RE: [genealogie-limburg] Han , Vraag Maastricht

  • Songbird
    Message 1 of 8 , Aug 5, 2005
      Jan,

      Dat zou heel fijn zijn, ik wacht rustig af, de personen zullen toch al
      overleden zijn en lopen niet meer weg.

      m.vr.gr.

      Han Lijster

      Inkomende en uitgaande E-mail wordt altijd gescand met Norton Anti-virus met
      Live-update

    • Jeu Brouns
      Message 2 of 8 , Aug 6, 2005
        Beste Olaf,

        In het doopregister van Klimmen staat het volgende:

        29 april (1685) gedoopt Benedict wettige zoon van Petrus Peters en Anna de
        la Sau, get.: Petrus Jeucken loco Benedictus Ruijters en Margareta Duijs.Ik
        heb geen idee waarom hij later de achternaam Lassau krijgt.
        Zo wordt hij inderdaad vermeld bij de doop van zijn zoon Michaël op 28
        oktober 1715 (get.: Petrus Lassau en Maria Speessen in naam van Mechtildis
        Otten). Zie voor aanvullingen beneden.

        Groeten,

        Jeu Brouns
        Message 3 of 8 , Aug 6, 2005
          Jeu, Olaf,

          In die periode gebeurde het wel meer dat de naam van de moeder of van de boerderij waarop men woonde overgenomen werd.
          De naam van de boerderij was dan overgenomen van eerdere eigenaars en men schreef dan in de parochieregisters bijvoorbeeld Peter Peters alias Lasau of omgekeerd Peter Lasau alias Peters (of men gebruikte alleen de alias naam).
          Zo kon het ook gebeuren dat men later de originele familienaam niet meer wist of gebruikte en men dus overging op de tweede familienaam. Ik ben op dit moment bezig met de parochieregisters van Opoeteren en vindt hiervan verschillende voorbeelden.
          Dit is iets waarvoor je in die periode moet uitkijken. Het kan dus dat je in een parochie twee kleine families hebt met elk drie kinderen die dan later een familie met zes kinderen blijken te zijn - gewoon omdat in enkele gevallen de alias naam gebruikt werd

          met vriendelijke groeten,
          Tony

> [...]
          >

          > Olaf Duits
          >
          > NIEUWE WEBSITE: http://www.mypub.nl
          > neem aub eens een kijkje en geef uw mening in de poll!

        • Olaf Duits
          Message 4 of 8 , Aug 6, 2005
            Heren,

            Bedankt voor deze aanvulling! Ik kan weer een stuk verder en ben weer wat
            wijzer! De naamgeving lijkt op een Gronings voorbeeld van een voorvader. Die
            heete Berend Meertens de Jonge. Zijn vader heete Hermannus de Jongen, zijn
            moeder Catharina Meertens. Naamgevingen blijven interessant. Zo nu ook weer
            met dit voorbeeld.
            Ik ga even verder kijken of ik nu meer kan vinden.

            Nogmaals bedankt!

            Service.

          • Astrid Kusters
            Message 5 of 8 , Aug 6, 2005
              Beste Tony

              Nav onderstaand antwoord ben ik maar zo brutaal om mij op deze manier tot
              jou te richten. Dit nav je opmerking over de parochieregisters van
              Opoeteren.
              Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Astrid Kusters geb.
              Broekmeulen en woon vlakbij Tiel. Ik ben op zoek naar de fam Broekmeulen.
              Voor zover ik het nu heb, komen mijn voorouders uit Roosteren. Maar in
              Maaseik e.o. ben ik ook nog Broeckmeulens tegen gekomen. Nu zoek ik de
              linken tussen deze gezinnen. Ben een aantal keren in Hasselt geweest en heb
              daar vele gichten gefotografeerd en getranscribeerd. Uit 2 gichten stukken
              gekopieerd.
              Mijn vraag is nu, ben jij in de parochieregisters van Opoeteren nog aktes
              tegen gekomen, die bij deze gezinnen horen.
              Of eventuele andere Broeckmeulens.

