Happy newyear

  • John
    Message 1 of 18 , Jan 1, 2006
      Happy newyear everybody!!

      Iedereen een goed, gezond en genearijk 2006 gewenst.

      Groet

      John
      http://www.john-peskens.nl

    • Fred
      Message 2 of 18 , Jan 3, 2006
        Dankzij het noeste archief graafwerk van Nicodemus (hartstikke bedankt
        Nico voor het archief bezoekje !) en de hulp van Annette is inmiddels
        de situatie rondom Wilhelmus Hubert Jozef Vroomen opgehelderd.

        Het betreft inderdaad direct familie van mij, waarvan in mijn familie
        niemand meer het directe bestaan weet.
        Daarmee is het familieverhaal verduidelijkt en is weer een
        intrigerende Vroomen tak aan de Vroomen stamboom toegevoegd.

        Voor wie geinteresseerd is in het resultaat:
        http://vroomen.be:8080/fred/getperson.php?personID=I1148&tree=1

        Aangezien deze tak van de familie zich uiteindelijk verplaatst heeft
        naar Antwerpen, is het natuurlijk wel interessant om nog te ontdekken
        of aldaar nog levende Vroomen's zijn die afstammen uit deze lijn.

        --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, genealogie.sweerts@z... wrote:

        > Dag Fred,
        >
        > Volgens mij staat er bij Masthoff als geboorteplaats Ternate en dat
        ligt in Indonesië/Ned. Oost-Indië, dan zou dat

        Message 3 of 18 , Jan 3, 2006
          Hoi Fred,

          Leuk dat je het eindresultaat laat weten....

          --
          Prettige Kerstdagen/ Seasons Greetings http://xmas.fred-baltus.nl

          Groet/Regards,
          Fred Baltus
          ------------
          E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
          Website : http://www.fredbaltus.nl
          Genealogy site : http://roots.fred-baltus.nl
          *** This mail is scanned by Norton Antivirus ***
        • W.M.H. Brassé
          Message 4 of 18 , Jan 9, 2006
            Hallo Fred,

            Op je website kom ik tegen:
            "Joanna Wijngaerts; gedoopt 2 maart 1660 te Heerlen, PancratiusKerk,
            overleden 11 dec 1733 te Schinnen.
            Zij trouwde 12 april 1687 te Heerlen met Joannes Vroomen, gedoopt 26 mei
            1647 te Schinnen, zoon van Wilhelmus Vroemen en Anna Maria Ivens."

            Dit is mijn inziens onjuist: deze Joannes Vroemen trouwde volgens mij met
            Petronella Wolffs uit Schinnen, en overleed aldaar op 2-1-1733.
            De Joannes Vroemen die met Joanna Wingaerts trouwde kon ik in Schinnen niet
            plaatsen, en vermoeddde daarom dat hij mogelijk uit Merkelbeek kwam. Of
            staat bij hun huwelijk vermeld dat hij van Schinnen was?

            Wil Brassé.

            Message 5 of 18 , Jan 10, 2006
              Wil,

              Ik ben het met je eens dat deze koppeling inmiddels met de nodige
              vraagtekens voorzien moet worden.

              Door een zeer recente transcriptie van een LvO document (met dank aan
              Harry Luijten !) (
              http://www.vroomen.be:8080/fred/showsource.php?sourceID=S2&tree=1 )

              ben ik ook nog eens vanuit die route erop getriggered, dat er
              inmiddels meer mogelijke joannes vroomen/vroemen/vraemen's kunnen zijn
              die aan Jenne Wingerts gekoppeld zouden kunnen worden.

              Komende maand ga ik alle mogelijkheden eens netjes op een rijtje
              zetten en vooral kijken naar getuigen. Daar moet het antwoord ergens
              liggen.
              Bovendien moet gekeken worden naar het aspect dat de geboortedata van
              beide huwelijkspartners niet te ver uit elkaar gaan liggen.

              Ook jou signaal duidt er nogmaals op, dat de eerdere analyse mogelijk
              niet correct is.

              Via deze discussie groep zal ik jullie op de hoogte houden van de
              analyse vorderingen en denk-richtingen.

              Het blijft in ieder geval een heel puzzelstukje om al die 'vroege'
              vroomen/vroemen/vraemen's in de juiste relaties tot elkaar te brengen.
              Een leuke uitdaging dus.
              Gelukkig zitten al die Vroomen's nu in een database en kan ik
              verschillende doorsnijdingen maken, waardoor het puzzelwerk wat
              gemakkelijker wordt.

              --- In genealogie-limburg@yahoogroups.com, W.M.H. Brassé
              <w.brasse@h...> wrote:

> [...]
              > plaatsen, en vermoeddde daarom dat hij mogelijk uit Merkelbeek kwam. Of
              > staat bij hun huwelijk vermeld dat hij van Schinnen was?

            • W.M.H. Brassé
              Message 6 of 18 , Jan 10, 2006
                Bedankt Fred (en Harry),

                Interessante akte!
                Je vergat alleen dochter Metgen (Mechtildis) in vet te zetten bij "jan pijls
                oock getrout met metgen". Het zijn in totaal 7 kinderen, waarvan mij Maria
                nog niet bekend was.
                Jammer dat "hunnen moderlicken oome ende gecosen momboir" niet met name
                wordt genoemd. Bij de handtekeningen staat een Jan Limpens, zou dat die oom
                zijn? Bij dit gezin Limpens is mij nog geen Jan bekend!

                Wil Brassé.

                <w.brasse@h...> wrote:

> [...]
                > plaatsen, en vermoeddde daarom dat hij mogelijk uit Merkelbeek kwam. Of
                > staat bij hun huwelijk vermeld dat hij van Schinnen was?

