RE: [genealogie-limburg] Engelbertus Dirckx (was: even voorstellen)

  • Olaf Duits at MyPub.NL
    Message 1 of 10 , Mar 1, 2006
      Rian,

      Heb je deze wel eens bekeken:

      Kerkelijk huwelijk (modern) Sittard = 20-12-1693
      Bruidegom Eckbert Dircks
      Bruid Sophia Von Noehl

      Doop Sittard = 28-03-1694
      Dopeling Maria Dircks
      Vader van de dopeling Eckberts Dircks
      Moeder van de dopeling Sophia Von Ohl
      Doopgetuige Berbara Schlangen
      Doopgetuige Henricus Von Ohl

      Hij is qua data wel te oud denk ik om jouw Engelbertus te zijn. Ik weet ook niet of een Egbert hetzelfde is als Engelbert, maar misschien heb je er wat aan. Zoals je zelf al hebt verzonnen, is (waarschijnlijk) Dirckx een patroniem waardoor je grote kans hebt dat zijn vader anders heet.

      Olaf Duits

> [...]

        http://www.genealogie-limburg.net/index.php?module=xarbb

        Bezoek voor meer informatie ook eens de forums van genealogie in Limburg:

        American family home insurance American family home insurance company American family home owner insurance Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance

      • Olaf Duits at MyPub.NL
        Message 3 of 10 , Mar 1, 2006
          Zoekende op deze genoemde variant, kom ik nog deze tegen op Gendalim5:
          Doop Beegden = 09-01-1775
          Dopeling Joannes Derix
          Vader van de dopeling Engelbertus Derix
          Moeder van de dopeling Catharina Adams
          Doopgetuige Renerus Derix
          Doopgetuige Margarita Adams

          Plus nog een aantal records waar Engelbertus als getuige voorkomt, niet bij Dirckx-en trouwens, wel in Beegden ook.

          Wat betreft Margaretha Derix, ik vind wel dit:
          Kerkelijk huwelijk Helden = 29-04-1829
          Bruidegom Leonardus Peters
          Bruid Aldegondis Van Maris
          Getuige bij het huwelijk Petri Van Maris
          Getuige bij het huwelijk Joanna Janssen

          Doop Helden = 31-01-1798
          Dopeling Leonardus Peters
          Vader van de dopeling Joannes Peters
          Moeder van de dopeling Margarita Derix
          Doopgetuige Matthias Derix
          Doopgetuige Zibilla Bongaerts

          Ik kijk nog wel verder of ik hier meer op kan vinden. Had je dit al Philippes?

          Olaf Duits

> [...]

            American family home insurance American family home insurance company American family home owner insurance Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance

          • stamboomriandirksen
            Message 5 of 10 , Mar 1, 2006
              Hallo Olaf,

              Dank je wel voor het meezoeken.
              Ik denk dat Egbertus een andere naam is dan Engelbertus, maar ja, in
              die tijd was een verschrijving gauw gemaakt. Hij laat zich later
              Engel noemen.
              Er is natuurlijk ook onzekerheid over zijn geboortejaar.
              Als hij in 1736 in Maastricht trouwt als weduwnaar, moet hij toen
              minstens 18-19 jaar zijn geweest, denk ik zo, dus zeg maar geboren <
              1718. Alleen dan zou hij ook in Breda in 1822 gestorven kunnen zijn,
              maar 104 lijkt me toch wat overdreven.
              Aan de andere kant: in Maastricht was hij al korporaal wat mij weer
              doet vermoeden dat hij al langer meedraaide en dus al wat ouder was,
              en juist dan zou hij niet uit Limburg of verre omstreken hoeven te
              komen, dan kan hij er in Nijmegen of misschien wel in Emden al
              bijgeweest hebben kunnen zijn.
              In 1693 1e huwelijk? Dat is veel te vroeg. Dan zou hij in 1736 al 61
              zijn, in 1747 al 82, etc.
              In Maastricht heeft hij in ieder geval ook een dochter gekregen:
              Maria Catharina Dirks (vermoedelijke moeder MC Huijsens), de zoon
              geboren in BoZ heet Jacobus Dirks, dus in iedergeval werd er al een
              vaste achternaam aangehouden.
              Bovendien: bij promotie ging men meestal naar een ander regiment, je
              weet ook niet of hij vóór 1736 al een keer is overgestapt (en waar).
              Tussen 1736 en 1747 (Bergen op Zoom) in ieder geval wel (en sergeant
              geworden) want het regiment waarin hij in Maastricht zat, lag in 1747
              in Arnhem, terwijl Engel mee heeft gedaan tijdens de Val van Bergen
              op Zoom.
              Ik weet letterlijk niet waar ik hem zoeken moet, en ik zou zijn
              afkomst e.d. zo graag vinden!

              Groetjes, Rian

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, "Olaf Duits at MyPub.NL"

              limburg@yahoogroups.com] Namens stamboomriandirksen