              Alvast heel hartelijk bedankt
              Astrid

              Jan Broeckmuelen van Opoeteren in presentie met
              lividius sijne soone Willem soe voor hen als sijne
              medegelingen gegicht ende geguet cracht eene
              tiftauren bij za: sijne huijsfroue Margriet
              Opgenijt, Peter Brous in sess gulden bb jar=
              licx eersters te vervullen op Paessche 1635
              soe voorts totter lossinge toe. Onderpandt
              alsullicke sijne huijseren gelegen op die Pelsse=
              straet oven annexis reijg: Tiel Broeckmuelen
              ter andere die Gerudijnstraet

              en
              Den 6den 7bris 1635
              Peter ende Willem van den Broeckmoelen
              alias Tijlmans gebroeders, Peter Handis als
              man ende monibar van sijne huijssfrouw
              Lijsken Thijlmans soo voor hem selven als
              mede parthijen doende ende sich onder
              obligatie van henne respective persoonen
              ende goederen sterck en machtich maeckenden
              voor Teel ende Hendrick Thijlmans beijden
              woenachtich tot Opoeteren henne respective
              broeders ende swagers naer den ont=
              senckenisse gichten ende gueden den heer
              scholtis d--d-- monibars present Ende
              accepterende in eene ledige plaetsen
              met allen aenclevende gerecht soo dieselve
              van voor tot achter gelegen is int straetich
              van der Rosmoelen achter t kinne cloester
              reigenoot Tilmans Broeckmoelen ter selven
              ter andere lanx die Pelserstraet

              PS Weet je eventueel nog andere bronnen waar ik kan zoeken, als ik in het
              najaar weer in Hasselt kom.

> [...]
              >

              > Olaf Duits
              >
              > NIEUWE WEBSITE: http://www.mypub.nl
              > neem aub eens een kijkje en geef uw mening in de poll!

              Service.

            • Tony Schalenborgh
              Message 6 of 8 , Aug 6, 2005
                Beste Astrid,

                In Opoeteren is niet veel terug tevinden over de naam Broekmolen in de parochieregisters die nog beschikbaar zijn.

                Het volgende heb ik hierin gevonden;
                Parenteel van Oda Broeckmuelen
                1 Oda Broeckmuelen. Oda begon een relatie met Petrus Berchmans.

                Kind van Oda en Petrus:
                1 Elisabetha Berchmans. Zij is gedoopt op 07-04-1640 in Opoeteren.
                Notitie bij de geboorte van Elisabetha: Doopgetuigen: Leonardus Leeus, Oda Nevens

                Parenteel van Oda Broeckmuelen
                1 Oda Broeckmuelen. Oda begon een relatie met Hubertus Claessen.
                Notitie bij Hubertus: alias Christols of Ruebens

                Kinderen van Oda en Hubertus:
                1 Arnoldus Claessen. Hij is gedoopt op 05-03-1623 in Opoeteren.
                Notitie bij de geboorte van Arnoldus: Doopgetuigen: Dionisius Nijsten, Mechtildis Noijens
                2 Maria Claessen. Zij is gedoopt op 28-06-1626 in Opoeteren.
                Notitie bij de geboorte van Maria: Doopgetuigen: Johannes Vrancken alias Vincken, Maria Jans

                Bij de tweede acte geef je de naam Tijlmans op, echter deze is niet terug te vinden in de PR. Wel vindt ik Willem en Peter en Hendricus Tijsmans (rond deze periode)

                Betreffende je laatste vraag kan ik alleen maar de parochieregisters en gichten en rollen van de omliggende gemeenten aanraden.

> [...]

                > Olaf Duits
                >
                > NIEUWE WEBSITE: http://www.mypub.nl
                > neem aub eens een kijkje en geef uw mening in de poll!

                Service.

                Family genealogy Family search internet genealogy service Genealogy family search