Kastelen in Limburg

  • Loe Giesen
    Message 1 of 1 , Jan 7, 2006
      Kastelen in Limburg

      Net voor de Kerst kocht ik het imposante boekwerk 'Kastelen in
      Limburg'. Het leek me een mooie aanvulling op het boek 'Kastelen in
      het land van Kessel' dat ik enkele maanden eerder kocht. Het boek,
      ruim 600 bladzijden dik waarvan ongeveer 100 als inleiding, ziet er
      schitterend uit, met een prettige letter en fraaie illustraties.

      Minder gecharmeerd ben ik echter van de onjuistheden bij de
      beschreven kasteelachtige behuizingen die ik ken. Ook begrijp ik
      niet goed op welke gronden de behandelde objecten zijn opgenomen en
      weggelaten. Zo mis ik bijvoorbeeld de verdwenen omgrachte
      behuizingen Malbeck en de Grote Hoeve in Belfeld. Oud Waterloo in
      Beesel is wel opgenomen, maar bijvoorbeeld de omgrachte hofsteden
      Beekerhof en Boushey in Swalmen weer niet. Storend echter zijn de
      onjuistheden in enkele beschrijvingen.

      Dat bij Nieuwenbroek in Beesel de oudste bekende leenakte (1368,
      Rayerhof) ontbreekt, geeft wellicht ook aan dat sites als de mijne
      bij beroepsonderzoekers nog onvoldoende bekend zijn of op waarde
      geschat worden. Kennelijk is vooral gebruik gemaakt van oudere
      literatuur. De al jaren geleden overleden barones Von Kempis is al
      lang geen eigenaresse meer.

      Bij de verdwenen hoeve De Spijker wordt geheel ten onrechte het
      Gelderse leengoed De Schei erbij gehaald, een fout die nauwelijks te
      begrijpen is. Daarentegen mis ik de relatie met de naastgelegen
      hoeve De Kamp (de Spieker werd ook wel Nieuwe Camp genoemd). De
      jonkvrouwe Van Schaedeberg was weliswaar geboren in Den Haag, maar
      woonde vanaf de aankoop tot aan haar dood in Roermond. De
      daaropvolgende eigenaren Leblanc en Joppen worden gemakshalve
      weggelaten, terwijl deze twee namen toch echt niet veel ruimte
      kosten.

      Bij de Baxhof oftewel de Hoeve in Swalmen ontbreekt de naam van een
      van de vroegst bekende eigenaren, naar wie deze omgrachte hoeve ook
      wel Clompenmakersgoed werd genoemd, plus zijn voorganger Godert van
      der Masen van Beesel, genoemd in 1461.

      Dan Hillenraad, dat met een geschatte waarde van 750.000 gulden op
      26 augustus 1909 door Frans Eugenius rijksgraaf Von und zu
      Hoensbroek werd overgedragen aan Herman Josef graaf Wolff-Metternich
      (ik moet nog nakijken of het hier formeel niet toch om een verkoop
      handelt). Als ik het artikel had geschreven, had ik toch zeker even
      de akte van 1339 genoemd, waarbij Sigerus de Swalmen zijn kamp
      genaamd Hoppenrade verpandt aan de heer van Heinsberg. Deze kamp was
      vrijwel zeker de bouwplaats voor het latere, er naast gelegen
      kasteel.

      Bij de Oudborch is het verhaal mogelijk bewust eenvoudig gehouden.
      In ieder geval ontbreken heel wat namen die in de Gelderse
      leenaktenboeken worden genoemd.

      Dat bij Zuidewijk Spick de famile Burghoff geheel ontbreekt, is
      opmerkelijk. Antoin Burghoff kocht de hoeve, samen met o.a. het huis
      De Stenen Trappen in Roermond, in 1818 van de familie Heereman van
      Zuydwyk.

      Kort samengevat: over de vele weglatingen wil ik niet teveel
      doorzeuren, het boek is immers toch al ruim 600 bladzijden. Fouten
      zoals bij hoeve De Spijker dragen echter niet bij aan de
      geloofwaardigheid van een 'standaardwerk' als dit, en dat is jammer.
      Graag hoor ik van andere mensen in deze groep hoe zij, ieder vanuit
      hun eigen expertise, dit lijvig boekwerk beoordelen. Op basis van
      mijn eigen kennis twijfel ik nu namelijk in hoeverre ik het boek,
      hoe mooi uitgevoerd ook, kan aanbevelen aan anderen.

      Met vriendelijke groet,

      Loe Giesen