Re: [genealogie-limburg] Heilige boontjes

  • W.M.H. Brassé
    Message 1 of 4 , Nov 14, 2005
      Bedankt voor de link!
      Toch raar: ik heb vaker gelezen dat katholieken kinderen alleen mochten
      vernoemen naar Bijbelse figuren of heiligen. Nu staat op HeiligenNet dat
      Wilhelmus pas in 1785 heilig werd verklaard, waarom mocht de naam dan ook
      daarvoor al aan kinderen worden gegeven?

      Warrige Wilhelmus oet Zitterd.

      Message 2 of 4 , Nov 14, 2005
        Als ze b.v. Wilhelmus heetten, hoe weet je dan of hij vernoemd, en zo ja, of hij vernoemd is naar een heilige en niet naar een voorvader?

        Ik heb ook nog even verder gekeken. Hyacinthus. Hij was het 10e kind van de 12. Blijkbaar ging die bevalling erg goed, want bij zijn naam staat: " Patroon voor: Een goede bevalling".

        De geboortedata van, willekeurig, Benedictus, Laurentius of Dionisius, zijn vreemd genoeg niet de feestdagen van de bijbehorende Heiligen. Wat ik begrepen heb van mijn Griekse partner, is dit wel weer het geval bij de orthodoxe Grieken.

        Message 3 of 4 , Nov 14, 2005
          Er zijn volgens Gentools nog meer Heiligen met de naam Wilhelmus, zoals :
          Wilhelm v. Bourges 10.Jan hl
          $Erzbischof von Bourges (1209)
          Wilhelm v. St-Bénigne 1.Jan hl $Abt
          von St-Bénigne (Dijon), (1031)

          Wilhelm Saultemouche 7.Feb se
          $Märtyrer in Aubenas (Dep. Ardèche), (1593)
          Wilhelm v. Brabant 10.Feb se
          $Einsiedler im Hennegau (Belgien), (1240)
          Wilhelm v. Malavalle 10.Feb hl
          $Einsiedler in der Toscana (1157)
          Wilhelm Eiselin 28.Mrz nk $Vom
          Volk in Schwaben als Heiliger verehrt (1588)
          Wilhelm v. Neuenburg 29.Mrz hl
          $Lebte in Neuchâtel (Schweiz), (1231)
          Wilhelm d. Pilger 20.Apr se
          $Einsiedler bei Windberg (Straubing, Bayern), (1147)
          Wilhelm v. Aebelhold 6.Apr hl $Abt
          von Aebelholt (Dänemark), (1203)
          Wilhelm Arnaud u. Gef. 29.Mai hl
          $Inquisitor für Toulouse, Albi, Carcassone, Märtyrer (1242)
          Wilhelm v. Aquitanien 28.Mai hl
          $Feldherr Karl des Großen, Klostergründer und Mönch, (812)

          en zo verder.....of zijn de Duitsers Romers dan de Paus ;)

          O ja, Gen-tools is te downloaden van www.schloeder.net . Het is gratis
          en bevat o.a. een heiligen kalender, maar ook omrekentools van Julians
          <--> Gregorians, Frans <--> Gregorians, Islam, Joods, etc. Enigste
          nadeel, voor sommige, is dat het in het Duits is. Maar het is een
          fantastisch programma. Gebruik het ook op mijn notebook als ik in het
          archief ben!

          Groet en slaap ze,
          Fred

          --
          Groet/Regards,
          Fred Baltus
          Message 4 of 4 , Nov 15, 2005
[...]

            De invloed van de kerk op dit soort zaken dateert pas van midden
            negentiende eeuw en was het groots in de jaren 30 tot 60 van de vorige
            eeuw.
            Dit hangt samen met het aantal beschikbare priesters. Zo was het tussen
            1850 en 1920 gebruikelijk om kinderen te dopen met spreektaal namen en
            werden later in de kerk daarvoor de Bijbelse of Latijnse heiligen namen
            gebruikt. Mijn opa en mijn vader kregen bij de burgerlijke stand en bij
            de doop de namen Leo (1882) en Frits (1910). Later werd de Latijnse
            naam gebruikt, Leonardus en Godefridus.
            Sommige pastoors in de zestiende/zeventiende eeuw gingen zelfs zover
            dat zij ook achternamen in het Latijn vertaalden. Schreurs betekent
            kleermaker, kledinghersteller. Dus kom je Sartoris tegen in de
            kerkelijke archieven.

            Vaak ook werd onder Franse invloed, vanaf de zestiende eeuw, de Franse
            versie van de namen gebruikt. Wilhelmus, Willem en Wim werden in
            officiële stukken Guillaume.

            Met vriendelijke groet,
            Frits Schreurs