De naam Smeets

  • John Smeets
    Message 1 of 11 , Dec 1, 2005
      Beste mensen,

      Zoals de meeste andere familienamen heeft de naam Smeets een ontwikkeling doorgemaakt. De oudste, mij bekende, variant is Schmetz (Dyonisius Schmetz, die rond 1700 in Grevenbicht trouwt en nakomlingen krijgt). Halverwege de 18e eeuw vestigen mijn voorouders zich via Gulpen in Ubach over Worms / Groenstraat, waar geen ‘Hollands’, maar een Duits dialect wordt gesproken; geleidelijk aan gaan diverse faamilieleden Schmitz heten. De een blijft Schmetz heten, de ander noemt zich Schmitz. De handelaar Johannes Schmetz, geboren 1754 te Gulpen, wordt in 1818 weduwnaar en vestigt zich vanuit Ubach over Worms in Bloemendaal (ik ben er nog niet achter waarom). En daar heet hij, voor zover ik weet, voor het eerst Smeets (ineen notariële akte van 1823).
      Nu vermoed ik dat de ontwikkeling van Schmetz naar Schmitz en Smeets te maken heeft met de gehanteerde taal. Een ‘Hollander’ heeft natuurlijk moeite met de uitspraak van Sch vóór een medeklinker. Vandaar dat men er een S van maakt, waardoor een naam als Schmetz evolueert tot Smeets (en Schmitz tot Smits).
      Graag wil ik dit filosofietje aan deze ledenlijst voorleggen. Misschien zijn er andere aspecten van invloed. En ook zal er wel over gepubliceerd zijn. Graag uw/jullie mening en tips.

      Vriendelijke groet,

      John Smeets, Landgraaf

    • Jeu Brouns
      Message 2 of 11 , Dec 30, 2005
        Beste John,

        Ik vind nu even de tijd om te reageren op jouw bericht.
        Mijn oma van moederskant heette Schmetz. De oudst bekende voorvader van haar
        was Nicolaas Schmetz, overleden te Mechelen 4-7-1789, gehuwd met Maria
        Catharina Schutz. Dan volgt in mijn kwartierstaat Jacob (Jacques) Schmetz
        (Smeets) ged. Wahlwiller 7-3-1763 x Eva Maria Merx (Merks). Vervolgens
        Nicolaas Schmetz geb. Vaals 3-3-1806, overl. Eijs-Wittem 31-7-1834 x Maria
        Elisabeth Starmans. Als je nu bij genlias kijkt, zie je bij de huwelijken
        van hun kinderen nogal wat variaties in de schrijfwijze van de naam Schmetz.
        Uiteraard ook Smeets, Smets,enz.
        In het boek Familienamen in Limburg van Jos Crott en Jo Hoen staat op blz.
        11, 125 en 126 een vrij duidelijke uitleg over Smeets en Schmetz, enz. :
        afkomstig van het beroep smid.
        Zoals je reeds vermoedde, neem ook ik aan dat de schrijfwijze iets te maken
        heeft met de taal die men in die streek gebruikte.
        Ik weet niet of dit je enigszins verder op weg helpt. Hopelijk reageert nog
        iemand op je verzoek.

        Met vriendelijke groeten,

        Jeu Brouns, Klimmen

        Message 3 of 11 , Dec 30, 2005
          Hallo Jeu,

          Ik ben verwijzingen naar het boek "Familienamen in Limburg" al vaker
          tegengekomen. Wat staat er meer in dat een naam zoals Smeets, afkomstig
          zou zijn van een smid?

          --
          Prettige Kerstdagen/ Seasons Greetings http://xmas.fred-baltus.nl

          Groet/Regards,
          Fred Baltus
          ------------
          E-Mail: fredbaltus@...; fred.baltus@...
          Website : http://www.fredbaltus.nl
          Genealogy site : http://roots.fred-baltus.nl
          *** This mail is scanned by Norton Antivirus ***
        • Jeu Brouns
          Message 4 of 11 , Dec 31, 2005
            Beste Fred,

            Om je een indruk te geven wat er nog meer in dit boek staat:
            1.(blz.18) Broens, Brouns, Bruins, Braun, Bruynen van Bruno, "de bruine",
            een oeroude Germaanse naam. De H. Bruno, de jongste broer van keizer Otto de
            Grote, was aartsbisschop van Keulen en kanselier van het Rijk (10e eeuw).
            2. ( blz.36) Baltissen, Baltus(sen), Beltgens van Balthasar (Belsassar), een
            van de Drie Koningen of Wijzen uit het Oosten. "God bescherme zijn leven".

            Dit boek is een aanrader voor mensen die zich o.a. bezighouden met
            genealogie.

            Familienamen in Limburg, Jos Crott, bewerkt en aangevuld door Jo Hoen (ISBN
            90 5291 083 9)

            Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geïnformeerd heb.
            Een fijne jaarwisseling.

            Jeu Brouns

            Message 5 of 11 , Dec 31, 2005
              Hallo Jeu,

              Vreemd, jouw reactie op mijn bericht destijds over de ontwikkeling van de naam Smeets ontdek ik nu pas, terwijl ik me toch een trouw lezer durf te noemen... Hoe dan ook, hartelijk dank voor je bijdrage. De verwijzing naar het boek Familienamen in Limburg heb ik genoteerd.

              Vanoet Landgraaf wunsj ich giderinne ing gow roetsj en alle goods vuur 't neuje joar!

              d'r John Sjmeets

              Message 6 of 11 , Dec 31, 2005
                Beste Jeu,

                Dat ik één van de Drie Koningen was wist ik al...ben ook jarig op 6
                januari ;)
                Ik denk dat ik het maar eens ga bestellen.

                Bedankt en een fijne jaarwisseling,
                Fred

                Message 7 of 11 , Dec 31, 2005
                  Beste John,

                  Ik heb pas gisteren op jouw bericht van 1 december gereageerd. Je hebt dus
                  niets over het hoofd gezien.

                  Groetjes,

                  Jeu Brouns

                  > Ik ben verwijzingen naar het boek "Familienamen in Limburg" al vaker
                  > tegengekomen. Wat staat er meer in dat een naam zoals Smeets, afkomstig
> [...]

                • philippes
                  Message 8 of 11 , Dec 31, 2005
                    Mijn oog valt dus op dit bericht.....

                    Mijn stamvader heet Balthasar de Bruijn.....
                    wat staat er in dat boek over die combi?

                    Erwin de bruijn

                    Fred Baltus <fredbaltus@...> wrote: Beste Jeu,

                    --
[...]

                    American family home insurance American family home insurance company American family home owner insurance Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance

                  • Jeu Brouns
                    Message 9 of 11 , Dec 31, 2005
                      Geachte Heer de Bruijn,

                      Over deze combi staat er niets in dat boek. Het behandelt enkel de
                      achternamen apart. Er zijn nogal wat achternamen die afgeleid zijn van
                      voornamen. Zie voor verdere uitleg genoemd boek.

                      Groetjes,

                      Jeu Brouns

                      :

                      --
[...]

                    • W.M.H. Brassé
                      Message 10 of 11 , Jan 7, 2006
                        Fred, nog van harte gefeliciteerd!!!

                        Sinterklaas <+(;-)=

                        Message 11 of 11 , Jan 8, 2006
                          Wil,

                          Beter laat dan nooit ;)
                          Ik heb trouwens nog bidprentjes van Ger Coolen op mijn site geplaatst.

                          Zie http://roots.fred-baltus.nl

                          Prettige zondag,
                          Fred