              • Harry Luijten
                Message 7 of 18 , Jan 10, 2006
                  Dag Fred en Wil,

                  Fred, even de titel aanpassen: het is een akte uit LvO 1756!
                  Wil, welk Limpens-gezin heb jij voor ogen?
                  Volgens mij stamt Gertrudis Limpens uit het gezin Limpens-Boonen en niet
                  uit het gezin Limpens-Soetendael (zoals in de Limpens-genealogie op
                  internet!)
                  Het gezin Limpens-Boonen heeft wel een zoon Joannes!
                  Als je de diverse kleinkinderen van het echtpaar Limpens-Boonen bekijkt
                  kom je Henricus Vroemen een paar keer tegen. Ook de doopgetuigen van de
                  kinderen Vroemen-Limpens duiden op deze familierelatie.

                  Groet,

                  Harry Luijten

                • W.M.H. Brassé
                  Message 8 of 18 , Jan 10, 2006
                    Hallo Harry,

                    Lambertus Limpens werd in 1587 geboren. Ik had geschat dat hij rond 1615 met
                    Ida Suetendael trouwde, en hun zoon Servatius rond 1618 geboren werd. Maria
                    Boonen was van 1607, anders wordt het leeftijdsverschil wel erg groot.
                    Met haar eerste man (naar ik aanneem!), Wolterus Maes/van Beeck kreeg Maria
                    Boonen in 1635 het laatste kind. Ik ging er vanuit dat ze niet lang voor
                    1640 met Servatius Limpens trouwde. Gertrudis Limpens schatte ik op geboren
                    ca. 1632. Misschien ging ik daarbij onterecht uit van haar laatste kind in
                    1676, omdat ik nog niet had gezien dat ze in dat jaar stierf?
                    Het leek mij dus logischer dat Gertrudis een zus van Servatius was en geen
                    dochter, maar ik kan me vergissen. De zoon Servatius, en nu ik weet dat ze
                    ook een dochter Maria had, maken het echtpaar Limpens-Boonen wel aannemelijk
                    als ouders. (Gertrudis zou overigens best naar de moeder van Maria Boonen
                    vernoemd kunnen zijn.)

                    Wil Brassé.

> [...]
                    > kom je Henricus Vroemen een paar keer tegen. Ook de doopgetuigen van de
                    > kinderen Vroemen-Limpens duiden op deze familierelatie.

                  • Harry Luijten
                    Message 9 of 18 , Jan 11, 2006
                      Dag Wil,

                      Zou Gertrudis niet identiek kunnen zijn aan Gertrudis Limpens, dochter
                      van Servatius en Maria NN, gedoopt op 25 mei 1638 te Valkenburg?
                      (Vraag is dan wel waarom zij in Valkenburg gedoopt werd!)
                      Ik heb voor Servatius een geboorte rond 1615 in gedachten, uitgaande van
                      bovenstaande doop.
                      Maria Boonen was inderdaad weduwe uit een eerder huwelijk. Dat blijkt
                      uit LvO 1755, 151v waar zij als weduwe Wolter van Beeck en echtgenote
                      van Vaes Lijmpens genoemd wordt.
                      Zij is dan ouder dan haar tweede echtgenoot maar dat is niet
                      uitzonderlijk (ik heb al verschillende gevallen gevonden waarin de vrouw
                      meer dan tien jaar ouder is, hoewel andersom vaker voorkomt)

                      Echt keihard krijg ik die Limpens-verhoudingen nog niet. Maar het lijkt
                      mij aannemelijker dat Henricus Vroemen als doopgetuige eerder als oom
                      (gehuwd met dochter Gertrudis) dan als oudoom (gehuwd met zus Gertrudis)
                      van de kleinkinderen Servaes Limpens- Maria Boonen zal optreden.
                      Het niet optreden van Servatius Limpens en Maria Boonen bij de kinderen
                      Vroemen-Limpens is, ik zou haast zeggen uiteraard, te verklaren uit het
                      feit dat de doopdatum van de naar hun vernoemde kinderen Servatius en
                      Maria (nog) onbekend is!

                      Met vriendelijke groet,

                      Harry Luijten

                    • W.M.H. Brassé
                      Message 10 of 18 , Jan 11, 2006
                        Yup, Harry, ik ben je steeds meer schuldig!
                        De dopeling in Valkenburg is zij gewoon, dat is duidelijk: Als het waggelt
                        als een eend en kwaakt als een eend, dan mag je ervan uitgaan dat het een
                        eend is (in dit geval een Limpens)! Haar peettante Anna Brants is ook de
                        tante van Servatius, gehuwd Godefridus Limpens, die in 1637 ook een kind
                        lieten dopen in Valkenburg.

                        Groet, Wil Brassé.

> [...]
                        > Vroemen-Limpens is, ik zou haast zeggen uiteraard, te verklaren uit het
                        > feit dat de doopdatum van de naar hun vernoemde kinderen Servatius en

                      • Fred
                        Message 11 of 18 , Jan 11, 2006
                          Wil,

                          Inmiddels is er een betere transcriptie via Harry Luijten beschikbaar
                          gekomen:

                          http://www.vroomen.be:8080/fred/showsource.php?sourceID=S1&tree=1

                          <w.brasse@h...> wrote:

> [...]
                          die oom
                          > zijn? Bij dit gezin Limpens is mij nog geen Jan bekend!

                        • Fred
                          Message 12 of 18 , Jan 15, 2006
                            Wil, Harry

                            Dochter Metgen staat nu in het 'vet' en de bron titel LvO 1756 is nu
                            ook gecorrigeerd.
                            Bovendien heb ik linkjes aan de personen toegevoegd zodat je vanuit
                            het bron document naar desbtreffende persoon in de stamboom kunt door
                            surfen.