeek of omgeving kwam, gelet
                  op de getuigen. Daarnaar verwijst met name de naam Petrus Sipers:
                  Sijpers/Sipers/Sijvers was een kleine familie te Spaubeek en Schinnen.
                  "Elisabetha Klaermans"(!) was in 1711 peettante te Spaubeek bij een kind van
                  Petrus Hamers en en Maria Sijvers.

                  Ursula Meulenberg was waarschijnlijk een zus van Severinus Meulenberg gehuwd
                  Catharina Malders en Margaretha Meulenberg gehuwd Winand Feijs, beiden te
                  Doenrade-Oirsbeek, maar wie hun ouders waren weet ik niet.

                  Wil Brassé, Sittard.